Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-10-30 i Forum Inlägg

  1. 3 poäng
    Innan du funderar på att riva upp (ner eller vad det nu kan heta när man gör det underifrån) är att ta reda på hur stora skadorna är. Hade du inte haft teak på däcket så hade det hörts ganska väl när man går på det om det sitter ihop, eller om distansmaterialet släppt eller förmultnat. Med lite tur så är skadorna lokala runt skruvarna och man skulle kunna laga det genom att gröpa ur den blöta balsan och fylla utrymmet som blir med förtjockad epoxi. På min båt har jag något enstaka ställe på däcket där distansmaterialet har släppt från ytterlaminatet, men det tycks inte vara fuktigt. Jag tänker leva med att det knarrar när jag går där. Taket i salongen däremot var rejält ruttet och det luktade mögel i båten. Så såg det ut när jag började kapa det undre laminatet, den blöta balsan ramlade ner och det som inte var fuktskadat fick man ta till våld för att det skulle släppa. Jag ersatte den dåliga balsan med divinycell som jag limmade mot ytterlaminatet med förtjockad epoxi. Därefter laminerade jag över med epoxi och glasfibermatta. På andra sidan av salongen kapade jag ur en större del av laminatet som jag sedan återanvände genom att limma tillbaka det mot divinycellen och laminerade bara i skarven med glasfiberremsor. Var betydligt enklare än att göra ett nytt laminat underifrån. Byta blött distansmaterial är tyvärr något som de flesta Coronetägare får göra någon gång. På min båt hade det läckt in länge genom hål där det tidigare suttit diverse utrustning monterad på taket. Fönstrena är också en vanlig källa till läckage på Coronet, jag har haft ur de flesta rutr på min båt och tätat om dem. Vad gäller maskiner så har jag använt både multiverktyget och vinkelslipen. Det är lättare att finlira med multimaskinen, men om man behöver slipa så avverkar vinkelslipen med en flapdisc mycket bättre än vad en vanlig slipmaskin gör.
  2. 2 poäng
    Dags för bakslag.... Ibland får man helt enkelt planera om När skåp och ryggstöd nu är omklädda var det dags att ta hem hyllorna för att försöka göra om dem. Planen var att förse dem med skjutluckor, sätta igen de stora hålen i underkant som i ett tidigare liv huserar någon form av belysning samt foliera dem. Den positiva "överraskningen" var att de faktiskt var gjorda i glasfiber och inte någon form av plåt som jag först trodde. Den negativa var att de inte alls var raka så som jag hade trott utan framsidan är "kurvad" med ett par centimeter. Denna radie omöjliggör planen med skjutluckor och även att försöka bygga någon form av lucka i trä då det kommer vara extremt svårt att få till en radie på dessa som passar. Enda alternativet är att sätta någon form av gardin/draperi vilket visserligen kommer fungera och dessutom bli bra mycket billigare, men det var inte riktigt det jag såg framför mig. Ovanstående bakslag får mig också att tveka om jag ska lägga tid och energi på att foliera hyllorna. Dels kostar det en slant, dels kan det vara en utmaning med alla runda former men framför allt så kommer jag ju ändå inte att få dem så som jag vill ha dem med luckor. Ska jag sedan ha gardin/draperi bör jag använda samma tyg som jag använt till ryggstöd och garderober och då är jag rädd att det kommer "krocka" med träimitationen i folien. Just nu lutar det alltså åt att den brun/svarta färgen får vara kvar men helt säker är jag inte. Nästa steg är att klistra skrovbeklädnad... ... vilket är något som jag faktiskt fasar lite för. Jag har läst varenda tråd på maringuiden efter tips och folk verkar använda alla möjliga typer av lim med varierande resultat. Bäst