Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-11-22 på alla områden

  1. 3 poäng
    För EVE så anges det rätt tydligt om förkortad livslängd om de inte komprimeras. Winston är kraftigare byggda än EVE men jag vill göra jobbet ordentligt så jag kommer att komprimera dem. Det är för övrigt ett bra sätt att hålla cellerna samlade. "Gaveln" kommer även att bli uppfästning för BMS, toaster och kanske huvudsäkring så det blir ett paket. Komprimeringen tillverkas av ett par laminatgolvskivor (det är rätt stadiga plywoodskivor i dem samtidigt som de är rätt tunna) och några rostfria gängstänger. I min båt finns en inplastad modul för batterierna. Den har även ett lock som skruvas fast med en vingmutter. Där står batterierna stadigt med stödskenor av trälister. Utrymmet är helt skyddat från att det kan komma in vatten såvida båten inte blir vattenfylld o sjunker men då har jag större problem... Batteriutrymmet är under kojen inne i akterhytten och det är torrt o fint där inne. Risken för fukt kan jag nog bortse från. Muller Energy monterar BMS-modellen i rostfria batterilådor som är avsedda för friluftsbruk å klarar de den miljön så kommer de nog att fungera även i min båt. Jag har inte studerat in i elektroniken men det skulle förvåna om det inte finns fuktskydd i dem. Om toastern blir skadad är jag inte lika orolig för. De finns att köpa nya och BMS kommer att fungera även utan den (det finns även en passiv balanserare med lägre effekt inne i BMS-modulen). Jag betraktar toastern mer som en bonus som ingick i paketet. I begynnelsen av min "forskning" om litiuminstallation så tittade jag mycket på BMS123. Den var jag lite mer tveksam till med ett antal små kretskort på polskorna, löda små kablar mellan korten, montera strömklämmor och reläer som alltsammans skulle anslutas till korten. Den lösningen var jag rätt tveksam till med tanke på alla anslutningar o lösa komponenter. Nuvarande SmartBMS från Mueller Energy som levererats från Australien har jag betydligt större tilltro till i en marin miljö.
  2. 2 poäng
    Och dessutom verkar verkningsgraden ha gått upp från 87% till 98,5% (max) vilket betyder att dom genererar mindre värme och inte drar ner laddströmmen så fort dom blir varma, något som varit ett återkommande klagomål på den tidigare generationen.
  3. 2 poäng
    Jag har bara testat Muller-BMS mot några små 26650-celler men där hoppade den friskt mellan de olika cellerna för att balansera. Om den balanserar en cell i taget eller alla på en gång känns som att det kan kvitta så länge hela paketet blir balanserat. (Det blev bara en kort test för sedan gav mitt lilla billiga nätaggregat upp och det sa poff... Nytt rejälare aggregat är på gång för fortsatt test.)
  4. 2 poäng
    Välj då mångtrådig kabel, gärna förtennt, som ersättning. Den som syns på bilden hör inte hemma i båt.
  5. 2 poäng
    Flera reglagetyper har en symmetrisk/"dubbel" plåtbit enligt @Lintotts bild så man inte behöver lossa och vända den. Dvs man flyttar växelvajern till andra sidan och sätter den i motsvarande hål där för att få den att gå åt andra hållet.
  6. 2 poäng
    Som @Rascal skriver - det kvittar om det är en glödlampa. Å om det är en led-lampa som inte lyser så kan du skifta trådarna nere vid mastfoten så lyser det ifall kablarna är hela och ordentligt anslutna i lamphållaren. Är du osäker på om kablarna är hela och korrekt anslutna innan du mastat på och har "båtel" till masten så kan du testa med ett mätinstrument. Har du inget mätinstrument så går det att knåpa ihop en testlampa med några kabelstumpar, ett batteri och en glödlampa. Eller allra helst köp ett mätinstrument. Det bör varje båtägare ha tillgång till. Idag är det rätt billiga prylar som köps hos hobbybutiker (Claes Olsson, Kjell & Co, Biltema eller liknande om du inte handlar direkt från Kina).
  7. 2 poäng
    Att mäta är att veta. Strömsätt kabeln och mät med en multimeter. På den ser du om du har plus eller minus i de olika kablarna.
