Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2023-10-28 på alla områden
-
7 poängKöpte vår första båt i augusti och även om jag är salig av lycka hittar jag samtidigt nya ”måsten” nästan varje gång jag är där. En stor anledning till köpet var att jag ville ha något att pilla med under vinterhalvåret och det har jag sannerligen nu. På gott och ont 😊 Punkter som jag hoppas på att hinna med denna vintersäsong är: Täta läckage ovanifrån som jag misstänker kommer från pulpit- och mantågsstag på fördäck. Dessa är lösa och mantågen verkar dessutom vara fästade enbart ovanifrån med typ träskruv. De sitter förresten fast sådär utmed hela båten. När jag ändå river ner förpiken så tänkte jag passa på att isolera och klä med ny skrov- och takbeklädnad. Den gamla hade lossat och såg allmänt fläckig o äcklig ut. Båten har ingen däckstömning så det hoppas jag få monterat. Köpte en ny större eltoalett som ska installeras i samma veva. Växel/gasreglage var otroligt slitet så ett nytt är inköpt. Även slangarna/vajrarna ska bytas. Jag planerar att även klä innertaket på hardtoppen i samma vinyl som i övriga båten. Slutligen så har toadörrens teakfanér släppt så den ska jag försöka sätta ny. Kanske blir att jag helt enkelt lämnar in den, får se vad tiden och framför allt plånboken tillåter. Hmm för en som aldrig tidigare har grejat med båt känns det här rätt så överväldigande ska jag erkänna. Men samtidigt väldigt spännande och roligt!! Just det, vinterkonserveringen är faktiskt inte gjord än heller. Den ska göras någon gång i november när de andra grannbåtarna kommer på plats. Hur som haver, här kommer jag lägga upp resultaten punkt efter punkt med bilder så klart. Vet inte om det är givande men jag själv har läst ett antal liknande trådar och ändå känt att jag lärt mig av dem. Återkommer snart med statusuppdatering!
-
3 poängDet är jag helt övertygad om. Den relativt välkända Mat-Tina har smärt storlek till skillnad från kokerskan Mat-Tina i "min" skola år 1965. "Min" skolas Mat-Tina hade heeelt andra dimensioner men även hon lagade god mat.
-
2 poängVad är det för enkät du avser??? Att Skärgårdsstiftelsen "utvecklar" verksamheten är maktspråk för "avvecklar/försämrar". Det har varit rätt mycket debatt/synpunkter på omdaningen i bl.a. tidningen "Skärgården" om vad detta kommer att innebära för de skärgårdsboende och det rörliga friluftslivet. Skärgårdsbor är ofta mångsysslare som har många aktiviteter/jobb för att klara försörjningen ute i den glesbygd som stora delar av skärgården är. Ett av Skärgårdsstiftelsens mål när stiftelsen bildades var att bidra till del av denna sysselsättning för skärgårdsbor. Detta mål är numera helt förändrat. Stiftelsens arbetsstyrkor ska utgå från tre centrala platser på fastlandet för att därifrån köra ut i områdena och genomföra sin service. Detta heter på fint språk "service i omdaning" https://skargardsstiftelsen.se/var-verksamhet/skargardsstiftelsens-service/service-i-omdaning/ Vad gäller servicenivån i skärgården så kommer de fritidsbåtsägare som rör sig utanför de mest centrala delarna av skärgården snart att behöva vänja sig vid en skräpigare miljö. Skärgårdsstiftelsen håller på att "kategorisera" sina områden. Hög servicenivå är dit du kan köra bil. Medelhög servicenivå är dit du kan åka Vaxholmsbåt. Dit du behöver egen båt för att ta dig kommer servicen att försvinna. https://skargardsstiftelsen.se/var-verksamhet/skargardsstiftelsens-service/kategorisering-av-omraden/ Jag uppmärksammades på detta redan i höstas vid övernattning i de välbesökta vikar på östra sidan av Björnö. De två sopmajor som finns vid de två vikarna var igenbommade. Besökare hänvisades till service på västra sidan av reservatet (ca 3 km bort) för att kasta sopor o besöka toa. Gissa om det redan var välsnitslat i buskarna en bit bakom sopmajan....
-
1 poängJag använder den här för 99 kr som jag löser i vatten själv o häller i sprayflaska. Det blir många liter färdig lösning av 600 gram kristaller. Jag håller inte på o kokar utan slår bara i lite kristaller o skakar flaskan. Å den fungerar lika bra som Sharkbite Waterline cleaner som jag använde tidigare.
