Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-03-08 på alla områden

  1. 4 poäng
    Kvaliteten är nog generellt hög, då det är starkströmsmaterial som ändå måste ha viss "nivå". Men intag beror ju på var du tänker sätta det, om det är prio på att vara litet och diskret eller stort. Du vill t ex ha "hög vattentäthet". Få intag är helt vattentäta, men man kan montera de flesta så att ev. översköljning rinner ur. Det är i allmänhet lättare (och att rekommendera) att sätta intaget lite skyddat än hitta ett som klarar total översköljning och är fullständigt vattentätt. Sedan beror ju valet av prylar på hur du vill ha det, alternativt redan har idag. Skall du ha laddare och VVB så bör dessa sitta på egna grupper, dvs du bör då ha en större central än de minsta med bara en grupp. "Enkel uppgradering av 220 uttag" - vad menar du då ? De enklaste har uttag inbyggt i centralen, större båtar har ofta uttag utlokaliserade i båten. Det sistnämnda köper du inte från Båtbutiken, det är mer en elektrikers arbete då installationen av just uttagen mer liknar det i en lägenhet/villa. Och egentligen kanske det bästa är att prata med en elektriker för alltihop. Och "bra galvanisk separation/skydd" innebär ju en extra och framförallt separat /tung, dyr) enhet, en isolationstransformator, som inte sitter ihop med eller köps tillsammans med centralen. Något som ganska få installationer dock har. Vill/behöver du verkligen ha den ? (S.k. "Zincsaver" gör tvivelaktig nytta, framförallt med vår geologi). Nej, finns inga "solklara vinnare" man kan nämna generellt. Inte minst för att installationerna är väldigt olika, För att få veta vad som är bra måste du först tänka igenom HUR du vill ha din landströmsansläggning, vilka komponenter som behöver ingå o.s.v. Därefter kan du säkert få rekommendationer om du sedan frågar specifikt på vissa av komponenterna. Så frågan är - vad vill du egentligen ha och hur skulle din "önskeanläggning" se ut ? För nu frågar du ungefär "jag vill köpa en bil, finns det några solklara vinnare/märken där ute ?" 😉
  2. 3 poäng
    Från det ena till det andra… Undrar om ni, du, alla här, vet hur många sådana här undersökningar vi, ni alla, har besvarat de senaste åren… en hel del. Gemensamt är ju att skaparen av undersökningen, undersökningarna tycka ha begränsad kunskap om fritidsbåtar och dess användare, då alla dessa undersökningar mer eller mindre, oftast mer är felformulerade. Med litet research, alltså inläsande av fakta kanske undersökningarna i fråga hade blivit bättre och kunnat ge undersökaren ett bättre resultat att visa upp för sin examinator. Jag har för övrigt endast två ”möbler” ombord, dessa i form av två ihopfällbara stolar. Ok, det finns ett (mat-)bord också, ett med en iläggskiva. Men det finns ändå väldigt gott om sitt- och liggmöjligheter ombord, trots det begränsade utbudet av just ”möbler” ombord….
  3. 3 poäng
    Det viktigaste och en sak som måste finnas i en landströmscentral är jordfelbrytare där man numer föredrar en med lägre utlösningsström än de tidigare. Tror att de tidigare var på 20-30 mA medan man idag rekommenderar 10 mA i båtar. Andra kan detta MYCKET bättre än jag men jag kastar in inlägget så får de rätta/komplettera.