  8. 1 poäng
    En liten projekttråd om min LiFePO4-installation. Mina tre AGM-batterier har tröttnat efter elva säsonger så i vinter blir det byte till LiFePO4-batterier. Ett av batterierna fick kortis i en cell och drog ner de andra batterierna. De två andra batterierna är jämnåriga så jag kompletterar inte med enbart nytt blybatteri. Jag separerar min enbankslösning till LiFePO4 för förbrukare och AGM för start (vill ha ett blybatteri att dumpa generatorladdning till om BMS slår ifrån laddningen så inte dioderna bränner). Yanmar avråder dessutom från LiFePO4 som startbatteri men jag känner ett antal båtägare som struntar i den rekommendationen och det verkar inte vara några problem för dem. 8 st 100Ah Winstonceller beställda hos SkyPower. Monteras 2P4S, vågade inte chansa med att 130Ah-celler skulle få plats. Fick testdata för helt nytillverkade celler och med små variationer i testvärden (resistans och laddningsnivå för respektive cellindivid). SkyPower offererade pris för celler och kopplingsbleck inkl tull, moms o frakt till Sverige. Vid "avseglingen" fick jag namnet på containerfartyget och har kunnat följa det från Kina via Singapore, Sri Lanka, Suez-kanalen, Pireus och ut i Atlanten via Bosporen. BMS 250A från Muller Energy. Det är en JBD-BMS som de beställt från JBD med Muller Energys labling (finns endast att beställa direkt från Muller Energy). Hanterar överspänning o underspänning med kraftelektronik (slipper mecka med externa reläer). Toaster med 5A balanseringsström ingår i paketet. Blåtandsmodul och tryckkänslig övervakningspanel ingår. Enkel installation med minus från cellerna och vidare till minusplinten där alla laddare, elcentral mm samlas. Fem kablar från BMS till cellerna för spänningsmätning och balansering. Övriga installationsdelar ansluts med kontakter till BMS. Muller Energy var lite svåra att få kontakt med. De besvarade inte mail. Först när jag lade en beställning blev det fart. De skriver på hemsidan att frakt ingår inom Australien men de debiterade inget extra för frakt till Sverige. Tull o moms skickade PostNord faktura för när paketet kom till Sverige. Skaffar 300A huvudsäkringar med hållare (T-säkring) vilket saknats i nuvarande CE-märkta båtbygge. Resten av mina prylar har inställningsmöjlighet för litiumladdning (240V-laddare Mastervolt, Sterling Alt2B från generatorn, Tracer Epever serie A solcellsregulator) och har dubbla utgångar för förbrukning resp startbatteri (solcellsregulatorn matar endast förbrukarna). Elsystemet är redan idag välstrukturerat så det ska inte behövas så mycket modifieringar. Å presstång för upp till 50 kvadrat rörkabelsko finns sedan tidigare. Litiumceller har studerats under ett antal år i väntan på AGM-batteriernas hädangång så jag har hunnit med en del tankejobb o förberedelser. Jag hittade förresten en ny kunskap angående långtidsförvaring av LiFePO4-batterier för någon månad sedan. Att förvara dem vid 40-60% SOC är sämsta tänkbara, det är inom det intervallet de åldras snabbast. De åldras långsammast vid nära 100% SOC. Däremot så ska NCA och NMC-batterier hållas mellan 60-80% SOC för att inte förtidsåldras. Man får vara försiktig när det skrivs "litiumbatterier" utan att det specificeras vilken typ av litiumbatterier de talar om... Ett klipp ur artikeln jag hittade "Forskning visar att LFP batterier tål att vara fulladdade. Ovan graf (fanns med i artikeln) visar att vid 25 grader Celsius tar det 80 år(!) innan en konstant 90% laddad LFP batteri tappat 20% av sin kapacitet. Vid 10% laddning tar det 45 år. Men kanske det mest överraskande är att vid 50% tar det bara 23 år. LFP batterier åldras snabbast vid 50% laddning."
  9. 1 poäng
    Jo, men den har också en del nya och mycket användbara funktioner som saknas på 30A-modellen. En av de bästa är ju att den verkar ha programmerbar strömreglering. På 30A-modellen finns ju bara allt eller inget (på eller av), denna kan du tydligen konfigurera vad den får dra eller max skall lämna o.s.v.
