Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2023-12-22 i Forum Inlägg
-
6 poängKan inte riktigt släppa det här Jotun-mysteriet. Har läst på och snokat men får helt enkelt inte rätsida på det. Pusselbitarna jag har är enligt följande. Enligt de nya (nåja, 2012) EU-reglerna (biocidförordningen) ska biocidprodukter/bekämpningsmedel godkännas i en slags tvåstegsraket. Först ska den verksamma substansen studeras noggrant och få ett slags principgodkännande. Detta görs EU-gemensamt; Europeiska kemikaliemyndigheten EHCA (med huvudkontor i Helsingfors) utser ett land som får göra utvärderingen och sedan får EHCA:s kommitté för biocidprodukter (där alla medlemsländer är representerade) ta ställning till utredningen. Först därefter kan man börja godkänna produkter som innehåller den verksamma substansen. När det gäller bottenfärger så finns det två helt dominerande substanser, nämligen koppar(I)-oxid och koppartiocyanat. Koppar(I)oxid är något vanligare eftersom det är lite mindre giftigt för människor; koppartiocyanat används ofta som alternativ i vita eller ljusgrå färger eftersom substansen i sig är vitfärgad (koppar(I)-oxid är rödfärgad). Biocideffekten är i princip densamma, det är kopparjonerna som gör jobbet. Båda dessa två har granskats och godkänts enligt biocidförordningen; i båda fallen var det Frankrike som ansvarade för utredningen. Godkännandet har dock några brasklappar men det kan vi ta en annan gång. En viktig poäng med de nya reglerna är att undvika dubbelarbete; det är väldigt dyrt och tidskrävande både för tillverkarna och för myndigheterna med all vetenskaplig dokumentation som krävs (i den franska utvärderingen av koppar(I)-oxid är enbart listan över de studier och rapporter som använts bortåt hundra sidor lång). Detta gäller inte bara processen för att godkänna verksamma substanser utan även produktgodkännandena. Som jag varit inne på tidigare så finns det en process som kallas "ömsesidigt erkännande" där tanken är att om man fått en produkt godkänd i ett EU-land (referensmedlemsstaten eller referenslandet) så kan man ansöka om att andra EU-länder också ska acceptera det godkännandet utan att behöva göra en egen utvärdering av produkten. När man ansöker om detta så har respektive lands kemikalieinspektion 90 dagar på sig att granska referenslandets godkännande och eventuellt invända mot det. Alla länder man söker erkännande från ska i princip överens om villkor och krav för användningen av produkten; de ska nämligen vara samma överallt. Om något land anser att godkännandet är helt felaktigt (dvs produkten borde inte ha godkänts alls) så tas detta först till en slags medlingsgrupp som EHCA sköter, och om man fortfarande inte kommer överens kan ärendet sparkas uppåt till EU-kommissionen för ett avgörande. Lyckas man inte nå någon överenskommelse om användningsvillkor mm inom 90 dagar så får de länder som tycker att referenslandets villkor mm duger erkänna produktgodkännandet för sin egen del, om de vill. Nu kommer vi äntligen till Jotun. Likt andra tillverkare har Jotun ansökt om godkännande enligt biocidförordningen för länge sedan. Uppenbarligen har detta gjorts i Norge. Norge är inte med i EU, men de är med i EES, vilket betyder att de har tillgång till EU:s inre marknad och de är representerade hos EHCA. När jag skrivit "EU" ovan är det egentligen riktigare att skriva EES. Jotun har också redan på förhand ansökt om ömsesidigt erkännande, helt säkert i Sverige och troligen även i andra länder. I väntan på att det nya godkännandet ska komma har Jotun fortsatt sälja sina färger i Sverige med stöd av de gamla svenska produktgodkännandena. 2023-09-01 kontaktade dock Jotun Kemikalieinspektionen för att dra tillbaka sin ansökan om ömsesidigt erkännande, men, och detta är märkligt, inte för alla sina biocidfärger. Ansökan om ömsesidigt erkännande drogs bara tillbaka för de färger som innehåller koppar(I)-oxid; deras vita västkustfärger som innehåller koppartiocyanat har fortfarande öppna ansökningar om ömsesidigt erkännande. För dessa färger är läget precis som det varit i flera år: de har fortfarande svenska godkännanden i väntan på godkännande enligt EU-reglerna och får fortsätta säljas tills vidare. Tre veckor efter detta, 2023-09-21, kommer norska Miljødirektoratet med ett beslut att godkänna Jotuns ansökan för en familj med biocidprodukter som kallas "Sea 1", vilken innefattar ett antal färger med koppar(I)-oxid som verksam substans. I denna familj ingår bland annat Racing VK och