Jag har samma problem på min KAD42...
Det finns ingen koppling och inga ventiler, men det är en väldigt enkel pump.
Jag antar att sjövattenfiltret läcker in luft, vilket innebär att vattennivån i sugsidan av pumpen sjunker ned. Pumpen har sedan svårt att pumpa luft, för att den inte är helt tät mellan sug- och trycksida. Härav tar det ett tag för pumpen att evakuera ut luften på sugsidan och komma åt vattnet, i vilken den bättre greppar.
Bilden visar pump utan impeller. Impellern roterar moturs och förträngningen till vänster minskar volymen mellan två passerande impellervingar på vänstersidan. Pumpen suger upp vattnet nedifrån och skickar upp det i sjövvattenfiltret som sittare ovanpå (för drevinstallation).
Prova att stryka vaselin (eller glycerin, som följer med den nya Impellern) på sjövattenfilterinsatsens gummitätning, både under- och över-sida. Det blir lite bättre för mig.
Men i mitt fall måste jag nästan alltid (utom när båten ligger i vatten) öppna sjövattenfiltret och hälla i vatten (alternativs glykolblandning) där till sjövattenpumpen får dragit i sig vatten.
Jag märker stor skillnad på detta mellan motorindivider, och det har inte med ålder att göra. Vissa motorer (sjövattenpumpar) suger problemlöst upp vatten från marknivå när båten är på land och vissa vill inte (eller behöver 30 sekunder) för att suga i sig vatten när båtern ligger i sjön (då är vattennivån typ 10 cm under sjövattenpumpen).
Kanske nån vet hur man fixar detta?
Jag renoverade min sjövattenpump, det hjälpte inte.