Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-12-03 på alla områden

  1. 1 poäng
    Jag kan stark avråda från Alandia. Detta ur flera aspekter men framför allt deras extrema saktfärdighet vid skadehanteringar som jag tyvärr fått erfara. Skadehanteringen är i min åsikt helt utan konkurrens. Som exempel kan nämnas att jag fick vänta mer än 5 månader (!) innan, en av mig inrapporterad skada, var utredd (Konsumenternas Försäkringsbyrå anger här ca. 1 månad som praxis). Inom ramarna för denna extremt långa (och dessutom väldigt omständliga process internt hos Alandia) tog det drygt 1 månad bara från det att Alandias anlitade besiktningsman gjort sin undersökning (som för övrigt var amatörmässigt utförd och utan protokoll) av skadan till att nästa steg togs i processen (!). Denna väldigt långa skadehantering medförde dessutom att priset hos leverantören av motordelar hade höjts kraftigt och, kanske allra viktigast, familjen missade med råge den planerade och så emotsedda sjösättningen. Aldrig Alandia för mig igen! Detta då de inte tänker på sina kunders bästa om en skada inträffat!!
  2. 1 poäng
  3. 1 poäng
    Hejsan, Tack för ett snabbt och riktigt utförligt svar. Det gör mig glad att höra att vi har samma tankar, och jag blir lättad av att höra att man inte behöver göra om arbetet. Sammanfattningsvis kommer jag lämna båten som den är nu över vintern och till kommande vinterkonserveringar kommer jag låta blandningen liggar kvar. Allt gott, Glenn
  4. 1 poäng
    Det kan inte vara så enkelt att tillverkaren ordnat så att en offeranod finns på bogpropellern för att det faktiskt behövs..? Och i så fall skall den ju förbrukas över säsongen. Dvs, varför tror du något är fel?
  5. 1 poäng
    Jag utgår från att motorn är sötvattenskyld, med värmeväxlare. Ser inga problem med att låta 50/50-blandningen stå kvar, så har jag alltid gjort. Att låta impellerpumpen gå torr ska undvikas, men på 5 sekunder lär knappast någon skada uppkomma.
  6. 1 poäng
    Det är ingen risk att motorn fryser sönder för att du kört ut glykolblandningen ur den, så du behöver inte göra om jobbet. Men det var helt onödigt och kanske även skadligt. Jag ser ingen anledning att köra ur glykolblandningen efter att motorn sugit i sig så det kommer glykolblandning ur avgasröret. Det kan t.o.m. vara obra att göra på det viset. I värsta fall kan du t.o.m. skada impellern när den går torr så du får kylningsproblem nästa säsong. Korrosion uppstår när det kommer syre o fukt till en metall. Om motorn är full med glykolblandning så korroderar det mindre inne i den. Nu är problemet rätt litet i din motor då sjövattensystemet går genom impellerpumpen (mässing), värmeväxlaren (mässingsrör invändigt), avgaskröken (där rinner vätskan i alla fall ur), avgasslangen (gummi) och ljuddämparen (rostfritt/gummi). Glykolblandningen innehåller även en del rostskyddskemikalier men dess påverkan i sjövattendelen av en motor med separat färskvattendel är nog rätt obefintlig.
  7. 1 poäng
    Ny ledtråd. Hittade en dekal under smutsen, "Vällingens SS". Fanns en segelklubb i sjön Vällingen -Södertälje, som inte finns kvar så klart. Kanske någon här har varit med på tiden det begav sig? Jag har även mejlat en segelklubb i Tyskland som hållit på med jollesegling sedan 50 talet. Får se om jag får något napp där. En bild på stuvutrymmet i fören, rymmer en hel del!
  8. 1 poäng
    Det här är nog samma fenomen som gör att strumpor tappar sin maka under tvättprocessen. Antagligen ligger skruven i samma kosmiska miniatyr-svartahål som 10 och 13 mm hylsorna och nycklarna som alltid är borta hur många man än köper. Din skruv kommer inte att dyka upp förrän du köpt en ny. PS. Strump-problemet har jag löst genom att en gång för alla köpa upp ett mindre parti identiska svarta strumpor. Det trixet har tvättmaskinstrollet gått bet på hittills. Blir det hål på en strumpa behöver man bara kasta den ena, den andra har fortfarande ett tjog likadana att förena sig med. Jag har helt enkelt löst upp alla mina strumpors parförhållanden.
  9. 1 poäng
    Nu tycker jag nog det blev lite väl intimt.....
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...