Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-05-31 på alla områden

  1. 3 poäng
    Tänkte visa resultatet, jag blev nöjd i alla fall 🙂
  2. 1 poäng
    Tycker liksom TS och andra inlägg, att inredningen för båt 2 var bättre, samt kapell och att man slipper noja sig för att utombordaren reser utomlands. Gångvärme finns vilket är ett stort plus vid höst och vår. Men skulle nog föredra utombordaren i alla fall. Mindre genomföringar i skrovet och att utombordaren är nyare och troligtvis bränslesnålare, samt mera överskådlig vid service. Samtidigt förstår inte riktigt att motorn endast är körd 150 timmar och är från 2013.Typ 17 timmar om året. Låter väl lite. Men skulle säga så här: Är du van vid inombordare sen tidigare och åker mycket på vår och höst, så är nog inombordaren att föredra. Men om du vill ha en trevlig dagstursommarbåt med ankare, så är utombordaren nog att föredra. Samt be om att få åka/provköra bägge båtarna.
  3. 1 poäng
    Det hade jag tänt att föreslå om jag hunnit det…😃 Det kan även bli andra konstiga fel med larm i panelen, 0 oljetryck. Ingen laddning, etc, etc… Säkra den där jä_la multikontakten med buntband!
  4. 1 poäng
    Hej igen. Det var inget supertryck på just den här tråden men kan ändå passa på att meddela att det var dålig kontakt i kabelstammen mot elboxen på motorn som var boven i just det här dramat 🙂
  5. 1 poäng
    Med den motorn så kommer det att gå åt som mest bränsle mellan 5 och 15 knop. Naturligtvis även vid fullt gaspådrag.
  6. 1 poäng
    En liter per sjömil är väl rätt normalt vid optimala förhållanden, kör du i fem knop eller strax över det känns inte det dubbla orimligt. Som påtalats, det är fel motor för så låga farter.
  7. 1 poäng
    Sök på spårryttare, E-clip eller låsring DIN 6799
  8. 1 poäng
    Är den lackad behöver du nog putsa bort lacken först. Men sedan kommer den gråa till sig med tiden.
  9. 1 poäng
    Låten vara, olja ej tvätta endast med vatten, så grånar den och blir i samma ton, men grå
  10. 1 poäng
    Ska du inte göra det själv så kolla vad närmaste verkstad tar men säkert mellan 6-10000 kr med material beroende på om du samtidigt gör service och byter anoder.
  11. 1 poäng
  12. 1 poäng
    Jag föredrar inombordare för att man får en vettig badbrygga och inte behöver ha hjärtat i halsgropen innan man ser att motorn hänger kvar den här gången också, men jag skulle nog ha valt båt två i vilket fall. Åker du själv i båten så är ankarspelet guld värt, och Mercury verkar inte vara lika populär inom exportverksamheten som t.ex Yamaha. Å andra sidan tror jag inte du behöver vara speciellt rädd för att köpa en sötvattenkyld v6a om den är någotsånär omhändertagen, och byt bälgarna i vinter om du köper den... Sen måste du förstås titta på bägge i verkligheten, skicket kan överraska jmf med bilderna och tyvärr är det sällan åt det positiva hållet.
  13. 1 poäng
    Priserna brukar ligga runt 200, nyare lite över, äldre lite under men vad dom egentligen får vet man inte, men ge dom ett bud på vad du vill ge så får man väl ta det därifrån. Sedan brukar det skilja mellan båtarna, skick, utrustning, service på motorer, inombordare ska det bytas bälgar och ibland limpor på, så när gjordes det ? Sedan är ju stöldrisken minimal på inombordare, på utombordare beror det väl lite på var i landet man bor men är enklare att serva.
  14. 1 poäng
    🙂 Jag lejde jobbet, Niclas Elfström Båt & Bygg från Nacka både mallade och lade Flexiteeken. En mycket noggran och erfaren kille!
  15. 1 poäng
    Har ingen bra koll på vad de är värda, åk o kika kolla service historia och skicket! Ser att inombordaren är färskvattenkyld och det är ett klart plus!
  16. 1 poäng
    Inte så fel med en inombordare tycker jag, ger lägre tyngdpunkt o stabilare båt. Den är en MPI så den kommer vara relativt bränslesnål, under 1 L/dm vid marschfart borde inte var ngt problem alls. Lägre stöldrisk på vintern.
