Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-12-08 på alla områden

  1. 3 poäng
    Med tanke på hur Atlantica hanterat ett mycket uppmärksammat ärende så förstår jag inte hur någon båtägare ens kan tänka tanken att försäkra sin båt hos dom. De måste förlorat mycket kunder och pengar genom korkade beslut De verkar ha lyckats rensa ganska bra på nätet då inte jättemycket dyker upp vid googlande https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/batolyckan-foljdes-av-fyra-ar-med-rattegangar
  2. 2 poäng
    Märkligt att de har så olika tabeller medskickat och generellt på hemsidan... Vilken ska man tro på? När laddningen avbryts så faller spänningen och därför är det svårt att med spänningsmätning, samtidigt som laddningen pågår, avgöra när cellen/batteriet är laddat till en viss SOC. På min loggning nedan kan du se hur spänningen faller direkt när laddningen avbryts. I mitt fall så bryts laddningen av att laddningsströmmen (som var 2A tills spänningen nådde 3,65V) minskat till en inställd "brytnivå" (i detta fallet 0,1A) och får då tydligare avslut. Du ser även hur spänningen (blå kurva) började raka i höjden när cellen närmade sig fulladdat tillstånd (det omtalade knäet på LFP laddningskurva) . Å så väntade jag i 10 min för att se spänningen efter en stunds vila. (Cellen laddades bara ur delvis inför detta test, jag ville specifikt kolla viloperioden vid avslutad laddning)
  3. 1 poäng
    Det är nog större risk för inbrott i bostaden om bilen står på flygplatsen en längre tid. I somras var det ett flertal som drabbades av inbrott i bostaden bara för att bilen stog på långtidsparkeringen. "Polisen varnar nu resenärer som parkerar sin bil på långtidsparkeringen på Landvetter flygplats. Då man sett ett samband mellan inbrott och bilar parkerade på flygplatsens parkeringar." https://sverigesradio.se/artikel/polis-risk-for-inbrott-nar-bilen-parkeras-pa-landvetter
  4. 1 poäng
    Knappast. Snarast är väl det faktum att det står ett extra batteri i bilen en signal om att det kan vara kasst/bilen har problem med batteriet. Ingen ju som vet om det är det utbytta eller fungerande som står där. Men sedan behöver du väl inte ha det stående synligt ? Har du inte bagagerumsgardin eller en sedan så är det ju bara att lägga en filt eller något lite slarvigt över det.
  5. 1 poäng
    Som någon skrev tidigare, det är trolltider nu... Och många med små barn och små barnbarn vet ju att Nisse flyttat in i hemmen, och den lille filuren är ju busig av sig 😁
  6. 1 poäng
    Lite tankspridd får man vara när man blir äldre, men skyll inte på barnen. 😉
  7. 1 poäng
    X2 BMS lösningen med 500 Ah är tänkt för bekymmerslös längesegling under kanske 10 år, många skyddsfunktioner, smart balansering mm. Med ny kablering (95 mm2) hamnade kalaset på ca 50 ksek. Hade jag seglat hemmavid hade jag troligen inte köpt ett sådant system. Jag kom till Helgoland under vår uppstart med längesegling och fick batteriproblem pga för gamla AGM batterier (klantigt av mig att inte kollat tillverkningsdatum). Velade mellan AGM eller LFP, Ran Sailing YouTube video inspirerade mig att satsa fullt på lösa LFP celler framför Victron LFP system. Som trygghetsnarkoman känns det bra att veta exakt vilka celler jag har (BGS), vågade inte chansa på no-name från Kina och då får det svida till i plånboken. Inga problem med att kombinera bly och LFP, finns en del beskrivningar publicerade på nätet. Tror att du kan finna länkar här på MG tex i tråden nedan med referens till NordkynDesign (Alternative 1 – Lead-Lithium Hybrid Bank). Har använt min LFP installation sedan våren 2022, vi har seglat 7 månader och jag har bott i båten 2 månader, X2 BMSen sköter det bra. https://nordkyndesign.com/electrical-design-for-a-marine-lithium-battery-bank/
  8. 1 poäng
    Jag har ett LFP system där alla laddningskällor är kopplade till en ”charge busbar” med konstant anslutning till AGM batteri. Alla mina förbrukare är grovt sett kopplade till en ”load busbar”. Jag har en BMS som styr laddning/förbrukning mha 500 A reläer. Om motorns generator laddar för fullt vill man ta hand om en möjlig spik då BMS kopplar bort LFP cellerna, med min design räddar AGM batteriet. TS kan låta generatorn ladda startbatteriet med bly och sedan använda DC/DC för att ladda LFP. TS tankar att ha solpanelerna kopplade till LFP med BMS låter bra i mina öron under båtsäsongen. (Ran II Sailing med Malin och Johan hade samma system som jag har, Battery Balance X2 BMS.)
  9. 1 poäng
    Kul! Se till att ha nytt blad i sticksågen. Det är hårt men hållbart. Återkom gärna m bilder på ditt projekt. // Mats W
  10. 1 poäng
    Du funderar på att ha en omkopplare som kopplar solcellsladdningen till startbatteriet för att kunna ladda det. Det tror jag inte kommer att behövas, motorn kommer att klara av att hålla startbatteriet laddat. Men vill du ändå ha den, så tänk då på att du sannolikt vill ha två olika laddningsinställningar i Victron-laddaren beroende på vilket batteri du ska ladda. Varje gång du kopplar om behöver du då gå in i laddprofilen och ändra den. Verkar jobbigt... Och du riskerar att glömma bort att ändra profil om du ofta byter fram och tillbaka. Alternativt får du försöka hitta någon kompromissinställning som nästan passar båda batterityperna men som är mindre optimal. Hade jag haft en sådan brytare så hade jag haft den enbart för att ge startbatteriet underhållsladdning under vintersäsongen så att det klarar sig själv. Litiumbatteriet klarar sig om du kopplar bort det helt från båtens elsystem. Dessutom finns inte några säkringar i ritningen, men jag antar att du planerar för några.
  11. 1 poäng
    Bara två..? En del grejer har jag minst tre utav… När det gäller skiftnyckar vet jag inte hur många jag har, men det är sådana jag fått i arv av farfar, morfar, en ingift farbror (egentiden farmors systers andra make…) och från min far… sedan har jag köpt några själv och fått av barnen på fars dag… Bacho är bäst! Ett par för att se på nära håll med, ett par för att se på långt håll, och ett tredje par att använda när man letar efter de andra paren…. Så är nu detta mysterium nästan löst. Jag har hittat skruven instucken i ett hål i ikeahyllans ”ben”. Jag vet ju inte hur det gått till, den har ju iallfall inte studsat dit själv. Men det jag vet är att det hittilsvarande yngsta barnbarnet varit med i förrådet för att plocka fram julsakerna. Sladden till vänster är till en batteriladdare som jag idag kopplade ur, och då såg jag skruven. Men jag har uppenbarligen missat den vid andra tillfällen som jag letat. Det är väl litet ”Douglas Adamspsykologi” över detta, man finner saker och ting när man inte letar efter dem. Ungefär som konsten att flyga, man kastar sig till marken och missar…. Man det var iallafall roligt att läsa alla goda råd, en del godare än andra…. 🙃
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...