Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2023-03-20 på alla områden
-
2 poängOm du har tur kanske du en dag finner en Triton 29, ( den har löa 31 fot) men dom är rätt så sällsynta. I mångt och mycket påminner den om Targa, Nordstar, Minor/Sargo och liknande pråmar med glasskiosker på. Triton är en typiskt uddabåt, och brukar kosta därefter. Byggd på känt kvalitetsvarv på Orust. Kan vara utrustad med Yanmar eller Penta, oftast en sexa. Har dessvärre drev… bra i vissa sammanhang, men kräver ju en del underhåll. Denna båt planar, men saknar planingströskel, lämnar väldigt lite svall efter sig. Hyttbåt för mig är just Targa, Nordstar och Minor/Sargo, alltså en båt med fristående hytt centralt placerad på däck. Dyra… ja jäkligt dyra. Det är väl så att dom är populära och kanske lättsålda och enligt marknadslagarna blir det då som det blir.
-
2 poängJag är en stor vän av hyttbåtar och har haft såväl Bella Falcon som Nimbus 29C men har nu en Saga 315. Bella Falcon har ett fantastiskt bra skrov för högre farter men har egentligen bara 2+1 sovplats. Modellen har sina brister som alla båtar och de flesta som finns på marknaden har några år på nacken. En dieselmotor är att föredra på minst 230 hk för att båten ska komma till sin rätt. Nimbus 29 Coupé har en väldigt trevlig layout med ok sovplats för fyra om man är lite vig och kan krypa in i stickkojen. Skrovet är ganska stötigt. Även här är de flesta båtar på marknaden lite äldre, förmodligen ännu äldre än Bella Falcon som tillverkades senare. Även Nimbusen bör vara försedd med en diesel (vilket de flesta är) men AD41:an är lite i klenaste laget enligt min uppfattning. Finns några med dubbelmontage men det kostar nog mer än det smakar om man inte har mycket god mekarvana. Hyttbåtarnas möjlighet att sitta inne när vädret är tjurigt och ute, helst på ett akterdäck under kapell, när vädret är bättre, är det jag ffa gillar. Möjligheten att öppna takluckor, akterdörr och sidorutor gör att det inte känns instängt de där få riktigt varma dagarna. Både Bellan och Nimbusen har drev och är gjorda för lite högre farter (nåja vg Nimbusen) men jag konstaterade att det är jobbigt för ryggen med planande båtar och att det är lite jobbigt med drev. Jag valde då en båt med axeldrift som är av typen ”halvplanande” för jag insåg att jag inte hade så bråttom och att det var skonsammare för alla ombord. Sen vill jag ju njuta av färden också och när man gör det så gör det inte så mycket att det tar lite längre tid. Du kan ju också titta på Saga 29 eller 27. Men tror du får svårt att nå upp till alla dina önskemål men där du står är en bra början!
-
2 poängSå nu får man leva med sjökort från 2020 (eller när det nu var Stockholms skärgård förstördes) i all framtid! 😥 Uppdaterar man får man sämre sjökort. Tack Sjöfartsverket! 😠
-
2 poängPratade med Sjöfartsverkets personal på mässan. Sjökortslyftet lär ha kommit till Södermanland i år. Han påstod att de tagit till sig av kritiken och numera jobbade på ett annat sätt med bättre koll på ändringarna. Ja-ja, kommande granskning av deras nya metod får väl visa på hur resultatet blev. Det kan knappast bli sämre än förra årets arbete. De kommer inte att rätta till redan gjorda tokigheter.
-
1 poängFäll upp trimplanen helt (bow up) och kör sedan i olika hastigheter i olika riktningar med eller mot vinden, låt dessutom besättningen byta sida några gånger så förstår du ganska snabbt vad trimplanen har för funktion och vad dessa har för påverkan av båtens gångläge, om du nu sedan kan trimma båten till ett gynnsamt gångläge. Med felinställda trimplan, respektive rättrimmade så kan båtens hastighet öka med någon knop, eller litet mer, och då kan du minska gaspådraget och spara några dl bensin. Volvo-Penta AQ130 som B-20 heter i marint utförande är ju numera en rätt så gammal motor. Det är ju inte så säkert att alla hästarna finns kvar i stallet. Men annars kan man ju tycka som du att den motorkombinationen borde kunna knuffa fram båten litet snabbare. Men det finns ju en och annan parameter man kan fundera på, propellrarnas storlek och stigning, båtens last, båtens gångläge… och flera andra saker.
