Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2023-11-13 i Forum Inlägg
-
2 poäng@IngemarE Okej, tack igen. Det får jag göra. Positiva nyheter är att jag är i kontakt direkt med originaltillverkaren som iaf än så länge inte har gett några negativa besked utan endast bett om mer information, så i det här läget väljer jag att se det som ett stort framsteg. To be continued
-
2 poängVarför härdat? Jag antar att du inte frågat om lamellglas..? Bilden på din trasiga ruta visar snarare ett sådant glas då det håller samman trots skadan, ett härdat glas brukar explodera. 🙂
-
2 poängTja, åsikter lika som med rumpan, den är ju också delad. Jag blev rekommenderad att byta från B till J, och det har jag ju inte alls ångrat. Och då blev det originalpropellrar. Båten kan gå några knop fortare, subjektivt bättre acceleration, och framförallt, nu går det att köra nästan rakt utan alltför mycket slingereffekt i fem knop. Det är den senare egenskapen som jag främst märkt av. Tidigare med B-propellrar blev det ganska mycket rattande där det var hastighetsbegränsning på fem knop. Men det där med propellrar är komplicerat, det är ju många parametrar som spelar in, inte minst båtens bottenkonstruktion, vikt och säkerligen också om man har enkel eller dubbelinstallation. Om det är komplicerat med en enkelpropeller blir det väl antagligen dubbelt upp med duopropeller…
-
1 poängI Bohuslän kan det ligga en massa järnskrot i föredetta yrkeshamnar, numera är det väl egentligen inget problem då man på de allra flesta platserna har lagt i bojar till gästande båtar. På många av Bohusläns öar har varit ett eller flera stenbrott. Där kan det finnas bra stenkajer att lägga till vid, men stenkajerna är byggda av skrotsten, och det ligger även ofta dumpade stenblock en bit ut. Dannemarken/Ulvön är två sammanvuxna öar med sådana stenkajer så det kan vara varning där, men man ser rätt tydligt på ekolodet var det är stenblock och dy. I Smögens hamn fastnade jag en gång i en blymantlad grövre kabel som kom med upp. Litet nervöst. Men det fanns såväl el, telefon samt internet där efter det att vi släppt tillbaka kabeln. Jag skulle tro att det var en gammal dumpad kabel. Sedan är det ju det där problemet med att man kan få upp fler än sitt eget ankare, då man tror att man ankrat rakt bakom båten, och det kommer andra som fäller sitt ankare över en eller flera andra ankarlinor. Men även det problemet blir mer sällsynt i gästhamnarna numera utrustas med bojar. Och för att då återknyta till kärnämnet i denna diskussion kan man ju fastna ordentligt i andra båtars ankare, linor, kättingar och vad de än må vara.
-
1 poängJag har också lyckats backa loss ankare några gånger men det som rekommenderas är ju att ha en säkerhetslina fäst i bakkant på ankaret. Med denna kan man då "backa" ankaret utan att vända "läggen" (själva ankarkroppen). Det finns några ställen i skärgårdarna där "kronans män" dumpat diverse metallskrot. Där får man akta sig för att få in ankarets flyn under något stort och tungt och därför brukar det ofta stå skyltat att säkerhetslina rekommenderas.
-
1 poäng@stavhammar, vad händer ? Har ni gått under jorden ? På jobbet (ganska hög säkerhetsklassning) har jag inte detta problem, men där syns inte heller vissa av annonserna på t ex Blocket. Tror vi har en ganska avancerad brandvägg som plockar bort en del kod och anrop. Men på ena datorn hemma är det sedan 1-2 veckor rent bedrövligt....
-
1 poängDen sista bilden ser mycket riktigt mer ut som härdat glas - ja - men inte den första du visade. Det kan ju vara så att rutan från början inte härdats riktigt ordentligt/jämnt... Oavsett, så får du väl ställa en ny fråga till olika företag utifrån de nya förutsättningarna och önskemålen (plexi/plast).
