Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-11-05 på alla områden

  1. 2 poäng
    Hej Jag har en båt som är byggd 1983. Jag är inne på min tredje Black Jack inte för att den varit sliten utan för att propelleraxeln varit loss från motorn av olika anledningar. Den första byttes efter 9 år den andra efter 18 år och den som sitter där nu är på sitt 13 år. Ingen av dessa har läckt en enda droppe. Black Jack är så pass billig så har man loss propelleraxeln och Black Jack inte är relativt ny så har jag tyckt det är bra att byta. Hälsningar Ove
  2. 1 poäng
    Inte alls konstigt. Allt frysskyd av denna typ skall blandas till emulsion innan det förs in i det system som det skall skydda. Brukar framgå av brukanvisningen. Många har gjort detta misstag med mycket dyra följder. Du kan ju tänka dig vad som vad som händer då driftpersonalen gör samma misstag med en markvärmekrets inne i city eller likande? (Tro mig..Jag vet 😉 Det är bara att blanda noga enligt fabrikantens anvisningar och sedan köra i det i motorn så kan du vara lugn. // Mats W
  3. 1 poäng
    När jag köpte ny motor på rodahl marin,köpte jag även deras BJ.Den är lite annorlunda det sitter en nippel för slanganslutning ovanpå,den slangen är dragen ovanför vattenlinjen,vilket innebär att Bj luftas med automatik när jag sjösätter.Behöver aldrig tänka på att få ut luften ur BJ.Ronnie
  4. 1 poäng
    Resultatet såg bra ut och torrt men märke när jag gick närmare att det gick att skrapa av med nageln så det är bara att ta fram skrapan och slipmaskinen! Nu vet ni att det inte fungerar och att det är bara att göra om gör rätt 🫡👍
  5. 1 poäng
    Tack för erfarenheterna. Sedan vi köpte båten 2017 har motorn gått 1100 timmar utan att läcka så BJ gör sitt jobb. Lutar åt att jag ber varvet byta till en ny Black Jack.
  6. 1 poäng
    Bara för att undvika framtida missförstånd. Det räcker inte med rätt primer under vissa bottenfärger man måste också vara noga att undvika skador som går igenom primern så att bottenfärgen korroderar aluminiumet.
  7. 1 poäng
    PSS är ju mycket dyrare så jämförelsen haltar kanske lite, men den är väldigt mycket bättre. Inget läckage och okritisk. Serviceintervallet på PSS beror på hur sliten/hård gummibälgen blir (den fungerar också som "fjäder") och när jag bytte den på förra båten efter 10 år i samband med motorbyte så var den fortfarande i nästan nyskick. Hade säkert funkat 10 år till.
  8. 1 poäng
    Hej igen, När jag själv läser olika renoveringstrådar här eller på andra ställen är det självklart för att få tips i hur jag ska tackla mina egna problem. Minst lika värdefullt som att få reda på hur man ska göra är att få reda på vad man ska låta bli så... Lära sig av mina misstag Som jag tidigare nämnt har jag fasat för skrovbeklädnaden - och dessa farhågor var absolut berättigade då det är svårt.... Malla i taket Då skrovbeklädnaden inte är direkt gratis vill jag gärna undvika att jag skär/klipper fel så att jag får kasta en massa material. Därför påbörjades arbetet med att skapa mallar för de stora våderna som ska sitta i taket. Hade jag filmat denna övning hade jag kunnat bjuda på mängder av skratt då det måste sett smått komiskt ut när gubben ligger på rygg med två meter långa papper som jag försökte tejpa upp i taket. Precis när man tror att den ena änden sitter bra och man förflyttar sig lite så ramlar naturligtvis hela skiten ner igen. Inte helt oväntat placerades allt papper i soptunnan och enda glädjeämnet är väl att det var täckpapp och inte det dyra skrovmaterialet som fick kasseras. Efter lite funderande beställde jag istället en flaska spraylim av "post-it" typ. Detta lim ger inte en permanent vidhäftning och de tester jag gjort verkar klart lovande. Tänkte också ersätta täckpappen med plast då jag tror att detta blir lite enklare att hålla på med. Limma skrovbeklädnad Så var det då dags att limma den första biten skrovbeklädnad. Istället för de stora bitarna i taket valde jag att börja med en lite mindre bit - en bit som dessutom knappt kommer synas då den kommer döljas av madrass och ryggstöd. Detta visade sig vara ett genialt drag för man kan säga mycket om första försöket, men bra blev det inte.... Denna bit var 205x35 cm lång vilket borde vara hanterbart. Valet föll på lösningsmedelsbaserat kontaktlim. Tanken var att inte låta den torka helt för att få lite justermån men den planen gick i stöpet. Skrovet tvättades och sedan limmade jag på såväl skrov som vinyl. Jag hade markerat mitten på både vägg och klädsel men en tejpbit och började därför med mitten. Med hjälp av en liten mohair roller försökte jag dra ut vinylen för att undvika bubblor men oj så svårt det var. Limmet greppade direkt och var inte det minsta förlåtande. Resultatet var inte alls vad jag hoppats på utan det finns en hel del bubblor - tur att jag valde en gömd bit till mitt första försök. Nästa bit kommer jag försöka med antingen spraylim eller våtrumslim - åter kommer med rapport om det går bättre Provmontera Måste erkänna att jag var en smula otålig och därför inte kunde låta bli att provmontera ett av de nyklädda ryggstöden. En lokal sömmerska klädde rostfria knappar i mitt möbeltyg och dessa knappar gjorde verkligen underverk då jag tycker att det ser riktigt bra ut. /Christian
  9. 1 poäng
    Okej bra att veta! Då antar jag att min blandning var för dålig just den gången 👍 man lär sig av sina misstag 🤘
  10. 1 poäng
    På många 2k produkter är det angivet att både bas och härdare ska röras om innan blandning sker. Gör man det så spelar det Ingen roll om man tar bottensatsen i burkarna.
  11. 1 poäng
    Har två KAD 44 där det funkar att suga direkt med kopplad slang på sugsidan av pumpen. Har du bytt impellrarna samtidigt? Är det VP:s eller Orbitrades ? Är locket och gavel helt på impellerhuset, inga pittings gropar? Mät höjden på den fasta klacken i båda impellerhusen. Du kan ha ett litet stopp i intercoolern eller oljekylaren eller värmeväxlaren, i den ordningen. Bild på oljekylare på min SB motor som flödade dåligt. Ta av impellrarna och lägg dom bredvid varandra och se att vingarna rätar ut sig, ska inte se ut som på bilden.
  12. 1 poäng
    Loctite 577 härdar inte och den tätar framförallt gängförband -alltså inte för låsning som 243 och 290. Den behöver ingen värme för att lossna. Det gäller att veta syftet med Loctite produkten . Sen har man cylindrisk fastsättning för bussningar och lager.....en hel kemilåda följer med ut när vi far runt i Sverige på diverse instutitioner. Som alternativ finns även Scantech:s produkter.
  13. 1 poäng
    Perfekt det är precis det jag gjort Epifanes sidenmatt sista två lagrena 🙂 Inför sista slipade jag med 400... Grymt då är jag klar... wohooo
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...