  4. 2 poäng
    Du har fått två bra råd! Om du är kunnig och har nödvändig kunskap bygger du en egen landströmsanläggning och låter en elektriker med kunskap om landström i fritidsbåtar besiktiga denna innan du kopplar in den. Alla elektriker har inte kunskap om de förutsättningar som ges i fritidsbåtar. Någonting som inte nämnts är att har en bra gummisolerad kabel, H07 1,5 heter väl dessa…? Sedan för att förenkla inkoppling på bryggan, så skall kabeln ha CEE-kontaktdon, se bild. Kabel med CEE-don. Alltså undvik vanliga jordade kontakter med en adaptar så att det skall passa i elstolpen på bryggan, då dessa nästan alltid har CEE-kontakter. Och då skall ju intaget i båten också har en sådan CEE-kontakt, en hane. Här är en modell, jag har en sådan, den höll i 20 år… kanske inte världens snyggaste, kanske inte toppkvalitet, kanske passar bäst på husvagn eller husbil…. Det finna andra modeller. Men välj en med standard kontaktdon, alltså CEE, det blir bäst och billigast. Även enkast om du behöver två landströmskablar att skarva ihop. Ratio och Defa har färdiga GDS-kit, plug and play… varav jag tycker att Defas ser bäst ut, ser enkast ut att koppla ihop. Iallafall Raito har en egen typ av kontaktdon, som inte passar med CEE-kontakter, så undvik sådana lösningar som även är dyra och inte alltid ger fullgod kontakt (jag vet). Och här är en bild, hur det i princip kan se ut. Sedan kommer nog flera forumdeltagare att göra inlägg på hur skyddsjorden skall ordnas ombord. Jag använder mig av samma skyddsjord som jag får i kabeln från land, men det kan skapa problem om skyddsjorden ombord är förbunden med någonting utanför skrovet under vattenlinjen. Det kan uppstå små oönskade strömmar som kan orsaka korrosion på propellrar, axlar och inte minst på drev.
  5. 2 poäng
    Gissar att namnet hittades på av försäljare av epoxyprodukter…
  6. 2 poäng
    Nej, du kan måla ny bottenfärg på den gamla bottenfärgen, om den gamla sitter fast på båten. Måla av samma typ (dvs inte en hård färg på en mjuk t ex). Nej, det kan du inte. Skall du epoxybehandla båten måste all bottenfärg först bort. Tips. När du inte frågar om Stortriss Mk 2 längre, är det bra att starta nya trådar på ämnet. Fast ännu bättre är att först söka i forumet och se om du hittar ett svar där - någon annan kanske redan har haft ditt problem och löst det? Välkommen till Maringuiden 🙂
  7. 2 poäng
    Att bli niad är väl inget att bry sig om? Att bli nollad är värre, tro mig.
  8. 2 poäng
    Det där var en riktigt sunkig likkista... Det ser ut att finnas en del strukturella problem med skrov/innerliner/reling. Flytmaterialet (det som finns kvar) på väg att trilla ut. Vattnet sipprar ur dyvikan - hur mycket frostsprängningar finns det under durken? Durkplåt liggande i båten tyder på att durken är upprutten. osv. osv. Även om du får båten till skänks så kommer det att kosta mycket arbete och material (glasfiber, polyester ...) för att få den rimligt användbar. Men i grund o botten så kommer det i alla fall att vara samma trötta skrov efter den insatsen. Fortfarande osäljbar. Nuvarande ägare är så klart glad om du befriar honom från arbetet att köra den till skroten för det är där den hör hemma. Mitt råd - det finns betydligt bättre skrov att lägga jobb på så släpp tanken på att försöka rädda detta vrak.
  9. 1 poäng
    Sant. Bor ts i Göteborg han han få göra ett studiebesök i liten motorbåt med ruff för att förstå den problematiken. Någon kanske kan erbjuda titta på en mellanstor och en stor, eller besöka båtförsäljare för att få en uppfattning.
  10. 1 poäng
    Jag slogs av samma tanke som Georg_Ohm. Den här enkäten gav egentligen inte svar på något alls. Istället skulle ts gjort kvalitativa studier genom att besöka riktiga båtägare på någon marina eller intervjua försäljningare som säljer nämnda motorbåtar.
  11. 1 poäng
    Yes var exakt som jag tänkte då. Vill ha ett projekt men det där kändes som att båten ska få vila i frid nu ^^ ägarna sa att antingen tar du den eller så äre tippen som gäller. Lika bra!