  10. 1 poäng
    Håller med, om du inte redan har kontaktproblem lär du få det förr eller senare. Jag vet att det är ett väldigt "sitage" på kablar "utomhus" i båten, kopparn i ledarna drabbas av "svartdösen" dom leder visserligen ström, men blir omöjliga att skarva eller ansluta. Så se till att dra en väldigt bra förtent tvåledad kabel upp i masten. -Men det kanske är bra med skyddsjord uppe i masten...
  11. 1 poäng
    JK är specad för 200A. Mina kraftigaste säkringar är 200A. Då känns det tryggt med en BMS som är specad att klara 250A så säkringarna utlöser innan BMSen havererar. Har man krav på lägre toppeffekt så finns det ju många modeller att välja bland. Mullers BMS (som är tillverkad av Jaibada) har både en 150 mA intern passiv och en 5A extern aktiv balanserare. Framtiden får utvisa om jag kopplar loss den aktiva och klarar mig på 150mA balansering. En annan anledning till mitt val är med vilken kvalitet Mullers BMS är tillverkad. Kylflänsen som allt är fastskruvat i ger en enorm stabilitet till hela BMSen. Det är rejäla anslutningar till batteri o båt. Andra BMS jag tittat på har t.ex. dubbla kabelanslutningar för att klara de aktuella effekterna. Min har en kraftig kopparplåt som samlar ihop strömmen från de tre paketen med kraftelektronik och så finns det en anslutningspunkt. Angående vid vilken spänning laddningen avbryts så måste den korrespondera med vid vilken spänning balanseringen startar. Eftersom laddningskurvan är väldigt flack så har elektroniken svårt att mäta vilken SOC batterierna har. Det presenterade värdet är oftast uträknat och kommer att avvika alltmer från verkligheten desto längre tid det tar mellan toppladdningarna och balanseringens aktivering. När laddningskurvan stiger brant uppåt så blir SOC-värdet mer exakt. Balanserare är oftast inställda för att balansera när SOC närmar sig toppvärdet. Om du aldrig närmar dig den punkten på laddningskurvan så kan obalansen bli onödigt stor. LiFePO4-celler mår bäst av att långtidsförvaras vid högt SOC! Vid 50% SOC är "åldringen" som störst för LiFePO4-celler så det finns ingen anledning att inte hålla cellerna toppladdade.
  12. 1 poäng
    En liten uppdatering av tråden. Här kommer Victron med en ny version av DC/DC omvandlare. Den är både lättare och liten för att klara 50A. Dock verkar den kosta nära dubbelt så mycket som den gamla 30A-versionen. https://www.victronenergy.se/dc-dc-converters/smart-buck-boost-dc-dc-charger
  13. 1 poäng
    Den inringade plåtbiten är kopplad till växelreglaget på motorn. Lossa reglageviren från fästet i plåtbiten.Flytta över plåtbiten till andra sidan av reglaget (om jag minns rätt så sitter det en mutter som inte syns på denna bild som håller den på plats). Fäst växelviren i plåtbiten när den monterats på andra sidan. Nu blir fram/back omvänt mot tidigare.
  14. 1 poäng
  15. 1 poäng
    Om det är en vanlig glödlampa i lanternan spelar det ingen roll vilken kabel som är vad så länge det är två kablar. Om det däremot handlar om en LED-lanterna så måste + komma från rätt håll för att det ska lysa.
  16. 1 poäng
    Titta hur det ser ut på baksidan av reglaget, de reglage jag varit i kontakt med har haft möjlighet att flytta reglagekabeln för skjutande eller dragande just för att de skall passa alla installationer.
  17. 1 poäng
    Det kan vara så att effekten av färgen avtagit eftersom båten låg på land förra sommaren. Kanske hade den "kommit igång igen" om jag slipat lite lätt på ytan på den gamla färgen innan sjösättning? De ställen som var bättrade var i alla fall tulpanfria. Utom i kanterna på de bättrade ytorna där den förbenade tulpansmittan spridit sig från de obättrade ytorna.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...