NonStop VK, men dock inte i färgerna vitt och grått eftersom dessa har koppartiocyanat som verksam substans. I villkoren för godkännandet står bland mycket annat att produkterna får användas på fritidsbåtar upp till 24 meter långa med hemmahamn i havsmiljö. Nu har jag ännu fler frågor än när jag började. Jotun skrev så här till Praktiskt Båtägande: Med det jag funnit ovan i åtanke så har jag mycket svårt att se hur den första meningen skulle kunna vara sann, oavsett hur välvilligt jag tolkar den. Kemikalieinspektionen har överhuvudtaget inte haft någon möjlighet att se över Jotuns tillstånd eftersom de aldrig ansökt om att få produkterna utvärderade i Sverige. Jotuns ansökan har "legat i Sverige" endast i den bemärkelsen att deras ansökan om ömsesidigt erkännande legat och och samlat damm hos KemI i väntan på att deras norska ansökan om produktgodkännande ska bli klar, och de drog tillbaka sin svenska ansökan innan detta skedde. Även om det hade varit så som Jotun påstår i den andra meningen och KemI ställt krav på användningsvillkor som utesluter fritidsbåtar, så hade man i värsta fall helt enkelt kunnat vänta ut detta i 90 dagar. Därefter hade de länder som tycker de norska villkoren är OK kunnat erkänna det norska godkännandet ändå, så det verkar ändå som en märklig anledning till att dra tillbaka den svenska ansökan. På tal om 90 dagar så har det nu gått längre än så sedan Jotun fick godkänt i Norge. Det har dock inte synts till några godkännanden i andra länder. Om de hade ansökt om erkännande i andra länder på samma sätt som de gjort i Sverige (s.k. parallellt erkännande) så borde godkännanden för alla inblandade länder ha dykt upp i ECHA:s biocidregister samtidigt som det norska godkännandet, men inga andra länder har synts till. Kanske har de ansökt på andra vis på andra håll, men varför har jag svårt att begripa. Det hela är ytterst svårbegripligt och jag förstår inte vad de sysslar med. Om nu KemI kommer vägra biocidfärger helt, varför har de inte återtagit ansökan för koppartiocyanatfärgerna också? De påstår ju i mailet som citeras tidigare i tråden att de kommer avveckla hela sortimentet, men vad väntar de på? Deras gamla produktgodkännande för de produkterna gäller bara tills i maj nästa år, knappt längre än för de återkallade produkterna. Och varför är de ute och sladdar i media på det här viset och påstår att KemI ska ha "lämnat besked" under hand på något mystiskt vis? Internationals VC17m-ärende är också ett stort mysterium, förresten. Varför valde man just Finland av alla länder som referensland? VC17m har vad jag vet aldrig varit godkänd i Finland tidigare; finnarna tillåter typ samma färger som vi gör på ostkusten, dvs mycket lågt kopparinnehåll. Nu ska ju reglerna i biocidförordningen visserligen vara samma i hela EU och finnarna hade nog kunnat godkänna med villkor som förhindrar användning i Östersjön, men det är ändå ett mycket svårförklarligt varför de ville att just Finland skulle göra utvärderingen. Det vore intressant att läsa den finska motiveringen till beslutet, jag ska se om jag kan få ut det efter helgerna.
-
2 poängJag brukar köra ett spår med tunn (1 mm) kaptrissa i vinkelkapen, långsmed axeln, nästan igenom men inte så långt att man kapar i axeln och sedan slå i springan med huggmejsel. Då brukar lagerbanan spricka och gå att få bort. Det finns också avdragare som klämmer sig in bakom lagerbanan och kilar den utåt tex den här: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/avdragare/demonteringsverktyg-2000051414 Fattigmansversionen är att ta sin samling gamla moraknivar som man slår in bakom lagerbanan från olika håll tills man kommer åt med trepunktsavdragaren.
-
2 poängRotade lite mer i Jotuns ärende. De fick ett nytt produktgodkännande enligt de nya EU-reglerna i september. Detta utfärdades av det norska Miljødirektoratet! Norge är ju inte med i EU, men de är med i EES och är därmed är de uppenbarligen insyltade i detta. Godkännandet finns i vederbörlig ordning i EU:s register över bekämpningsmedel: https://echa.europa.eu/documents/10162/4060ee97-9213-eb7f-35ca-348710d5b46e Detta godkännande gäller dock enbart i Norge. Det vore konstigt om de hade flera ansökningsprocesser enligt samma regelverk igång samtidigt, men i det norska godkännandet står det inget om något ömsesidigt erkännande i andra länder; det gäller bara den norska marknaden även fast det är prövat enligt reglerna i EU:s biocidförordning. Frågetecknen blir inte färre, de bara flyttar på sig.