-
1 poäng
-
1 poängHej, Jag är absolut ingen expert men har liknande symptom. Ringanoden är rejält sliten medans de på skölden mera kan beskrivas som missfärgade. Min högst personliga fundering är om det har med näheten till andra material att göra. Den runda har närmare till rostfritt (propelleraxeln) och även närmare propellern som skulle kunna vara "bättre" eller "sämre" aluminium än i underhuset. /Christian
-
1 poängDet är ingen jätteskillnad på 78:an och Expressen att segla. Jag har aldrig sett en Express med skotning på rufftaket, som du skriver, utan de brukar ha en lång skotskena i sittbrunn. Vill du ha en båt med liknande fartegenskaper som Expressen så skulle jag gå på en Cumulus. Då behåller du de fina segelegenskaper som en Norlinritad båt har och får samtidigt bättre boendekomfort.
-
1 poängTack för många bra inlägg och tips. Jag har börjat inse att CC utföranden är enklare att hitta på 40 fot och uppåt. Jag har väl börjat mjuka lite för att gå upp i storlek något- något mellan 38-42 fot vore idealt sålänge bredden går över 4m eller priset sticker iväg allt för mycket. Jag tycker personligen att linjerna, båtarna blir snyggare i CC utförande. Gärna med hardtop sprayhood. Dvs lite Najad stuk, Najad hade f.ö varit en dröm men de pengarna är jag inte beredd att lägga. Just därför gillande jag B37:an som prickade många av mina önskemål. Tyvärr är den väldigt ovanlig. Oceanis modellerna passar in rätt väl när det gäller önskemål även om det inte är lika gedigna som Orust byggen. Just nu är större segelbåtar dyra pga växelkursen, men om detta löser sig kanske det finns mer att välja på framöver. Först måste jag dock få min motorbåt såld till våren innan det blir aktuellt med affär på en segelbåt. ps. Tittade på motorseglare först också men insåg att fart för motor inte var så mycket högre än segelbåtar i samma storlek. Man får styrhytt etc men större segelbåtar erbjuder bra skydd bakom sprayhood ändå. Jag tror även jag kommer vilka segla en del och det blir inte lika spännande i motorseglaren. Finns ju inte hinder att kombinera segeldrift och motordrift i en segelbåt heller. Så jag landade i att segelbåt med en större inombordare med fast propeller är det som jag bör satsa på.
-
1 poängKolla med Olsson i Ellös de har filter till din motor har för mig de tar halva priset på vevhusfiltret
-
1 poängDe senare P versionerna saknar filter och har istället en slang från bakre ventilkåpan till luftfiltret ( kan vara efter någon viss årsmodell också?) Och en del köper en sats och bygger om till lösningen utan filter men det brukar kosta ett pat tusen. Jag byggde ett eget kit av ett avsågat filter lite slang och ett oljepåfyllningslock från en Volvo B20 motor för under en 100 lapp. Oljelocket är nog det samma som MD21 och andra motorer har också.
-
1 poäng
-
1 poängHej bara en tanke, om du går från motorbåt till segelbåt och önskar fina utrymmen för familjen Så kan ju en 37 fots mitt sittbrunns båt kännas lite fel . Sittbrunnen är väldigt trång, sen blir ju passagen inne i båten med ganska trånga. troligen ger detta en trygghets känsla vid längre seglingar. Men rätt dåliga egenskaper vid semester cruising med familj. sen gällande farten så behövs nog en del kraft för att få dessa gamla o relativt trögdrivna båtar att röra sig . Du bör ha minst 5 hk per ton båt, men en 50 hk borde ju fixa 7 knop . Vår båt väger 10 t och har en 54 hk , vi har en marschfart på ca 7,5 i Max fart på 8,5-9 knop mvh Johan
-
1 poängInte gängorna som kärvar som andra redan skrivit det är packningen som torkar fast, smörj innan montering. Gummit har inte blivit sämre däremot så har bensinen blivit mer aggressiv. Hade samma elände som dig när jag bytte i år, men Volvo Penta filter som säkert i grunden är samma som mercruiser.
-
1 poängMan ska aldrig dra fast ett filter med verktyg, dra tills packningen nuddar anläggningsytan och sen kanske max ett trekvarts till ett varv med enbart handkraft utan verktyg. Lite lagom helt enkelt Jag har inte haft problem varken med läckage eller att få loss ett filter på 30 år på så sätt. Tejp låter helt onödigt om du drar det rätt, hade det nödvändigt hade det stått i motorns manual.
-
1 poängViktigast är att den innehåller/är baserad på Oxalsyra, och det är flera av dem, bl.a. Bio (ingrediensdatablad finns att ladda ner från BT:s hemsida).
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00