  12. 1 poäng
    Ja , omegan är väldigt lättseglad , håller emot bra med tack vare blykölen, sen ganska hög rigg för storleken. En trevlig segelbåt, tycker även om cumulusen , sen är ju favoriten kanske maxi fenix alla dessa är nog större än Vegan , men troligen känns de mer lättseglade, o mer lätthanterliga.Har tyvärr aldrig provat nån Vega , men lillasystern viggen testade jag för många år sen
  13. 1 poäng
    En modern husvagn har ett elsystem som är skonsamt för batterierna/batteriet. Hjärnan i systemet är en laddare med inbyggt relä och lastutgång. Vid tillgång till 230V laddar enheten batterierna/batteriet och förser samtidigt vagnen med 12V. Batterikretsen är då skild från vagnens 12V systemet. När 230V försvinner släpper relät och vagnen får spänning från batteriet. På detta sätt luras inte smartladdaren av att man kopplar i och ur laster, vilket kan leda till att batteriet laddas sönder.
  14. 1 poäng
    Hej du, om det är samma som SX (vilket verkar vara fallet vid sökning) skulle jag nog säga att du inte behöver byta den om du inte är onödigt orolig av dig;-)) 4 år är ingen ålder för den bälgen, eftersom den ändå inte är kritisk för funktionen. D.v.s. den trycker bara avgaser genom drevet och ut genom propparna vid högre fart, tomgång och lågfart så går de ut genom skölden och de skurna slitsarna på undersidan bälgen. Vill minnas att du kan byta den utan att demontera drevet, tilta upp och kolla. Mvh Andréas
  15. 1 poäng
    Och får den ändå det så är det ingen fara. Några små blåsor förstör inte hållbarheten på ett skrov. Namnet låter värre än det är!
  16. 1 poäng
    En båt epoxybehandlar man i allmänhet för att förebygga s.k. plastpest. Som @Peter_K redan upplyst om så lägger man den behandlingen på en plastren båtbotten. Det har ingenting med bottenfärg/bottenmålning att göra egentligen och alltså inget som på något sätt ersätter bottenmålning. Vanlig bottenmålning med bottenfärg tillkommer oavsett, och görs sedan utanpå epoxybehandlingen. Men har båten inte fått plastpest hittills under 40-50år så är det nog inte så sannolikt att den kommer få det heller.
  17. 1 poäng
    Hej igen! Tänkte om lite grann sedan min första skiss. Tänkte om man dra systemet via skyllermarks kopplingsplintar. Lagt till en säkring nära batteriet, funderar på hur kraftig den ska vara. Söker goda råd o synpunkter om detta upplägg fungerar enligt skiss.
  18. 1 poäng
    Det är absolut bra grejer så den misstanken är bara att stryka.
  19. 1 poäng
    Inte född än. Men detta är på gränsen till galenskap. En tunna på en meter som ska korsa Atlanten?
  20. 1 poäng
    Nix, men har varit stolt ägare till en Elan 450 GT som jag hade i hela ungdomen. Fantastisk båt 🙂 4,5 m lång men kändes större. obs: bild från nätet.
  21. 1 poäng
    Gräv ned den, och leta rätt på något bättre.😀
  22. 1 poäng
    När vinden ökar så blir trycket större i både segelduken och fallet som båda töjer sig. Även wirefall töjer sig vid ökande vindstyrka. Beroende på kvalitet på din dyneema så töjer den sig olika mycket. Det finns en del billig dyneema som är riktigt dålig (hög töjning). Kolla data på lite olika fabrikat av samma dimension så kan du se vilka skillnader det finns. På vanliga segel (ej rullstor) så justeras det med cunningham. Ett bukigt storsegel i hårda vindar bidrar bara till ökad krängning och blir obekvämare. Om det var så på min båt så skulle jag sträcka upp fallet hårdare. Sen ska det självklart släppas igen om vinden avtar. Även vid inrullning så bör du slacka lite för att minska belastningen på rullsystemet. Jag har rulle till focken och där sträcker jag alltid fallet efter utrullning. Ibland krävs det justering om vindstyrkan ändras. Å så slackar jag lite innan inrullning.