-
1 poängDet spelar ingen praktisk roll att du kommer åt kanten (lite grann) med ett smalt snitt, inte ens om du skulle "gå igenom" lite på själva axeln. Bara du rättar till skadan efter dig. Då har du ju dessutom ett spår att följa nästa gång med samma problem.
-
1 poängDet är lugnt! 😊 Eftersom båten står i en lokal har jag byggt ihop en 15 m lång slang/rör för att leda ut avgaserna utanför. Förhoppningsvis kommer även den förhållandevis lilla mängd vatten som finns i motorn att rinna ut via den. Dock skulle inte några större mängder gå att ta ut den vägen. Det är lite för många skarvar på vägen.
-
1 poängInförskaffade efter första sommaren en liten pressobryggare som jag kör vanlig mörkrost i. Samt har snabbkaffe som reserv. Men första sommaren var båten inte fullutrustad än så då blev det sumpkaffe. Koka vatten i kastrull. Häll ner bryggkaffet i kastrullen, låt dra lite grann och servera. Sumpigt men är man kaffesugen så är man
-
1 poäng
-
1 poängJag hittade VC17-påståenden under mitt inlägg så jag trodde att det var skrivet med anledning av mitt inlägg. Men då har vi rett ut den missuppfattningen. Bra att du hämtat och lagt ut KemI beslut, det klargör hur det ärendet hanterats. Å så kan jag konstatera att det tillbakadragandet inte verkar ha någon likhet med Jotunärendet. Den information jag fått del av påstod att Jotun enbart dragit tillbaka ansökan för att gälla Sverige. Det är det som fått mig att reagera och fundera på framtiden. Vad händer om övriga färgleverantörer går samma väg? Det jag regerat på under många år är att de kunskaper som t.ex. SXK tidigare styrelsemedlem Solgerd Björn-Rasmussen (som är kemist och verkade ha kunskaper om det hon skrev om) presenterade helt negligerades. De praktiska försök som SXK-Väst genomfört under ett antal år i "välpackade" fritidsbåtshamnar på västkusten och i Kalmarsund inte kunnat påvisa några rester av kopparbottenfärgen i verklig miljö. Kopparföroreningarna de detekterade i hamnarna hade andra källor som t.ex. dagvattenavlopp som rann ut i hamnen. Städernas dagvattenavlopp och älvarnas tillrinningsområden ger mångdubbelt mer koppar årligen än vad som används på fritidsbåtar. Men det är inget tal om att kräva demontering av koppartak, stuprör o hängrännor av koppar mm De undersökningar SXK varit delaktiga i avfärdas hela tiden med att det alltid är något fel i sättet de genomförts på. Kan det istället vara så att de studier som myndigheterna lutar sig emot skett under förhållanden som inte har någon likhet med förhållandena ute i havet? Det är sådana funderingar som får mig att känna misstro....
-
1 poängMitt inlägg om VC17m-beslutet var inte riktat till någon särskild person, tänkte mer att det var av allmänt intresse. Det visade sig förresten vara Finland som var referensmedlemsstat i det här fallet. Personligen har jag svårt att försvara biocidfärger på fritidsbåtar. Jo, visst är alternativen jobbiga, men argumentet "nä min hobby involverar att släppa ut miljögifter i havet för det är för jobbigt att inte göra det" känns liksom inte så bra. Man ser ju mycket argument för att miljöpåverkan är liten, och jag är inte marinbiolog så jag kan inte riktigt bedöma sådana argument, men när jag läser utvärderingar av koppar som verksamt ämne i biocidfärger så menar t.ex. franska kemikalieinspektionen att den inte är noll, och särskilt sediment vid marinor och båtklubbar pekas ut som ett riskområde. Jag kör själv vidare med kopparfärg (rätt kraftigt förtunnad men ändock), för jag är ju såklart bekväm av mig och det är tillåtet än så länge, men helt bra känns det ju inte. Vi får väl se hur det blir med detta; jag blir inte förvånad om det blir som @Lintott tror och biocidfärger förbjuds helt. Jag blir inte direkt lycklig om det blir så, det blir skitjobbigt att skrapa och sen att hitta nån annan lösning för att hålla havstulpanerna borta, men jag kommer inte motsätta mig ett sådant beslut heller. Jotuns påstående att de fått besked om att KemI kommer helvägra biocidfärger för fritidsbåtar tycker jag låter märkligt. I Praktiskt Båtägande sade de att "vår ansökan ligger i Sverige". Men tittar jag i KemI:s bekämpningsmedelsregister för Jotuns färger, på de gamla produktgodkännandena enligt de svenska reglerna, så står det att de gäller tills vidare i väntan på tillstånd enligt de nya EU-reglerna, och att den ansökan hanteras av ett annat medlemsland, alltså inte Sverige. Hur går det ihop? Enligt förfarandet de använder (artikel 34) så får man fritt välja vilket land man vill skicka sin ansökan till, och det landet blir enligt vad jag kan begripa ansvarigt för att göra en utvärdering av produkten som de andra länderna man vill sälja i sedan får ta ställning till. Om nu den svenska kemikalieinspektionen är så ökänt negativ till biocidfärger på fritidsbåtar, varför skulle man då välja att skicka in sin ansökan i just Sverige? Jotun verkar ju inte heller ha gjort det, oavsett vad de påstår i media. Det är för mig också oklart om de dragit tillbaka hela ansökan eller bara dragit tillbaka den för Sverige. Jag får inte ihop detta.