  17. 1 poäng
    Snyggt ! Men nu var du lite väl hemlig - vem gjorde det till slut eller gjorde du hela eller delar själv ?
  18. 1 poäng
    Båt 2 är klart snyggare. Men motorerna är som natt och dag! Mercury 150 4t är en arbetshäst som håller precis hur länge som helst om man tar hand om den. Den har bara gått ca 150h vilket är knappt inkörd för den motorn. Plus att den går mycket snålt! Den andra, en Mercruiser inombordare, finns inte på kartan att jag skulle vilja ha i en sådan liten båt. Drar mer bränsle, dyrare service, mycket som kan gå sönder, kan inte hissa drevet ur vattnet etc etc. Jag har ett vanligt kontorsjobb men kör båt i princip alla dagar, och är aktiv sjöräddare. Senaste 2 veckorna är det en enda dag jag inte varit på sjön. Jag har valt en Mercury 150 4t åt min familj.
  19. 1 poäng
    Som jag förstår... ingen motorbåtsmänniska... men är det så att den ena har en inombordare med allt vad det innebär med underhåll rörande bälgar och drev så är ju min röst på den som har Hondan... Det underhållet sköter du enkelt själv...
  20. 1 poäng
  21. 1 poäng
    11x4,1 meters plats för 7000:- . Båten numera utflyttad så badbryggan inte kan ta i. Är dock 25 cm mellan Y-bommar och badbryggan.
  22. 1 poäng
    Jag hade valt båt 1 utombordare av nyare modell. Gillar samtidigt Mercury. Sen gillade jag att det var ankarspel och teakdäck. Men båt 2 är snyggare i vitt än det blåa. Lite modernare inredning men som vanligt får man kompromissa. lycka till oavsett val.
  23. 1 poäng
    Hej jag har ingen som helst information, men funderar på om du kanske skulle kunna söka infrormation hos OceanSeglarKlubben. Någon där har säkert den info du söker... Fair Winds S
  24. 1 poäng
    Undrar du vad "MarinaGT16" har för fabrikat på sin GT16..? Kan det vara en... Marina..? 🤔
  25. 1 poäng
    CRC 2-26 är en spray som fungerar rätt bra till kontakter, potentiometrar o.s.v.
  26. 1 poäng
    Dagstidningarnas kontaktannonser duger inte…. Inte heller de kontaktytor som skapas på (a)sociala medier duger till detta ändamål! 😀 Nä, ingen favvo, men jag har haft CRSs 6-36 eller vad den kan tänkas heta, nu har jag bromsskivespray och nån elektronikspray från Biltema, sannolikt samma innehåll.
  27. 1 poäng
    Hjälper nog inte trådskaparen om jag säger att man kan göra jobbet själv. Inte svårt men tidsödande! Köpte en hel bunt 6 mm tjockt teakfaner å så mallade jag med kartong, tejp å sax en liten 5 cm bred å dryga metern långa remsor i taget. Sågade i bandsågen å sedan finputsade med en liten mini handhyvel. Slipade plyfadäcket så färgen kom bort. Primade å sedan tog jag vanlig lamineringsepoxi. Blandade bara så det räckte till en remsa i taget. Höll ned faneret i epoxin med tyngder. Inte svårt men tidsödande. Sist så lade jag svart bytulgummi nåten, bara för syns skull. Det däcket var ju tätt innan men nu blev det extra tätt. Varje vår "smetade" jag på koktlinolja å 50% balsamterpentin å gjorde inget annat i den vägen. Det var bra i många år även när jag sålde båten. Fast idag med respekt för min "ålder" skulle jag inte göra om jobbet. Knäna tar stryk av allt niga kuta runt. Men det lönar sig som sagt.
  28. 1 poäng
    Jag har 2,5" displayen och tycker den funkar finfint. Den större 4" är ju bra mycket dyrare. Men visar o andra sidan mer text. Har även jag hört och läst att det skall vara evc generation c för att man ska få ur mesta möjliga data. Vill du inte köpa vp s egna display så kanske det räcker med ett evc-innerface kopplat till plottern? Då får du upp en hel del info i plottern. Som vanligt så gäller det dock att kolla kompabilitet innan. Vid en titt i matrisen så är det gen C och framåt som gäller för evc-interface och gen D för 2.5" displayen. Gen A-C måste du tydligen ha 4" skärmen som är dyrare.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...