Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-09-02 i Forum Inlägg

  1. 3 poäng
    Så här blev hon till slut, sen bilden togs har jag tillverkat ny flaggstång i rumpan till en mer potent 140cm lång rackare. Flaggar en 150cm flagga just nu (för båtar +40 fot), fint ska det vara Motorn har gått som en dröm hela sommaren, några små bubblor i färgen har det dykt upp i regnet, men man måste ju ha något att göra i vår. //Klas
  2. 2 poäng
    Ber om ursäkt, svarade i fel tråd. Svaret var tänkt för tråden om bron vid Danviken.
  3. 2 poäng
    Det hindrar väl inte ett telefonsamtal? När jag ringde Silva och frågade vad jag skulle fylla på min 35 år gamla kompass (av annat märke) med, fick jag svar direkt. När jag mailade den tyska tillverkaren av den lika gamla motorn undrande om jag måste plocka ur kamaxeln, fick jag svar nästa dag. Det sitter ofta en människa i andra änden av ledningen, och är oftast rätt trevlig.
  4. 2 poäng
    Har du möjlighet att förvara båten torrt och varmt över vintern hade jag öppnat upp det yttre laminatet lite grann så att plyfan kan torka. Håller du dig innanför området där du målar bottenfärg är det varken svårt eller tidskrävande att få det försvinnande schysst till våren. Rent konkret: Skär upp en öppning i det yttre laminatet med multitool eller liknande utan att skära ner i plywooden. Knacka loss laminatet med hammare och stämjärn. Låt plyfan torka, ju längre desto bättre. Till våren slipar du en fas i det yttre laminatet runt den blivande lagningen, man brukar rekommendera minst 12x laminatets tjocklek i fasens bredd. Laminera igen med epoxi och glasfiberväv. Lägg på ett tight lager epoxispackel som fyller upp strukturen i väven efter någon halvtimme-timme när epoxin stelnat men fortfarande är lite klibbig. Låt härda fullt, slipa och spackla igen tills du känner dig nöjd. Måla över med bottenfärg. Ovan quick fix kostar inte mer än någon tusenlapp och tar inte så många timmar i aktiv tid att fixa. Min erfarenhet är att små borrhål är lönlösa, du behöver göra en lite större öppning så att du får mer kontaktarea mellan plywooden och den omgivande luften om det ska bli någon vidare upptorkning. Även om du bara öppnar två 10x10cm hål blir det en väldig skillnad mot att göra några mindre borrhål. Glöm inte andningsskydd bara ifall du beslutar dig för att göra ingrepp i glasfiberlaminatet!
  5. 1 poäng
    Verktyget verkar ersatt av 3849615 och finns att köpa från Penta
  6. 1 poäng
    Kollade idag. Jag hade nog inte fattat att det var två funktioner i samma knapp, inställning av tryck och avläsning. Jag hade satt den på 1 bar, men det var 0,3. Det står inget angivet tryck på min typskylt vad jag kan se.
  7. 1 poäng
    Bra tips om pumpen, men 1,38 låter väl väldigt högt för en SIB? På typskylten på min Aquasmart står det 0.25 bar, och det tror jag är det vanliga. SUP däremot brukar vilja ha 1.0 bar.
  8. 1 poäng
    Mastkran för att åtgärda en läckande skylight är väl lite over kill.
  9. 1 poäng
    Tipps på "bush craft" lösning: 1. Borra upp hålen lite större, typ 10 mm eller större. 2. Fixa en våtdamsugare och sätt munstycket tätt över nedersta hålet och sug ett tag, vänta sedan någon timme eller dygn och gör om det. 3. Fortsätt så ett antal gånger och se hur mycket vatten du kan suga ut varje gång och om trenden är mindre och mindre. Från att du tycker det inte kommer mer är det bra att vänta typ 24 timmar och sen köra ett sug till. Fukten kommer du aldrig få ut helt, men mycket av det "rinnnande" vattnet kan du få ut. 4. Sedan torka lokalt runt hålen (kanske med hårtork eller liknande) och spackla igenm med glasfiberspackel (helst med epoxi så det blir vattentätt). Mer avancerat är att använda vaccumpump kopplad till ett av de blöta hålen (och tätad runt om detta) och sedan sätta en tejp bit över alla övriga hål förutom ett. Kör vaccumpumpen några timmar/dygn och tejpa över det öppna hålet och ta bort tejpen på ett annat hål och kör igen. Och gör så tills alla hålen varit öppnade. Om man vill kan man borra nya hål i en cirkel kanske 5-10 cm från de blöta hålen och göra om proceduren behövs bara några stycken). Kommer det fortsatt vatten i vaccumpumpen så utvidga avståndet. Dessa hål är sedan lätta att spackla igen med epoxi spackel. Detta är som sagt en bonnösning som hjälpligt tar bort den största mängden vatten om man väljer att inte såga upp och göra enligt konstens alla regler. Även för ful lösningar så skadar det inte att försöka få så torrt som möjligt🙂
  10. 1 poäng
    Hittat felet; låg nivå i behållaren för drevolja. Fyllt upp, larmet borta, motorn startade.🙏
  11. 1 poäng
    Om det står vatten i plyfan inne i akterspegeln (mellan ett yttre och ett inre glasfiberlaminat) så kan du aldrig torka ur detta utan att skära bort den ena sidan av glasfiberlaminatet. Det har byggts många akterspeglar på detta sätt för att få styvhet i akterspegeln för att hänga utombordaren på. Konstruktionslösningen är utmärkt så länge det inte tränger in vatten i plyfan. Din akterspegel kommer dessvärre att bli sladdrigare och sladdrigare ju längre in förruttnelsen av plyfan går. Mitt råd: Såga ur laminatet på insidan mittför där det är fuktigt så du kommer åt plyfan. Du kommer sannolikt att få såga ur större o större hål tills du kommer till frisk plyfa. Sedan "limmar" du fast en väl tillpassad plyfa med hjälp av polyester, eventuellt utblandad med fyllnadsmedel så det blir mer som spackel, där du tagit bort det ruttna. Fortsätt genom att spackla så du får jämnt runt kanten på din nyinsatta skiva. Därefter plastar du upp nytt laminat äver skivan och med en utdragen överlapp till det tidigare laminatet. Avsluta genom att måla med topcoat. Genom att laga från insidan av akterspegeln så slipper du jobba så mycket på finishen som om du skurit upp utsidan.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...