Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2023-08-22 på alla områden
-
5 poängVar ett tag sedan jag uppdaterade restaureringen. Är nu klar med båten utvändigt. Rutor och beslag på plats. Även fått på motor med gasreglage. Kvar att göra är att behandla golvet och göra klart förvaringslådorna bak och samt stolarna. Har varitut i skärgården några gånger i sommar. Båten går som finast mellan 5-6 knop. Med mycket vikt framtill kan man köra 10-11 knop.
-
1 poängJag har bara använt Bosch blad och de har blad med karbidskär som funkar bra till glasfiber. Jag har nog skurit ett par hundra meter laminat med mitt (däcksrenovering, putsning av diverse avformade delar osv) och det funkar fortfarande bra. https://www.clasohlson.com/se/Sagblad-Bosch,-AIZ-32-AT-/p/40-9347 Eller kanske mer priseffektivt här i ett kit; https://www.amazon.se/Bosch-Professional-instickssågblads-segmentsågbladssats-multi-cutter/dp/B01N6Y1CBC/ref=sr_1_7?crid=3CL4EMTJEGQ36&keywords=bosch+carbide&qid=1692734390&sprefix=bosch+carbide%2Caps%2C248&sr=8-7
-
1 poängDet är ju inget jättejobb som ska utföras med denna sågning så att ta det lite långsammare med ett multiverktyg med lämpligt sågblad lockar då det även inte dammar så mycket. Har tidigare provat med att ta upp ett mindre rektangulärt hål för kabelgenomföring i en glasfiberskiva vilket var mycket enkelt. Att skydda sig med handskar kommer att göras eftersom små bitar av glasfiber kan vara riktigt vassa. Vattenspolning hoppas jag att slippa men om det skulle damma mycket så kan detta vara ett alternativ. Med ett bra verktyg som inte blir slött alltför fort är ett önskemål. Bosch T 130 RIFF Special för keramiska material kan mog även vara ett alternativ om det blir sticksågning.
-
1 poängJag föredrar multitoolen till dylika jobb. Den är inte snabbast men man jobbar rent och snyggt om man håller dammsugaren nära bladet medan man skär. Den oscillerande rörelsen är inte så stor så dammet flyger inte med någon vidare stor spridning. Handsåg dammar mycket mer. Vinkelkap tycker jag inte om. Den värmer laminatet för mycket och det blir damm överallt. Man kan göra förvånansvärt snäva svängar med en multitool, tricket är bara att använda ett lätt tryck medan man svänger. För riktigt snäva svängar är det dock inte dumt att borra hörnen som du redan är inne på.
-
1 poängDu kan väl konstatera om ditt antagande stämmer...? Alltså om lantärnorna lyser vid manövrering av en strömbrytare. Då har du sedan två kvar.
-
1 poängJag är inte säker på att blad T101 kommer klara glasfibern. Det är gjort för mjukare/snällare material såsom laminatgolv. Själv kör jag ofta med T127D, egentligen avsett för aluminium. Håller dock hyfsat i alla fall i glasfibern. Vinkelslipen hade jag inte provat. Alldeles för högt varvtal och svårt med precisionen, förutom att det dammar och skräpar något våldsamt.
-
1 poängOm du spolar vatten på det under sågningen så dammar det mycket mindre. Skydd ändå, så klart, men det minskar städjobbet och stöket. Ett par gummihandskar är inte dumma heller.
-
1 poängHelt enkelt underbart, tack för att vi fått följa ditt fantastiska arbete
-
1 poängÄr det gelcoatspackel du är ute efter? Isåfall bör det ju vara tex. denna: https://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/spackel/gelcoatspackel/gelcoatspackel-vit-ryds-97
-
1 poängHär kan du hitta sprängskisser med artikelnummer på reservdelarna: https://www.yamaha-motor.eu/se/sv/service-maintenance/parts-catalogue/ Du har inte talat om vilken motor du har, så det är svårt att säga vilken filter insats du ska ha.
-
1 poängi göteborg finns http://goteborg.yamahacenter.com/goteborg/om-verkstaden dom har båtgrejer också. har köpt servicegrejer till en kamrat där.
-
1 poängJag personligen tycker det är rätt orelevant varför proppen gick, det är inte rimligt att enskild hyresgäst ska betala jourutryckning för byte av en propp i föreningens gemensamma proppskåp. Proppar är ju där för att gå sönder. Även om det är ett fel som de ska skydda mot så är de ju konstruerade för att gå sönder och att den gick sönder är på så sätt fullt normalt. Felorsak kan ju vara en elapparat som en dag bestämmer sig för att ge upp, vems är felet då? Det är orimligt att hyresgäst belastas för att föreningen inte har kompetens att kontrollera och byta en propp, vilket måste räknas som normal vanlig rutin kunskap i en brf förening. Och eftersom de inte har den basala kunskapen och föreslår eljour så tycker jag det är deras beslut att ta dit eljour och de som ska stå för räkningen. Så föreningen säger "inte fel hossoss, du får ringa jour" och jourens felsökning konstaterar "felet är i föreningens anläggning" så är alltså felet utanför lägenheten och därmed föreningens kostnad. Men det är personlig uppfattning och jag inser att det finns uppenbart utrymme för olika tolkningar och tvist. Men om detta hände i november och om det är så att det är först nu i sommras du tog upp det med styrelsen så kan jag tycka det gått lite väl lång tid.....tyvärr.