-
1 poängJag mailade Kemikalieinspektionen igår och begärde att få ut beslutet att avslå ansökan för VC17m. De återkom nu på morgonen och jag bifogar beslutet. Det visar sig att spekulationerna om att det är Kemikalieinspektionens "aktivism" som ligger bakom är helt grundlösa, i alla fall i det här fallet. Enligt ansökningsförfarandet som tillämpas här ("parallellt ömsesidigt erkännande enligt artikel 34 i biocidförordningen") så ska man som jag tidigare var inne på välja ett referensland som samordnar ansökan och ge dem en lista över vilka ytterligare länder man vill sälja produkten i. I det här fallet är det inte Sverige som varit referensland. Det framgår inte vilket land som varit det, men jag gissar Nederländerna eftersom beslutet är ställt till Internationals kontor där. Ansökan har hursomhelst fått avslag av referenslandet och den måste då avslås i alla andra länder på listan också. KemI:s avslag är alltså på rent formella grunder och de har inte gjort någon egen utvärdering såvitt jag kan förstå. B18-00053-12 B18-00053_Beslut_avslag_2023-11-08 7044415_1_1.PDF
-
1 poängFinns ingen bitterhet från min sida. Det var bara ett objektivt konstaterande att en biocidfärg innehåller någon form av ämne ämnat för att bekämpa (alltså bekämpningsmedel) vattenlevande organismer som vill bygga bo på skrovet. Det blir märkligt att då först säga att den är ofarlig för dessa organismer och samtidigt prisa färgen för att den fungerar så bra. Det är ju uppenbart motsägelsefullt eftersom den inte kan vara båda delarna om det är en biocidfärg. Att koppar inte löses ut i vattnet var precis det jag menade med att optimera färgerna så de minimerar skadeeffekterna för organismer fritt i vattnet och på botten etc, dvs bara den som försöker bita sig fast på botten tar skada.
-
1 poängDet som är farligt för vattenlevande organismer är nödvändigtvis inte farligt för oss människor och det som är ofarligt för människa är inte nödvändigtvis ofarligt för vattenlevande organismer. Det skiljer rätt mycket i massa mellan en människa och en vattenlevande organism och därmed skiljer det rätt mycket i vilka nivåer/koncentrationer som är skadliga dem emellan. Har du inte funderat på hur det kan komma sig att din Coppercoat fungerar så fint om den nu är ofarlig för vattenlevande organismer? Vad är det som då gör att den fungerar så bra och varför är den trots sin ofarlighet klassad som en biocidfärg (Biocid = bekämpningsmedel mot organismer)? Retorisk fråga. Tricket är att biocidfärger är farliga hur man än vrider och vänder på det, det går liksom inte att snacka bort. Men man försöker förbjuda de biocider som är farligast och tillåta de som är minst skadligt samtidigt som man försöker optimera halterna av det minst skadliga tillåtna ämnena så det bara ska förpesta tillvaron för organismerna där man inte vill ha dem (alltså hålla botten ren) men vara så lite skadlig som möjligt för organismer på övriga platser i havet.
-
1 poängRinkaby Rör har 45-gradersböjar som ska lödas. Kan det vara ett alternativ? https://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/rordelar-for-lodning/ (det finns nog även hos andra rörfirmor, men RR har så bra hemsida med stort sortiment) De finns i upp till 54mm så du även klarar tallkottar....
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00