Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2023-08-15 på alla områden
-
4 poängSjälvklart inte även om Mellgard fått för sig att Västeråsarna minsann behöver hjälp. Tycker det är tragiskt att se en gammal man vara så bitter att han slösar samhällets resurser på en icke-fråga.
-
2 poängHej! Så här i slutet av sommaren kan jag berätta att det var omvandlaren som var kass. Jag fick tag på en ny genom Leif och nu går båten fint. Billigt blev det inte och halva sommaren gick tyvärr innan jag fick ordning på den. Men, men. Vi fick några fina turer ändå.
-
1 poäng
-
1 poängOm du har amperemätare i båten eller en tångamperemeter som kan mäta strömstyrka så kolla under startproceduren om strömåtgången ökar rejält (min Eber drar ca 10A under uppstart). Om strömstyrkan inte ändras nämnvärt (pump, elektronik mm tar inte så mycket effekt) så är det sannolikt glödspiralen som gått sönder. Det finns servicesats med ny glödspiral. Dra upp bränsleslangen ur tanken, använd en ficklampa för att kunna lysa igenom slangen samt startar värmaren. Om pumpen fungerar så kommer det att vandra små luftbubblor upp genom slangen. Inga luftbubblor - pumpen fungerar inte. Ibland "torkar" backventilerna i pumpen så att pumpen bara matar luft fram-och-tillbaka. Genom att hålla upp slangen så att pumpen får mindre sughöjd för fotogenet så får du upp fotogen till backventilerna. När de väl blivit blöta så brukar de täta igen (det är väldigt enkla läppventiler). "Suget" i slangen kontrolleras på samma sätt som ovan genom att lysa med ficklampa genom slangen och se luftbubblor och fotogen vandra upp till pumpen.
-
1 poängJa, fast i så fall först efter att pumpen är bytt/åtgärdad. Annars kommer den ju fortsätta tappa trycket och starta,troligen mycket oftare men kanske gå superkort varje gång. Och sannolikt bli sämre och sämre.... Men sedan har ju TS expansionskärl nu, och det lär ta upp det mesta av den tryckökning som en volymökning vid uppvärmning av VVB kommer ge.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängBåten bör ha värderats högre än snittet för årsmodellen med motor från 2015. Nu bör den rimligtvis istället värderas enligt snittet. Det bör vara rätt enkelt att reda ut på blocket (minus lite prutmån). Vad man än tycker om priserna på blocket så är de dimensionerande för marknaden i stort när det gäller bilar, båtar mm.
-
1 poängJa korrekt, det är en avluftningsventil på akterspegeln på babords sida. Det luktar gott som alltid lite bensin i båten, även om doften är svag. Bra att du kollade kölsvinnet och låter som en rimlig hypotes med övertankning. Rengör gärna kölsvinnet på bensin och var uppmärksam framöver. Men möjliga vägar mot kölsvinnet är: Det kom in bensin genom det svarta plastlocket på akterspegeln. Bränsleslangen och primerpumpen som sitter bakom bänken sluter inte tätt. Tankröret sluter inte tät mot tanken. Bränsletankens cirkel på dunken, sluter inte tätt.
-
1 poängKolla att kamremmen är bytt. Finns inga kvitton så låt byta den. Inget svårt jobb men mycket problem om det blir fel. Byt också växelhusoljan och kolla motoroljan. Håller i övrigt med @Guggen.
-
1 poängKanske inte så konstigt om blåsan hänger nedåt. Luften i blåsan måste ju ta vägen någonstans, och in i motorn är det stopp så ut i tanken blir det, och då via avluftningen och drar med sig lite soppa som ligger i svanhalsen. Vore dock bra att få veta vad "en massa" bensin betyder. Har faktiskt hänt mig en gång med ny båt, att jag sett att det droppat bensin ur avluftningen, och förstått att jag tankat så mycket att en del bensin tagit sig ut genom ventilen. Positionen i aktern kan väl ha inneburit att det har skvalpat ut när man dragit upp båten på trailern.
-
1 poängPress och son har bra grejer och det har tex Noa också. Jag brukar rekommendera tunga presenningar. Tror mina är på 550-600 g/m2. Tungt som tusan att lyfta upp men i gengäld så håller de över vintern. På större båtar, tex min, har man gärna två st som överlappar varandra så blir det lite lättare. Har varit tvungen att köpa nya pressar mitt i vintern då en press från en större marinsäljare bara höll till strax efter jul. Inte kul!