-
1 poängDe Crescent-båtar jag vet om har inte svampiga skrov men vissa, bla äldre 42:or, har svampiga durkar då durkarna varit lagda på en plyfa som inte rötskyddats bra (alls?). Så, jag tror inte man behöver vara orolig för äldre glasfiberskrov. Enkelskrov mot dubbelskrov. Fördelen med dubbelskrov är att de ofta har regnlänsar så man slipper ösa dem eller ha en automatisk länspump i dem. Nackdelen kan vara att man inte kommer åt insidan på ytterskrovet. Skulle montera en extra låsögla på min Yamarin 490 men fick lägga ner det då det skulle bli för mycket jobb att skära ur en bit av innerskrovet i ett stuvfack för att komma åt, och sedan plasta igen hålet.
-
1 poängBryggsegling - värde per timma? Som många nämnt, det var hittills den sämsta motorbåtssommaren som jag upplevt (1974 o framåt). Men jag är mycket i båten och njuter ändå - skönt att komma från huset (speciellt eftersom jag jobbar hemma 90%). Båt kostnad:10% av båtens värde/pris. Ja, jag har tänkt en del på detta. Det stämmer med mina erfarenheter (gamla och nya båtar 14-28 fot, motor och segel). Men det beror mycket på egna arbetsinsatsen. Vi hade segelbåt innan. Då kan kostnaden hållas riktigt låg - vi låg på 8000kr per år. Men det var inte kul med bryggsegling - sittbrunnen är för liten och full av linor, navigationsutrustning och ratt. Utrymmet nere är toppen, men om man bara sover där så blir det konstigt. Varje utflykt var ett projekt på 3-6 timmar till några dagar. Det blev få dagar till sjöss. Detta innebar att jag arbetade mer med båten än jag njöt av den. Motorbåten innebär att aktiviteter kan ske på 0,5-1,0 timma, för att åka och bada i viken eller luncha i Köpenhamn (nja blir nästan alltid övernattning, det tar ju trots allt 25 minuter dit). Bensin eller diesel, ja för 10 år sedan var det lättare. Diesel om man kör mer än 500 nm(?) per år. Nu när bensinen är billigare än diesel och bensinmotorerna har högre vridmoment och lägre bensinförbrukning (port injection) så är det svårare, men det är en riktigt lång debatt. Min motor är från 1995 och då var en VP KAD42 på 3,6 liter ett lok jämfört med en Cheva 454 big block och förbrukade hälften. Det finns olika människor som upplever olika fördelar i livet. Tidigare i mitt liv fick min fru välja )ja, det får hon väl som alltid även nu) och vi köpte en sketen sommarstuga i skogen vid motorvägen för 350 000kr. Där jobbade jag mycket mer än med min båt! Visst hade vi alla kul där och man bodde rimligt. Dessutom sålde vi kåken för 2,1 miljoner några år senare. Liknande finansiella och praktiska fördelar hittar knappast med en båt... Så budgeten behöver du bara för att se om du har råd. Och den gäller bara för förutsägbara problem eller att man har en ny och fullförsäkrad båt). Den kan även användas för att jämföra olika båtar. Men när jag köpte båt var det inte tal om jämföra budgetar, man väljer ju den fräscha båt som man tycker passar. Viktigt är dock att fundera Hur och Vem som ska göra Vad på båten? Ska man få med familjen eller åka ensam? Vad vill familjen göra? Sola, åka vattenskidor, fiska, bada eller använda som sommarstuga? Var ska vem sola eller sova? Sitter man ute och äter eller inne? Duger det att öppna fönster eller måste alla 3-4 väggarna demonteras för att man ska trivas i värmen? Behövs det varmvatten, kylskåp, toalett, dusch eller ... Hur länge är man iväg, över dagen eller en månad? Jag ser ganska många som överväger byte av båt, då de ser att det inte är rätt för familjen - byt båt eller åk ensam... Sen kan det vara problem att uppfylla alla önskemål samtidigt. Adderar man allt alla vill blir det lätt en yacht med tender... Avvägningen av storlek och investering är det svåra. Troligen blir det inte rätt först hur man än förbereder sig, men det kan vara en viss fördel att det är väl överlagt.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00