Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-11-23 i Forum Inlägg

  1. 3 poäng
    Jag har börjat läsa en av artiklarna och redan i inledningen skriver författaren (med hjälp av Goggle Translate): "De flesta av dessa ansträngningar har dock fokuserats på nedbrytningen av LIB med LiCoO2 (LCO), LiMnO2 (LMO) och LiNixCoyMn1-x-yO2 (NCM) katoder [8–11]. LiFePO4 (LFP)-katoder erbjuder lång cykel/kalenderlivslängd och god säkerhet [12], vilket leder till att de blir en av de mest använda LIB-katoderna i energilagringsstationer och elfordon [ 13– 15]. Ändå är studier om nedbrytningen av LFP LIB:er otillfredsställande, eftersom de har koncentrerat sig på Li-metallplätering, fast" Det jag börjat betrakta som en faktoid - att LiFePO4-batterier ska långtidsförvaras halvladdade - beror nog på att forskarna fokuserat på de övriga batterikemierna och "antagit" att även LiFePO4 beter sig på liknande sätt vilket de nu börjat revidera. Utvecklingen har ju gått snabbt och det finns säkert fler upptäckter att göra inom de olika batterikemiområdena. Förmågan att snabbladda ändras ju t.ex. raskt i takt med att dopningarna förfinas.
  2. 1 poäng
    En liten projekttråd om min LiFePO4-installation. Mina tre AGM-batterier har tröttnat efter elva säsonger så i vinter blir det byte till LiFePO4-batterier. Ett av batterierna fick kortis i en cell och drog ner de andra batterierna. De två andra batterierna är jämnåriga så jag kompletterar inte med enbart nytt blybatteri. Jag separerar min enbankslösning till LiFePO4 för förbrukare och AGM för start (vill ha ett blybatteri att dumpa generatorladdning till om BMS slår ifrån laddningen så inte dioderna bränner). Yanmar avråder dessutom från LiFePO4 som startbatteri men jag känner ett antal båtägare som struntar i den rekommendationen och det verkar inte vara några problem för dem. 8 st 100Ah Winstonceller beställda hos SkyPower. Monteras 2P4S, vågade inte chansa med att 130Ah-celler skulle få plats. Fick testdata för helt nytillverkade celler och med små variationer i testvärden (resistans och laddningsnivå för respektive cellindivid). SkyPower offererade pris för celler och kopplingsbleck inkl tull, moms o frakt till Sverige. Vid "avseglingen" fick jag namnet på containerfartyget och har kunnat följa det från Kina via Singapore, Sri Lanka, Suez-kanalen, Pireus och ut i Atlanten via Bosporen. BMS 250A från Muller Energy. Det är en JBD-BMS som de beställt från JBD med Muller Energys labling (finns endast att beställa direkt från Muller Energy). Hanterar överspänning o underspänning med kraftelektronik (slipper mecka med externa reläer). Toaster med 5A balanseringsström ingår i paketet. Blåtandsmodul och tryckkänslig övervakningspanel ingår. Enkel installation med minus från cellerna och vidare till minusplinten där alla laddare, elcentral mm samlas. Fem kablar från BMS till cellerna för spänningsmätning och balansering. Övriga installationsdelar ansluts med kontakter till BMS. Muller Energy var lite svåra att få kontakt med. De besvarade inte mail. Först när jag lade en beställning blev det fart. De skriver på hemsidan att frakt ingår inom Australien men de debiterade inget extra för frakt till Sverige. Tull o moms skickade PostNord faktura för när paketet kom till Sverige. Skaffar 300A huvudsäkringar med hållare (T-säkring) vilket saknats i nuvarande CE-märkta båtbygge. Resten av mina prylar har inställningsmöjlighet för litiumladdning (240V-laddare Mastervolt, Sterling Alt2B från generatorn, Tracer Epever serie A solcellsregulator) och har dubbla utgångar för förbrukning resp startbatteri (solcellsregulatorn matar endast förbrukarna). Elsystemet är redan idag välstrukturerat så det ska inte behövas så mycket modifieringar. Å presstång för upp till 50 kvadrat rörkabelsko finns sedan tidigare. Litiumceller har studerats under ett antal år i väntan på AGM-batteriernas hädangång så jag har hunnit med en del tankejobb o förberedelser. Jag hittade förresten en ny kunskap angående långtidsförvaring av LiFePO4-batterier för någon månad sedan. Att förvara dem vid 40-60% SOC är sämsta tänkbara, det är inom det intervallet de åldras snabbast. De åldras långsammast vid nära 100% SOC. Däremot så ska NCA och NMC-batterier hållas mellan 60-80% SOC för att inte förtidsåldras. Man får vara försiktig när det skrivs "litiumbatterier" utan att det specificeras vilken typ av litiumbatterier de talar om... Ett klipp ur artikeln jag hittade "Forskning visar att LFP batterier tål att vara fulladdade. Ovan graf (fanns med i artikeln) visar att vid 25 grader Celsius tar det 80 år(!) innan en konstant 90% laddad LFP batteri tappat 20% av sin kapacitet. Vid 10% laddning tar det 45 år. Men kanske det mest överraskande är att vid 50% tar det bara 23 år. LFP batterier åldras snabbast vid 50% laddning."