-
1 poäng4-5 hk per ton är en hyfsad tumregel för deplacementsbåtar. Jag skulle bli förvånad om en åtta meter lång snipa med klassiskt skrov tar sig mer än marginellt över "skrovfart" utan att kasta orimliga mängder hästkrafter på uppgiften. Med trimplan kan man säkert få ut åtskilliga knop till, men det har inte alla. Och bränsleförbrukningen kommer man inte undan. Vår båt har jag beräknat drar ca 2 liter/tim vid strax över fem knop. Vid maxfarten, ungefär 1.5 knop högre, är förbrukningen med god marginal över 5 liter/tim. Då har vi ändå en propeller som är för tung för båtens maxfart, så med en perfekt matchad propeller så vi hade fått ut hela motorns effekt, hade förbrukningen hamnat på nästan 6.5 liter/tim, men toppfarten hade förmodligen inte blivit mer än kanske 7.0-7.2 knop. Tre gånger högre förbrukning för bara knappt två knop högre fart!
-
1 poängkommer att åka förbi i helgen och om mitt minne är med tar jag ett foto
-
1 poängJag kan faktiskt inte komma på en enda bra anledning till varför du skall vara kvar i en klubb som du uppenbarligen tycker illa om. Men mina förslag är: - Du gillar att bråka mer än att segla - Det finns inga andra klubbar eller marinor i ditt närområde som tar emot båten heller
-
1 poängVarför måste du ha din båt just i den här klubben? Ditt förhållande till ifrågavarande båtklubb är inte ett äktenskap som inte går att bryta. Leta reda på en båtklubb eller hamn som inte har liknande regler om TBT. Flytta din båt dit och segla lycklig i alla dina dagar. Om inte lär du vara dömd till vaggseglare för resten av livet. Beslutet är ditt. Ingen annans.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängMendet var ju bra, så att det inte tillkommer och försvinner skär och grynnor lite slumpmässigt eller så att områden med över tre meters djup plötsligt markeras med mörkblått.
-
1 poängGlöm inte att dimensionstabeller och brottstyrkor gäller ny tamp, problemet är att fasta förtöjningar ofta ligger ute i solen sex månader om året. UV-strålningen tär hårt på materialet och bryggtampar har en förmåga att bli äldre än dom borde. Någon tidigare i tråden använde ju exempelvis tampar som följde med båten vid köp. Jag vet själv att jag ibland tittar på mina tampar och tänker att dom kanske borde bytas men dom skruvas fast i bryggan kvällen före sjösättning och sen sitter dom ett år till. Tröstar mig med att min 3 tons båt ligger väldigt skyddat och att tamparna är 16 mm.
-
1 poängOm man vill få ersättning av försäkringsbolaget vid en eventuell skada bör man använda de dimensioner/brottlaster de rekommenderar. Om man inte tror att man någonsin kommer att drabbas av en skade så kan man välja fritt vilken dimension/brottlast förtöjningslinorna ska ha. Om jag inte missminner mig har vi 14 mm förtöjningslinor till vår Comfort 32 som väger nära fem ton. Därmed borde vi ha åtminstone 20 mm linor, vilket är helt orimligt som jag ser det.
-
1 poängHaha, den är skriven av sanna pessimister - ett försäkringsbolag. Det finns förstås en utvikning däri även om beslagen och att de ska ha plattor under.
-
1 poängDet där är helt absurda dimensioner i rekommendationerna! Som sagt, fästpunkterna i båten lär inte hålla för mer än ett par ton om det inte är rejäla pjäser som är fästa med ordentlig platta under däck, och redan vid 12-14 mm har man gått över den gränsen.
-
1 poängMan har inte kommit dit ännu. Sjöfartsverket går varvet runt och började med Norrlandskusten och man har just passerat Stockholms skärgård så det tar flera år till. Ska du köpa nya sjökort så försök vänta till dess korten uppdaterats till 2023 års version. Garmin t.ex. gör en uppdatering per år någon gång under våren, och du vill såklart ha dom nyaste korten med dom senaste rättningarna.
-
1 poängNu räcker det ju inte att TYCKA att personer är okunniga. Man måste kunna visa det i rätten också, om man skall vinna där. Inser man inte det är man lite… okunnig 😁 Verkar gå sådär…
-
1 poängBra att du känner du fick hjälp. Kan man stå ut med att åka långsamt så kommer du ur ljudsynpunkt bli nöjd med en snipa med lite modifierad ljudisolering. Själv har jag en längre tid gått i tankar att isolera om min snipa från 1979. Funderar då på denna isolering: https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/ljuddampningsplatta-1000-x-500-mm-2000018990
-
1 poäng
-
0 poängDet har jag redogjort för i detalj i konceptet till polisanmälan. En anmälan som antagligen blir inlämnad i morgon.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00