Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-12-21 på alla områden

  1. 1 poäng
    Jag brukar köra ett spår med tunn (1 mm) kaptrissa i vinkelkapen, långsmed axeln, nästan igenom men inte så långt att man kapar i axeln och sedan slå i springan med huggmejsel. Då brukar lagerbanan spricka och gå att få bort. Det finns också avdragare som klämmer sig in bakom lagerbanan och kilar den utåt tex den här: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/avdragare/demonteringsverktyg-2000051414 Fattigmansversionen är att ta sin samling gamla moraknivar som man slår in bakom lagerbanan från olika håll tills man kommer åt med trepunktsavdragaren.
  2. 1 poäng
    Kör med Loctite 577, du blir inte besviken, även om den är dyr. Har den till köldmedium och olja inom industrin utan problem. Och du får loss detaljerna efteråt. Mixas ej med gängtejp/PTFE-tejp.
  3. 1 poäng
    Jag mailade Kemikalieinspektionen igår och begärde att få ut beslutet att avslå ansökan för VC17m. De återkom nu på morgonen och jag bifogar beslutet. Det visar sig att spekulationerna om att det är Kemikalieinspektionens "aktivism" som ligger bakom är helt grundlösa, i alla fall i det här fallet. Enligt ansökningsförfarandet som tillämpas här ("parallellt ömsesidigt erkännande enligt artikel 34 i biocidförordningen") så ska man som jag tidigare var inne på välja ett referensland som samordnar ansökan och ge dem en lista över vilka ytterligare länder man vill sälja produkten i. I det här fallet är det inte Sverige som varit referensland. Det framgår inte vilket land som varit det, men jag gissar Nederländerna eftersom beslutet är ställt till Internationals kontor där. Ansökan har hursomhelst fått avslag av referenslandet och den måste då avslås i alla andra länder på listan också. KemI:s avslag är alltså på rent formella grunder och de har inte gjort någon egen utvärdering såvitt jag kan förstå. B18-00053-12 B18-00053_Beslut_avslag_2023-11-08 7044415_1_1.PDF
  4. 1 poäng
    Det var inte meningen att vara negativ till ditt resonemang. Du har helt korrekta argument. Jag ville bara spegla osäkerheten kring bottenfärger där det å ena sidan finns argument för att var snäll mot havet men å andra sidan är färgarna olika godkända i olika EU-länder. Detta gör kanske att man slår dövörat till när någon färg blir förbjudet i Sverige medans man kan lägga på färgen i tex Tyskland. Nu verkar det dock i annan tråd som att EU börjar köra åt samma håll när det gäller bottenfärg.
  5. 1 poäng
    Det är givetvis fler saker som måste demonteras innan det går att lyfta motorn från riggen tex Växelförarstag, chokereglage, förgasare(?) mm och det kan kanske vara bra att byta packningen när du ändå demonterat allt? Skiss på rigg Skiss på motorblock Bild på packning
  6. 1 poäng
    Finns ingen bitterhet från min sida. Det var bara ett objektivt konstaterande att en biocidfärg innehåller någon form av ämne ämnat för att bekämpa (alltså bekämpningsmedel) vattenlevande organismer som vill bygga bo på skrovet. Det blir märkligt att då först säga att den är ofarlig för dessa organismer och samtidigt prisa färgen för att den fungerar så bra. Det är ju uppenbart motsägelsefullt eftersom den inte kan vara båda delarna om det är en biocidfärg. Att koppar inte löses ut i vattnet var precis det jag menade med att optimera färgerna så de minimerar skadeeffekterna för organismer fritt i vattnet och på botten etc, dvs bara den som försöker bita sig fast på botten tar skada.
  7. 1 poäng
    Jag hänger ibland upp min jolle i akterpulpiten med ett par sådana här på bogsertampen (änden av pontonerna kvar i vattnet). Det förutsätter att det inte hänger någon motor på akterspegeln men min snurra brukar oftast hänga i andra hörnet av pulpiten, den lyfts endast ner om det ska åkas längre sträckor med jollen. Det finns inget på badplattformen att slå tårna i. Jollen hänger med fören högt om det blir skyfall. Jollen är inte i vägen vid trånga tilläggningar. (Jollen är en vanlig liten båtbutiksjolle med högtrycksdurk och motorplanka i aktern.)
  8. 1 poäng
    Samma kvalitet i skruven som i materialet annars får du ett galvaniskt element och det korroderar. Galvat fäste - galvad skruv (varmgalvat, kallgalv är skräp) Det går att använda galvad skruv i vanligt stål, då offrar sig zinken på skruven i stället för stålet. Rostfritt A2 - rostfri skruv A2 Rostfritt A4 (syrafast) - rostfri skruv A4 Hur skiljer man på A2 o A4? A2 är mer magnetisk!
  9. 1 poäng
    Jag har Svedea eftersom de hade maskinskadeförsäkring ända till dess motorn är 20 år gammal. Givetvis med åldersavdrag, men ändå...
  10. 1 poäng
    Jag har pga allt båtpysslande inte varit inne här på ett tag. Och helt klart har något radikalt hänt här under de senaste månaderna! Alltså, kaviar på båten - istället för rubbing eller vax undrade jag först - några kommentarer längre ner finner jag dock svaret; det är till laminering. Men av någon anledning görs detta nu med ost istället för glasfiber. Man undrar stilla vad som skall komma härnäst; en sandwichkonstruktion med bröd som kärna kanske?! Ska snabbt kolla de andra trådarna för att se vilka andra tekniska landvinningar som gjort på MG. Rolig läsning är det som vanligt iallafall.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...