verkar det vara att använda kontaktlim, men att lägga upp våder som är 2x1,4 meter i taket med ett lim som är allt utom förlåtande är inget jag ser fram emot, särskilt som jag kommer göra jobbet ensam. Nåja materialet är beställt och bör dyka upp de närmaste dagarna så jag får helt enkelt prova mig fram. Just nu tänker jag mig en arbetsgång typ så här: 1. Markera centrum på taket med en rak linje 2. Göra mallar i täckpapp. Täckpappen är 120cm bred och skrovbeklädnaden 140 så lite tejpande lär behövas men inte mycket då förpiken är "spetsig" och inte kvadratisk. Mallarna tänkte jag låta vara någon centimeter för stora åt alla håll så att jag sedan kan trimma bort det sista på skrovbeklädnaden med en rakbladskniv 3. Limma med kontaktlim på både tak och våd men inte låta den bli helt torr innan jag påbörjar monteringen. Dock måste den vara torr nog för att hålla upp materialet så här finns alla möjligheter till misslyckanden 4. Utgå från mittenlinjen och arbeta mig ut mot skrovsidorna med hjälp av tapetborste eller en "tapetskrapa" (ingen aning om vad facktermen är) Fördelen är att om allt går som det ska kommer inga av kanterna vara synliga när allt är monterat och skarven i mitten kommer döljas av en belysningslist. Arbetstemperaturen verkar behöva vara runt 15 grader så en byggfläkt lär behövas och andningsskydd ska man nog ha med sig ett... /Christian
  3. 2 poäng
    Båda... De är bra till lite olika arbetsmoment. En stor fördel med multiverktyg är att de inte river runt slipdammet i hela båten som en vinkelslip gör. Jag har blivit förtjust i både trekantsslipen och den nästan runda slipskivan när jag gjort glasfiberarbeten i mina båtar. Trekantsslipen avverkar rätt ordentligt samtidigt som den är smidig att komma åt med. Det sitter korn under hela plattan och det är rätt lång "livslängd" på den. Den runda skivan har slipkornen längs ut på kanten och går bra att skära sig in med rätt igenom ett laminat. (den lilla trekanten har jag aldrig testat...) Det kan vara lite olika utformning av fästet på olika fabrikat av multiverktygen så kolla passformen innan du kastat förpackningen. Bilden var första träff på tillbehör och är hämtad här (det finns även verktyg hos t.ex. Jula): https://www.temu.com/kuiper/dn9.html?subj=downloadable-ads-shopping&_bg_fs=1&_p_jump_id=841&_x_vst_scene=adg&goods_id=601099520507809&sku_id=17592233335285&adg_ctx=a-2bb5aec8~c-c7fec774~f-3df4b3f6&_x_ads_sub_channel=shopping&_p_rfs=1&_x_ns_prz_type=3&_x_ns_sku_id=17592233335285&mrk_rec=1&_x_ads_channel=google&_x_gmc_account=762712684&_x_login_type=Google&_x_ads_account=3261471670&_x_ads_set=20534498833&_x_ads_id=154094525740&_x_ads_creative_id=673162066938&_x_ns_source=g&_x_ns_gclid=Cj0KCQjwqP2pBhDMARIsAJQ0CzomY2JXLCfZAMy9l6mauWfFZXdGTgDl388VXX5dMu_NBjw3wruLey8aAv0lEALw_wcB&_x_ns_placement=&_x_ns_match_type=&_x_ns_ad_position=&_x_ns_product_id=762712684-sv-17592233335285&_x_ns_target=&_x_ns_devicemodel=&_x_ns_wbraid=CjkKCQjwhfipBhDJARIoADN2Ygd1Lh7tfPhqOq8zoi8JnNIndvqTc-_hcKGerBbYm_wsK6CeqxoCfDk&_x_ns_gbraid=0AAAAAo4mICFpZeOs8TKf7L24NnzMFQKI7&_x_ns_targetid=pla-1964452116229&gclid=Cj0KCQjwqP2pBhDMARIsAJQ0CzomY2JXLCfZAMy9l6mauWfFZXdGTgDl388VXX5dMu_NBjw3wruLey8aAv0lEALw_wcB
  4. 2 poäng
    Grattis till en klassisk båt, det är något speciellt med Coronet. Själv har jag en 26 Family. På min båt är däcket en sandwichkonstruktion, det är det säkerligen på din båt också. Vilket gör att det inte är bra om det läckt in vatten där. Räcket ser inte ut att vara original, därav skruvarna rakt ner i laminatet. Så det är viktigt att du gör en bättre lösning än att dra fast räcket med träskruv rakt in i plasten.