-
1 poängEller så är tanken nästan full men lutningen på båten gör att det kommer ut ur avluftningen? Dock verkar det lite konstigt om det kommer soppa ur avluftningen när du trycker på blåsan. Då ska den ju fungera så att den pumpar FRÅN tanken och in i motorn, inte bygga övertryck i tanken!
-
1 poängDet ska inte vara något tryck i bensintanken därav avluftningen. Det brukar komma ut bensin ur avluftningen om man råkar överfylla tanken så det är förmodligen vad som har hänt.
-
1 poängHaha japp det kan jag skriva under på har försökt med värme, grispittar, skruvmejslar och bitsmejsel men näää sitter som det var fastsvetsat. Min granne har ett typ plåtslageri där en av hans anställda är en klurig jäkel som bygger om bilar på fritiden och lite av specialist på aluminium dessutom.....grannen förbarmade sig och tog med sig stycket och skall be honom titta på det :-) Gott med grannar ibland :-)
-
1 poängStatusuppdatering Motorn går nu klockrent efter utförd rengöring av förgasaren. Stort tack till alla inblandade för hjälp och råd!
-
1 poängJag har två stycken Feltemas pumpar i båten. https://www.biltema.se/bat/pumpar/pentrypumpar/tryckvattenpump-116-lmin-2000037332 Pump 1: Färskvatten har fungerat felfritt i 5 år nu. Pump 2: Sjövatten(bräcktvatten) har fungerat felfritt i 3 år. Båda pumparna har pumpat kubikvis med vatten under dom åren. Det enda jag gör med dom är rensar silen och tömmer dom över vintern. Så allt som Feltema säljer är inte skrot.
-
1 poängHmmm, skall man tolka det som något "bra" ? I mina ögon är den jämförelsen inte positiv: En cykel som måste uppgraderas stup i kvarten, med en hållbarhet som automatiskt degraderas bara på tid. Svindyr både i inköp och underhåll och kommer inte gå att cykla på om några år utan måste bytas ut, eftersom den modellen då inte längre supportar "cykling". Och som bara kan repareras/fixas av en enda leverantör eller av dem certifierade "skruvare". Och framförallt så förstår man inte varför det behöver vara på detta viset....🙄
-
1 poängSå tråkigt när inte ens en båtförmedlare kan göra såna enkla kontroller, men jag tror att de i vissa fall litar på säljarens ord och tar mest betalt för att lägga ut annonsen på Blocket och sin egen hemsida. Du vet att den affären hade gett förmedlaren ca 50000 kr, inte illa för att sätta ut två annonser 😜 Men självklart finns det de som tar sitt jobb på allvar också. Annars är det ju sånt här man råkar ut för när man köper privat, det är lätt för en säljare att bli blind för den egna båtens brister. Rätt pris för rätt båt, så de flesta borde sänka sina priser helst klart
-
1 poängDet var inte jag som raderade tråden. Ta av offer-koftan och svara på frågan. Just nu får jag bara undvikande svar av dig. Jag förstår inte heller poängen med att fråga någon på Transportstyrelsen eller Chalmers vad du menar.
-
1 poängSå nu är den nya matarpumpen på plats. Märkte direkt skillnad när jag skulle lufta systemet, trycket var tillbaka. Efter ett par försök så hoppade motorn igång. Återstår och se om det löste alla problem men ser lovande ut just nu. Tack för all hjälp!
-
1 poängNja, man har normalt inte det, inte ens i "nyare" båtar som du skrev ovan. I alla fall inte i detta hörn av världen. Däremot är det standard i amerikanska båtar/elcentraler, men det beror bl.a. på att deras anläggningar ofta har enpoliga säkringar så det är viktigt att fasen och inte nollan går genom säkringen. De är tillåtna just för att vårt starkströmssystem är uppbyggt så att du inte skall behöva fundera på vad som är fas och nolla. Vad som däremot INTE är ok är att ha en landströmsinstallation som är sladdansluten till bryggan med enpoliga automatsäkringar. De skall vara tvåpoliga. Felet är alltså inte "de hemska" adaptrarna, utan "de hemska" ofta hemsnickrade elcentralerna i båt.
-
1 poäng
-
1 poängFör mig är svaret enkelt. Eftersom pengarna för fiskekortet går till något bra, att plantera ut fisk och vårda beståndet, hade jag löst ett fiskekort för att stödja verksamheten på om inte annat.
-
1 poäng
-
1 poängevinrude gjorde bra motorer under 50-60-70talet,sedan dekade dom ned sig,har själv ägt tre stycken,dom nya som Bombardier tillverkar känner jag inte till.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00