-
1 poängVissa plaster kan vara svåra att limma. Superlim alltså cyanakrylatlim fäster inte på alla plaster. Men har har testat detta knepet. Jag fyllde igen skruvhål som hade blivit för stora i mina interceptorer. Sådana här mirakelgrejer dunkar ju inte alltid, men denna metoden lyckades. Om länken inte fungerar: Sedan vet jag att man kan blanda cyanakrylatlim med bakpulver, det ger ett slags spackel som limmar och fyller ut, men det bildas även en kemisk reaktion vars ångor irriterar ögonens slemhinnor. Man kan tydligen limma med bomull som utfyllnad också, den metoden har jag inte testat.
-
1 poängDet låter som en spännande metod att använda under vattenlinjen. CA brukar bli rätt hårt. Spricker det inte när du drar i en plåtskruv? Du har inte funderat på att använda glasfiberspackel i hålet?
-
1 poängHej Tack för svar. Jo att det inte är bra att slå ifrån batteriavskiljaren kan jag förstå. Jag upplever att mätarna på instrumentpanelen studsar fram å tillbaka när man kör också, får för mig att det är något jordfel nånstans. speciellt voltmätare och tempmätare Man får leta vidare helt enkelt.
-
1 poängPrecis, det du har idag ser ut att vara lamellglas (=samma som sitter i framrutan på en bil). Lamellglas spricker ju som vanligt glas men håller ihop tack vare plastfilmen i mitten och ger inga lösa/vassa skärvor. Härdat glas går, som @Peter_K skriver, i en miljon (men inte så vassa) småbitar vid minsta spricka då det har en inbyggd spänning som gör det formstarkare än vanligt glas. Nämnda Hönö t ex ? (Har f.ö. Ertec på både den nuvarande och den förra norska båten, och ja, de är nog ledande inom härdat glas och glasluckor i olika former på båt i denna del av världen i alla fall. Men nu har du ju inte haft härdat glas på din nuvarande ruta och skall nog inte sikta på det heller.....) Edit: @HerrDunder, var i landet håller du till (står inte i din profil) ? Har en bekant som fick en ruta pangad på sin Ryds. Lade ut en fråga i en tråd här på MG, och det var då tipset kom om Hönö. Men jag tror han slutligen faktiskt fick tag på en lokal glasmästare som gjorde en välvd ersättningsruta i plastmaterial. Riktigt snyggt blev det. Jag tror därför många lokala glasmästare skulle kunna hjälpa dig om de bara får klart för sig att det kan vara ok med plexi/plastruta och kan få dit båten så de kan malla.
-
1 poängHar varit i kontakt med diverse specialist-glasmästerier, däribland Hönö Båttutor som rekommenderades ovan. De rekommenderade mig vidare till Ertec (https://www.ertec.no/ ) som skall vara ledande på just detta i Norden/Europa. Tyvärr är svaret samma överallt; härdat glas går inte att tillverka välvt, utan en gjuten form att tillverka den i. Att beställa form + glas kostar över halvmiljonen. Min sista chans är om originaltillverkaren - som jag fått fram är Parema Nautica i Italien - har kvar formar. https://www.parema.it/ De är ju Italienare och tenderar att ha en lite mer ”avslappnad” approach till kommunikation, så har givetvisvis inte fått något svar där ännu. Jag återkommer…
-
1 poängJag tror inte det är Biltemas egna beslut. Jag hörde av en på deras lager att de inte får sälja den längre, troligen pga, någon ingrediens som är giftig, jag skulle gissa på härdaren.
