Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-11-14 på alla områden

  1. 2 poäng
    Det är en balansgång med reklam på websidor, det behövs för att finansiera sidan, men blir det för mycket reklam så använder folk reklamblockerare och då blir det inga reklamintäkter alls. Men att ha reklam som täcker hela sidan är ju intet vidare alternativ.
  2. 1 poäng
    Jag var uppe i ett litet "lagningsprojekt" men på grund av anledning blev det ett uppehåll på en vecka och mitt lim blev till en geleliknande klump. Så nu behöver jag ytterligare några milliliter lim, vilket inte känns som motiv nog att köpa en hel 250ml-burk igen för 500kr (som de alltid verkar kosta) Jag hade Polymarine PVC-lim 2-komp, finns det något annat lim med motsvarade funktion, men i mindre förpackning? Behöver ju inte vara uttalat för marint bruk, bara det är likvärdigt. 1-komp duger inte då det ska vara permanent lagning.
  3. 1 poäng
    Tre av fyra skruvar på bilden har varit av en längre tid. Annars kulle inte brottytorna vara så rostiga . Stor risk att avgasventilerna är rostiga. kör motorn med startmotorn med stiften i utan tändkablar, så hör du om det pyser från avgasportarna. Kolla även packningsytan på cylinderlocket så att den inte är för ojämn på grund av rost.
  4. 1 poäng
    Jag har monterat några Rule matepumpar i kundbåtar i tron att de var en av de bästa pumparna. På samtliga har nivåvakten slutat fungera efter något eller ett par år. Ett par av båtarna var gamla läckande träbåtar som höll på att sjunka, men jag räddade dem i sista stund. Numera monterar jag pumpar från Johnsonpump. De har fungerat hittils.
  5. 1 poäng
    Ingen skillnad ur den synpunkten tycker jag. Men nu lackade jag med sidenmatt Goldspar, jag vet inte hur hal den blanka varianten är.
  6. 1 poäng
    Jag hjälpte en segelbåt som förmodligen ankrat under en kabel genom att fästa en tamp runt hans ankartamp med en stor ögla som sedan gled ner till ankaret när jag drog loss det ”baklänges” med min jolle. Det behövdes inga speciella prylar till detta.
  7. 1 poäng
    Hur är Le Tonikios när den blir blöt, tänker om ytan blir hal jämfört med Goldspar?
  8. 1 poäng
    Jag har lackat durkar och trappan hemma i huset med Le Tonkinios, det blev väldigt bra och slitstarkt. Trappan som används flera gånger om dagen står sig bra ännu och det är nog 20 år sedan jag lackade den. Durken låg i förra båten, den hade jag i 21 säsonger, så det var väl kanske litet kort tid att utvärdera detta på, men lacken höll bra. Jag har även använt Internationals Golspar, sidenmatt, till durkar och till en slipat golv bestående av råspont. Det blev ju också bra, men jag ser nu att lacken är ordentligt sliten under skrivbordsstolen. En sektion av durken i nuvarande båt är lackad med Goldspar för några år sedan och tja, den ser fortfarande snygg ut. Men det är nog minst 25 år sedan jag lackade golv och trappan i huset. Le Tonikios blir väldigt hård och tål nog slitage bättre. Masterna på Götheborg är lackade med Le Tonikios, enligt tillförlitlig källa.
  9. 1 poäng
    Generellt så slingrar sig båtar med dubbelinstallation mycket mindre än om man har bara en motor med drev. Intressant att du upplever en förbättring med J-propellrarna. Jag köpte nya propellrar i våras, var lite sugen på att testa med original men i slutänden fick plånboken styra. Det kanske man ska omvärdera, om man kunde få båten att slingra sig lite mindre så kan det vara värt att byta propellrar igen.
  10. 1 poäng
    Jag slipade av all gammal lack och la på Internationals Woodskin, det har stått sig bra i tre säsonger nu och blir inte hal om det blir blött, som vid bad t.ex, så jag kommer att lägga det på fler ställen. Woodskin är något gulpigmenterad så durk med vit nåt blir lite gulaktig då förstås.
  11. 1 poäng
    Penta säljer ju bara A och B styckvis som reservdel nu för tiden och ska du ha ett nytt par ska man köpa J enligt dem och då är det billigare att köpa eftermarknads A och B och väljer man rätt tillverkare håller de lika hög kvalitet som Pentas egna (som antagligen görs av någon annan) Sen har ju Penta inget patent kvar på A och B men det har de på J så därav prisskillnaden kanske? Och att prova är ju det enda sättet att veta om det funkar. Men rådfråga absolut en propellerverkstad först, det gjorde jag. @Georg_Ohm intressant det där att båten slingrar sig mindre med J också. Jag hade gärna provat men det är lite drygt att chansa med över 20000kr ☺️
  12. 1 poäng
    Du kan ju börja med att göra ren pumpen och funkar det ändå inte så är det kanske inte så mycket du kan göra än att byta ut den. För såvitt jag förstår så är ju denna pump sk. elektronisk nivåvakt.
  13. 1 poäng
    Inga av Volvo Pentas drev fylls underifrån.
  14. 0 poäng
    Jag har anmält er Hedersmedlem som har problem hoppas att det löser sig.Ronnie
  15. 0 poäng
    Absolut ingen alls. Och kommer någon med en atrapp in lieu.... så kan de åka sin egen båt.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...