  3. 1 poäng
    Jag föreställer mig att det är platser där det antingen är kraftigare erosion av ytan (och därmed bottenfärgen) pga "stående" virvlar vid typisk gångfart, alternativt strömningsmässiga "dödpunkter" där de är mer skyddade från att slitas bort av vattenflöde.
  4. 1 poäng
    Problemet löstes i somras genom att dra en kabel direkt från generatorn till tändspolen och som jag satte en vippströmbrytare på. Det rådde bleke när jag accelererade upp till 27 knop och provade att öka farten efter att jag slagit över vippströmbrytaren till ON. Båten fortsatte att öka farten och jag hann också med att prova tiltpumpen som funkade perfekt, utan att hacka som den gjorde tidigare. Jag avbröt accelerationen vid 36,7 knop, hade nog kunnat få ut 2-5 knop till.
  5. 1 poäng
    Funktionen kanske inte är helt unik men vad jag förstår är det enda BMSen som kan aktivera en (extern, aktiv och kraftigare) balanserare vid ställbara värden vilket ger lite mer kraft i balanseringen. Balanseraren ska ju bara arbeta när batteriet är nästan fullt för att inte skapa obalans, enligt Andy (Offgrid Garage). Jag kan inte säga att jag förstår allt inom detta område men när Andy, som varit väldigt nöjd med sin JK BMS i sin "stora hylla", säger att denna är den nya "kungen", iaf för de som bara behöver med 4S så tror jag det är väl underbyggt. JK BMS i original har väl ca 1,5 A inbyggd aktiv balanserare och möjligen är väl också den ställbar. Videon finns här (igen).
  6. 1 poäng
    Javisst, den sprider jag gärna för att döda faktoiden om att ha halvladdade LiFePO4-batterier vid långtidsförvaring. Jag blev själv uppriktigt förvånad när hittade o läste artikeln och sprider gärna den här insikten. https://teslaclubsweden.se/vagar-man-ladda-lfp-batterierna-fulla/
  7. 1 poäng
    Sen har ju Mullers version av BMSen den i dagsläget oslagbara (?) funktionen att man kan ställa vid vilken cellspänning den externa balanseraren ("toastern") ska kopplas in. Jag ser detta som en nödvändighet för att hålla cellerna balanserade över tid. Andy har ju gjort en del tester där på senare tid. Dock balanseras bara en cell i taget vilket är en liten nackdel.
  8. 1 poäng
    Det var där jag hittade den. Hans enda kritik var att den endast finns för 4S men det är ju precis det jag är intresserad av (han är ju Offgrid-inriktad och vill ha batterier med högre spänning). Här är hans test av "den rena BMS-en". Mueller Energi är nog främst tillverkare av batteriboxar med olika kapacitet och om jag förstått rätt så togs Smart BMS 250A fram för en sådan batteribox. Snygga och robusta förpackningar men jag har inte behov av alla de olika typer av anslutningar som finns för dem. De är nog mest tänkta för outback-campare.
  9. 1 poäng
    Nu verkar det vara fixat. För denna gång i alla fall! Tack @stavhammar
  10. 1 poäng
    Jag har kört med Cayennepeppar i några år nu och jag kan säga att det fungerar till 100% mot späckhuggare! Trots att jag kör båt flera gånger i veckan under 8 mån per år i de Åländska vattnen så har jag aldrig blivit attackerad! 🙂 🙂
  11. 1 poäng
    Ja det är ju svårt att veta, men kanske någonting i bojens material som havstulpanerna inte gillar.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...