Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-12-12 på alla områden

  1. 1 poäng
    En liten projekttråd om min LiFePO4-installation. Mina tre AGM-batterier har tröttnat efter elva säsonger så i vinter blir det byte till LiFePO4-batterier. Ett av batterierna fick kortis i en cell och drog ner de andra batterierna. De två andra batterierna är jämnåriga så jag kompletterar inte med enbart nytt blybatteri. Jag separerar min enbankslösning till LiFePO4 för förbrukare och AGM för start (vill ha ett blybatteri att dumpa generatorladdning till om BMS slår ifrån laddningen så inte dioderna bränner). Yanmar avråder dessutom från LiFePO4 som startbatteri men jag känner ett antal båtägare som struntar i den rekommendationen och det verkar inte vara några problem för dem. 8 st 100Ah Winstonceller beställda hos SkyPower. Monteras 2P4S, vågade inte chansa med att 130Ah-celler skulle få plats. Fick testdata för helt nytillverkade celler och med små variationer i testvärden (resistans och laddningsnivå för respektive cellindivid). SkyPower offererade pris för celler och kopplingsbleck inkl tull, moms o frakt till Sverige. Vid "avseglingen" fick jag namnet på containerfartyget och har kunnat följa det från Kina via Singapore, Sri Lanka, Suez-kanalen, Pireus och ut i Atlanten via Bosporen. BMS 250A från Muller Energy. Det är en JBD-BMS som de beställt från JBD med Muller Energys labling (finns endast att beställa direkt från Muller Energy). Hanterar överspänning o underspänning med kraftelektronik (slipper mecka med externa reläer). Toaster med 5A balanseringsström ingår i paketet. Blåtandsmodul och tryckkänslig övervakningspanel ingår. Enkel installation med minus från cellerna och vidare till minusplinten där alla laddare, elcentral mm samlas. Fem kablar från BMS till cellerna för spänningsmätning och balansering. Övriga installationsdelar ansluts med kontakter till BMS. Muller Energy var lite svåra att få kontakt med. De besvarade inte mail. Först när jag lade en beställning blev det fart. De skriver på hemsidan att frakt ingår inom Australien men de debiterade inget extra för frakt till Sverige. Tull o moms skickade PostNord faktura för när paketet kom till Sverige. Skaffar 300A huvudsäkringar med hållare (T-säkring) vilket saknats i nuvarande CE-märkta båtbygge. Resten av mina prylar har inställningsmöjlighet för litiumladdning (240V-laddare Mastervolt, Sterling Alt2B från generatorn, Tracer Epever serie A solcellsregulator) och har dubbla utgångar för förbrukning resp startbatteri (solcellsregulatorn matar endast förbrukarna). Elsystemet är redan idag välstrukturerat så det ska inte behövas så mycket modifieringar. Å presstång för upp till 50 kvadrat rörkabelsko finns sedan tidigare. Litiumceller har studerats under ett antal år i väntan på AGM-batteriernas hädangång så jag har hunnit med en del tankejobb o förberedelser. Jag hittade förresten en ny kunskap angående långtidsförvaring av LiFePO4-batterier för någon månad sedan. Att förvara dem vid 40-60% SOC är sämsta tänkbara, det är inom det intervallet de åldras snabbast. De åldras långsammast vid nära 100% SOC. Däremot så ska NCA och NMC-batterier hållas mellan 60-80% SOC för att inte förtidsåldras. Man får vara försiktig när det skrivs "litiumbatterier" utan att det specificeras vilken typ av litiumbatterier de talar om... Ett klipp ur artikeln jag hittade "Forskning visar att LFP batterier tål att vara fulladdade. Ovan graf (fanns med i artikeln) visar att vid 25 grader Celsius tar det 80 år(!) innan en konstant 90% laddad LFP batteri tappat 20% av sin kapacitet. Vid 10% laddning tar det 45 år. Men kanske det mest överraskande är att vid 50% tar det bara 23 år. LFP batterier åldras snabbast vid 50% laddning."
  2. 1 poäng
    Om man i sin trådrubrik skriver KCR effektbox, så tolkar jag det som ganska specifikt vilket fabrikat frågan gäller.
  3. 1 poäng
    Håller med Makro. Vill minnas att KCR har en box de monterar mellan kablage och ECU. Det man gör är att lura ECU att givarna värde är något annat än vad de är. Exempel kan man då lura ECU att ge högre laddtryck och mer bränsle. Du får troligen mer effekt men till vilken risk?
  4. 1 poäng
    Eftersom tillverkaren lägger ner många timmar på att optimera sina motorer för både kraft, förbrukning och utsläpp är det knappast troligt att en tillverkare av en box som manipulerar signalerna skulle göra det jobbet bättre. Och för att kunna få ner förbrukningen måste man tumma på något av de tre parametrarna. Men om du är beredd att gå ner i motoreffekt är det nog inga problem fast frågan är om någon gör såna jobb? Så ska man optimera motorn är det bäst uppdatera originalstyrenheten, om det finns någon som säljer den tjänsten och som har provat ut noga och inte gå över högsta effekten som tillverkaren själv har i samma motorserie. Jag hade inte riskerat något med en dyr dieselmotor och garantier kan du ta farväl till, men det finns ju de som chansar.
  5. 0 poäng
    Nej, det gör det inte. I en av kommentarerna nämns KCR eftermonteringsbox. Det är bara en tolkning av TS inlägg. TS nämner inget om KCR efterminteringsbox. En "effektbox" kan vara både en eftermonterad box, alternativt att du byter in din ECU mot en optimerad ECU. Det senare är inte alls ovanligt.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...