Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-11-03 i Forum Inlägg

  1. 3 poäng
    Fick svar från Flexiteek, trots da'n före röd dag och sent på e.m. De kollade i tråden och ingen av er som skriver att ni har fyllt i kontaktformuläret har de fått något på via hemsidan. Men de skall ta det vidare till sin webadmin eftersom något ev. inte är ok. Men jag ombads gå in i tråden och be er maila förfrågan till produktion@flexiteek.se istället.
  2. 2 poäng
    Jag tycker också det är väldigt märkligt. Drog faktiskt just ett mail med en länk till denna tråden till en mailadress jag har direkt till Flexiteek, om det - mot förmodan - är något skumt med deras formulär eller nå't.
  3. 1 poäng
    Det påstås att 151A trycker ut oljestickan under gång. Jag har ägt en 151C där rörde sig ej oljestickan. Däremot så var bakre avgasporten uppfrätt, men det gick att åtgärda med hjälp av en handfräs och endast limpan demonterad och motorn på plats i båten. Felet hade uppstått på grund av att limpans skiljevägg var bortfrätt.
  4. 1 poäng
    Nix ingen sjösättning tills nästa år, gjorde en liten chansning att tvätta av med aceton, rugga upp ytan och drog på ett nytt lager epoxy. Så får vi se hur resultatet blir på söndag då jag är hemma igen efter helgens bravader 😂 annars är det bara att börja om och skrapa/slipa ned! Då jag målade alla 4 lager ut samma behållare så borde det blivit fel i tidigare skede. Kan också vara att det var avskrapet i burken då jag tog den sista epoxyn, läste att det inte är det bästa! Målade idag med en nyinköpt epoxy och blandade noga och väl. Såg väldigt bra ut iaf men återkommer på söndag hur resultatet blev
  5. 1 poäng
    Körde med en AQ145A med B23 block och 405 topp. Hög kvalitet. Går att åtgärda av bl a Limhams Industri Service i Malmö/Lockarp. Bytte till Weber 32/36 DGV med chokespjäll och 123 ignition fördelare samt Bosch blå tändspole. Blev aldrig mer besviken på den maskinen. Då vi i ungdomens dagar vässade våra 240/740 blev det ibland problem med 86-90 års lågfriktionsmotorer B230/234 som verkligen inte klarade av de uppkomna krafterna på kolvar-stakar-vevaxel. Här var det 23:e block o marinvev samt 405 eller 531 toppar. Verkar dock som att VP lyckades med 131/151/171 och sedermera 231/251 motorerna, kanske rätt val av förgasare-fördelare-kamaxel-topplock? Se upp med båtar som ligger lågt eller har motor o sköld lågt monterad, då åker fyrans avgasport som nämnts tidigare i tråden.
  6. 1 poäng
    Tackar. Knölar iväg ett nytt mail imorgon. Mycket bättre med en fast mailadress, kan då bifoga bilder. En fjäder i hatten till dig!
  7. 1 poäng
    Jag har samma problem på min KAD42... Det finns ingen koppling och inga ventiler, men det är en väldigt enkel pump. Jag antar att sjövattenfiltret läcker in luft, vilket innebär att vattennivån i sugsidan av pumpen sjunker ned. Pumpen har sedan svårt att pumpa luft, för att den inte är helt tät mellan sug- och trycksida. Härav tar det ett tag för pumpen att evakuera ut luften på sugsidan och komma åt vattnet, i vilken den bättre greppar. Bilden visar pump utan impeller. Impellern roterar moturs och förträngningen till vänster minskar volymen mellan två passerande impellervingar på vänstersidan. Pumpen suger upp vattnet nedifrån och skickar upp det i sjövvattenfiltret som sittare ovanpå (för drevinstallation). Prova att stryka vaselin (eller glycerin, som följer med den nya Impellern) på sjövattenfilterinsatsens gummitätning, både under- och över-sida. Det blir lite bättre för mig. Men i mitt fall måste jag nästan alltid (utom när båten ligger i vatten) öppna sjövattenfiltret och hälla i vatten (alternativs glykolblandning) där till sjövattenpumpen får dragit i sig vatten. Jag märker stor skillnad på detta mellan motorindivider, och det har inte med ålder att göra. Vissa motorer (sjövattenpumpar) suger problemlöst upp vatten från marknivå när båten är på land och vissa vill inte (eller behöver 30 sekunder) för att suga i sig vatten när båtern ligger i sjön (då är vattennivån typ 10 cm under sjövattenpumpen). Kanske nån vet hur man fixar detta? Jag renoverade min sjövattenpump, det hjälpte inte.
  8. 1 poäng
    Det går framåt. Motorerna sitter där de ska, likaså axlarna. Provar in batteri och reglage för bästa balansen.
  9. 1 poäng
    Prova kontakta Permateek. De bygger också kundanpassade bitar efter mall med fog mellan bitarna. Man får dem inslipade så det ser ut som riktigt trä. https://www.permateek.se/
  10. 1 poäng
    Nej, men nu handlade ju tråden om TS hemmahamnplats
  11. 1 poäng
    Är nog mindre rädd för spaltkorrosion mellan syrafast ventil och brons bordgenomföringen än att spindeln korroderar så att glanden börjar läcka in sjövatten när kulans teflonringar mattats av. Använder LT:s 577 dagligen i industrin, och den tätar köldmediegångor utmärkt och går att få loss utan problem. BT:s motsvarighet vet jag mindre om. Använt Transclean 65 under denna säsongen och våran RF septitank är ren i dom lägre regionerna där nivån varit och skvalpat runt. Högre nivåer uppvisar urinsten. Jag tror du kan få fixat urinsten och fekaler i kulventilen men undrar vad teflonringarna klarar.
  12. 1 poäng
    Känner att det inte behövs då båten kommer ej ligga i en längre tid i vattnet, alltså en trailerbåt för kortare fiskepass i älv/skärgården. Så kommer kunna spola av den titt som tätt under säsongen om de skulle behövas skulle den dock legat i hela säsongen eller på västkusten så absolut hade jag kört en bottenfärg färg!
  13. 1 poäng
    Jag var i Spanien en sväng i somras, där hade de ”el toalett” i de flesta badrum. Dock ingen eltoalett vad jag kunde se. Hälsningar herr Peter Rättstavningspetimeter.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...