Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-12-29 på alla områden

  1. 1 poäng
    Jag beundrar verkligen Din energi och Ditt arbete. Fortsätt med Din renoveringstråd. Gott Nytt År, förresten.
  2. 1 poäng
    Det likvärdiga resultatet i effekt mellan de olika dieselkvaliteterna är bara ett bevis på att moderna motorers styrsystem klarar av att kompensera för skillnader i bränslet så länge som skillnaderna ligger inom motorns styrsystems gränsvärden.
  3. 1 poäng
    Samma med ubåtar, de går helt o hållet under vattenytan, utan att motorerna skadas😀
  4. 1 poäng
    Kan inte MD17 så svarar generellt. Så länge inte luftinsugen hamnar under vatten så ska det inte vara någon fara för själva motorn. Då kan inte vatten komma in i motorn, och de sitter väl inte så lågt på din motor. Skulle oxå kunna komma in via oljestickan om den legat under vatten, men den brukar täta rätt bra och ingen fara om vatten kommer in den vägen, bara göra några oljebyten så är det okej igen. Om startmotorn eller generatorn hamnat under vatten så kan de ta skada. Men det är sötvatten och får de bara torka innan du startar upp så bör även de klara ett bad. Annars går de ju att ersätta. Så det låter inte så allvarligt i mina öron. Tänk på terrängbilar med snorkel (luftintag), där kan man kör med hela motorn under vatten när man badar över vattendrag etc.
  5. 1 poäng
    Varvade de tidigare inte upp som de ska? Misstänker felsyftning i texten men vill bara dubbelkolla! Själv har jag kört HVO100 nu 3 säsonger utan att märka någon skillnad alls förutom att det luktar betydligt mindre i motorrummet och från avgaserna. Bara positivt alltså. Men så har jag bara en snipa och kör som mest på 2200 rpm i 7 knop. Så plockar inte ut så mycket effekt🙂 Filmen (4 delar) det länkades till var riktigt intressant. HVO bör alltså vara energitätare (eller vad det heter) eftersom det har samma energiinnehåll vid lägre densitet. Så HVO bör väl alltså vara ett effektivare bränsle.
  6. 1 poäng
    BSR har gjort tester på personbilsmotorer och jämför olika "dieselbränsletyper". De ligger på Youtube och på bsr's hemsida. Tror det va 4 delar. Resultatet är inte riktigt vad man förväntar. https://www.youtube.com/watch?v=f3_ruwpWl_g
  7. 1 poäng
    Det kan jag hålla med om. Men kolla också försäkringsvillkoren, som de ändrar då och då. Anledningen till att jag lämnade Alandia är att jag - i alla fall inte enligt villkoren - skulle få ersättning för skador av brand orsakade av kortslutning i elsystemet. På en dieselbåt som min är det svårt att få brand UTAN att elsystemet är inblandat. Jag har en nästan ny båt, men det blev Pantaenius i alla fall. Inte främst för att de inte tillämpar åldersavdrag utan för att villkoren var betydligt renare och tydligare än på de flesta andra. Och att de också var både förhandlingsbara och inte alls bland de dyrare när det kom till premien. Sedan visste de vad de talade om, till skillnad från ett annat båtförsäkringsbolag som krävde spårsändare på min motor, då "en så stor motor är väldigt stöldbegärlig". Mmmm - en inombordsdiesel på 440hk och nästan ett ton, som kräver demontering i ett par timmar innan man ens kan planera att lyfta ur den. Undrar hur många sådana som stjäls....
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...