-
1 poängSå var det dags för vinterns projekt. Först ut blev byte till helrenoverad oljekylare och det nyare fördelningshuset med filtrering av kolvkylningsoljan på SB motor. Fick ut kylaren utan att ta bort värmeväxlaren . Kompressorn skulle av ändå då jag ska byta till den nyare varianten av remspännare. Oljekylaren på BB motor såg bättre ut då den renoverades förra året. I somras kom jag över en begagnad oljekylare med det nyare fördelningshuset. Renoverade oljekylaren bättre o-ringar och tätmassa (ifall läckage uppstår i framtiden). Som synes så är det lite skillnad på kylarna och den original monterade oljekylaren saknar skyddsfärg på baksidan in mot blocket. Här ser man inte läckaget förrän det framträder på motorblocket nere vid sumpen. Kylvattenflödet är som jag sagt tidigare lite beroende på renheten i sjövattenkretsen. Det händer att sjövattensilen läcker , så troligen någon gång även här på SB motor. Tror inte att oxalsyra rensat denna kylare utan min filosofi är att gå över kylarna efter 500 timmar. Oljekylarna har åkt med i 1500 timmar när jag fick tag i dom. Fördelningshuset blir ett litet lyft på denna motorn. Oljetrycksregulatorerna är i utmärkt skick och fjädrarna har rätt längd Nästa projekt blir att stoppa in två trimkolvar som jag köpte i somras på Tradera. En kolv har läckt hela säsongen.
-
1 poängJa J och B sägs ha lite olika karaktär så det är nog bäst att ha samma på båda sidor. Sen finns det delade meningar om J-propellrarna. Jag blev rekommenderad att välja eftermarknads A-propellrar istället för J på grund av att de inte funkar på alla båt/ motorkombinationer.
-
1 poängRakt av så ersattes B4 av J5. Men kolla med en VP:verkstad alt en propellerfixare t ex i Surte för exakt vetenskap. Jag har också dubbla KAD44/290 DP-E men använder B4 som dock ej rekommenderas av VP för motorer på mer än 240 hk!? Man bör nog ha samma på båda maskinerna eftersom sync av motorerna ger samma utgående varvtal.
-
1 poängHej! Direkt obra att slå av huvudbrytaren/batterifrånskiljaren under tiden motorn går, generatorn kan ta skada. Problemet har tidigare ventilerats här, och då pekade spekulationerna åt kompressorns magnetkoppling. Det är lätt att elektriskt koppla ur kompressorns magnetkoppling, det sitter ett kontaktdon på kabeln mellan svarta boxen och kopplingen. Prova och se om problemet kvarstår. Sedan kan det ju finnas flera anledningar till detta fel.
-
1 poäng
-
0 poängJag har inte problemet i min "Chrome". Ska tilläggas att jag läser en del initierade artiklar om "privacy" och har ställt om min Chrome en hel del. Tyvärr har jag inte kvar de artiklar/instruktioner som jag (subjektivt) bedömde var relevanta. Jag kan bara spekulera; men om "fingerprinting" och "kakor" indikerar någon sorts intresse kanhända får några av oss då "aggressivare" annonser som "poppar upp" och inte bara är "inline". På bilderna ovan ser jag "google-annons-kontroller" (ett bått litet kryss och/eller pil som ser medvetet "gammalt" ut). Så jag tror detta (spekulerar vidare) är de annonser som MG "behöver/abbonerar på" men att några av oss råkat ut för "Annons-trakasseri 2.0". Vad göra? Blocka alltid alla kookies (även om det är en PITA), googla (ha, ha) upp någon guide för att stänga av så mycket som möjligt av "tredjepart"-whatever. Personligen håller jag mig ifrån alla "plugins" eftersom dessa har fritt spel i datorn - och av bilderna ovan att döma är det inte någon "popup" ni är utsatta för, snarare en "screen" - ett sorts layout-tricks och jag tror inte popup blockerare reagerar på sånt. Att byta läsare till någon som skryter om integritet (ex. vis Brave) kommer inte att funka. 99% av de projekten är humbug. Men det bästa vore om admin (stavhammar) kunde gräva lite i det hela. Kan dock vara svårt att få info om sådant från Google trots att MG är "kund".
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00