  5. 2 poäng
    Spännande, båtrenoveringar är alltid kul att följa 🙂 Och bilder är alltid trevligt 👍
  6. 1 poäng
    Det var inte dyrt (inklusive material?). Oavsett så känns det smidigt att få färdigt än att göra själv som hade varit roligt dock, men tidsödande pga. andra saker som också skall göras i vinter/vår. Har skickat förfrågan, får se om dom hör av sig. Tack för informationen och bilderna Ingemar, mycket uppskattat!
  7. 1 poäng
    Tack! Jag har läst många inlägg i detta forum kring detta med att klä om insidan och planerar att samtidigt isolera - självklart med liggunderlag 😄 som någon här inne har nämnt upprepade gånger. Väldigt bra idé! Dock inte från ÖoB utan de från Biltema som kostar 59,90 st. Njaee vår toa var (eller är - den gamla sitter fortfarande i) också en eltoa. Anledningen till att jag byter den är enbart för att den var så sjukt liten. Som att sitta på en kaffekopp och bygga nallar... Som ett framtida projekt kanske jag monterar in den i akterkabinen istället som en reserv/gästtoa. Den som suttit där innan är borttagen. Och nej, toautrymmet är inte stort. Ungefär som en mindre garderob där man går in och backar ut. Hmm, Diablotank säger du... Vår tank är bara ca 50 liter har jag räknat ut så en sån kanske man skulle titta på när jag ändå är igång! Inte bytt några reglage än. Har inte hunnit mäta hur långt kablagen ska va. Motorerna är två TAMD40B som helrenoverades 2020. Elsystemet är ett enda ormbo som jag förstått att det ofta blir med åren. Däremot har jag fräscha batterier och en väldigt smidig uppsättning laddare som automatiskt laddar från antingen motordrift, landström eller solceller. Funkar löjligt bra! Jag blev också förvånad när jag såg det!
  8. 1 poäng
    Vill minnas att jag gav 13-14' för alla panelerna på badbryggan (3,2x1m c:a), peket, jobbet med loggan samt lim m.m. Då gjorde jag mallarna i papper och skickade in (inte så svårt) och fick tillbaka panelerna färdiga att limma på plats. Flexiteek ville ha loggan i bättre filformat än jag kunde fixa lite snabbt, men de kontaktade själva varvet och fick den i TIFF direkt av dem vill jag minnas. Hade kanske blivit lite billigare per m² om inte panelerna var så många och krävde (som synes) en hel del hand- och tankearbete för att få till med rätt form och utseende. Inte billigare än vanlig teak, men jag vet att det kommer se likadant ut om 10 år - i princip utan underhåll 🙂 Jo, jag är rätt nöjd....
  9. 1 poäng
    I de Coronet som jag varit i kontakt med så är det mahogny i inredningen, massivt i lister och mindre bitar av inredningen och plywood i skott och tex toadörren.
  10. 1 poäng
    Följa verkstadshandboken, som är utgiven av tillverkaren av produkten.
  11. 1 poäng
    Som ägare av en Express kan jag säga att utan att montera vinchar längre bak (eller iaf självskotande vinchar) behöver man en autopilot för att segla ensam. Ska man köra med roderlås måste man ha något stabilt som verkligen sitter fast för expressen kan bli väldigt tung på rodret i vissa förhållanden. Struntar man i klassregler kan man nog göra Expressen rätt vänlig för solosegling, t.ex med rullfock eller iaf fock som man kan reva. För expressen är lite otrygg såfort det blåser på lite så man måste reva tidigt. Sedan kommer det här med att lägga till, att ha en utombordare är lite bekymmersamt för att lägga i backväxeln till exempel om man inte monterar vajer för det. Annars är det rätt svårt att nå om man är i en tight situation. Jämför jag med andra båtar som jag seglat regelbundet är t.ex en Neptunkryssare så mycket lättare att segla solo och även i högre vind. Så bara att ställa dessa 2 mot varandra skulle göra att jag inte skulle välja en express för solosegling utan att börja montera om grejer.
  12. 1 poäng
    Eftersom du verkar vara ute efter fart så välj en flerskrovare. Skitkul att segla.
  13. 1 poäng
    Kul tråd - ser fram emot många framtida inlägg 😀
  14. 1 poäng
    Hej! Tack - alltid kul med glada tillrop särskilt de där dagarna när man siter och funderar på vad det är man gett sig in på egentligen 😅 /Christian
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...