  23. 1 poäng
    Jag har inte rullstor, men jobbar med fallspänningen beroende på vind. Eller med cunningham, men det kanske inte finns när man har rullstor?
  24. 1 poäng
    Vi ska ju i såklart inte göra om detta till ett forum för språkbruk. Så jag föreslår att den som tycker det är ok att nia enstaka individer läser https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Du-reformen. Välformulerad. Så är frågan ur världen för min del. Bara jag slipper bli niad.
  25. 1 poäng
    Sant, jag redigerade mitt inlägg efter att jag såg att han önskade en båt i 30'-klassen. Upplever dock Vegan som klumpigare än Omegan trots den något högre vikten. Hade det inte varit för TS önskan om en större båt så står jag fast vid mitt hävdande att man ska försöka hitta en så lätt båt som möjligt
  26. 1 poäng
    Enkäten nu besvarad, utan att ens besvära mig att ha nån form av tanke på "Du" eller "NI"-formulering...
  27. 1 poäng
    Jag köpte en Albin Vega hösten 2019 och betalade 20 000 kr för den. Han som sålde hade en uppsättning nya segel också, i princip oanvända, förutom de gamla segel han skickade med båten och sade att han antingen skulle lägga ut dem separat på Blocket för 10 000 kr eller också fick jag ta dom för samma pris, så jag slog till på det. När jag var ute på min första längre tur för motor skar den, för det visade sig att kylkanalerna var helt igenkorkade. Motorn gick helt perfekt innan det, för den blev aldrig särskilt varm, men på en längre resa blev den så varm att cylindrarna typ svetsade ihop. Fick segla in i hamn, det var spännande. Ny bensinmotor kostade typ 50 000 kr eller mer, så jag bytte till elmotor istället för det fick jag till för 20 000 kr. Nu sitter jag och funderar på vad som händer om jag ger mig ut på längre segling, är mitt på havet och t.ex. masten går av eller nåt som gör att det inte går segla. Elmotorn räcker bara nån timme eller sådär beroende på fart. Så jag får kanske ändå lägga till ett motorfäste på akterspegeln och en aktersnurra, det lär ju gå på 20 000 kr till om inte mer. Båtklubben kostar några tusen om året, inklusive avgifter för att lyfta båten ur/i vattnet. Men sedan kräver de en deposition på 10 000 kr, som ju egentligen bara blir en hög avgift i början som man inte tänker på. Det finns en annan båtklubb en bit bort som "bara" har 5 000 kr i deposition men då måste man sitta i bilen en halvtimme längre innan man kommer fram till båten. Stålvajern till seglen såg sliten ut. Så jag köpte nytt rep, med kärna av nåt sånt nytt material som är starkare än stål. Kostade ett par tusen till. Köket är ett gasolkök, och både flaska och slangar är gamla så jag vågar inte använda det. Tänkte byta till spritkök nån dag men det kostar 4000 kr plus en tusenlapp till för upphängning så man kan laga mat bland vågorna plus en tusenlapp till för nåt som håller fast kastrullerna. Sen insåg jag att det är ju olagligt att ha toalett utan tömning. Det finns septiktank, men den har ingen slang ansluten för att suga ur vid kaj. Munstycket för yttre anslutning kostar typ 700 kr på SeaSea eller 400 kr på Biltema men sen behövs lite slangar och annat också så det lär väl bli 2000 kr till. Borde nog måla om båten. Men innan dess tänkte jag lägga epoxy över hela båten, för polyester-plasten är ju inte helt vattentät och det finns alltid risk för att det uppstår blåsor eller andra otrevligheter. Och gör man ändå ett sånt större jobb borde man kanske byta alla gamla gråa teakdetaljer också. Luckor som börjar vara skamfilade. Jag kan fortsätta... men poängen jag försöker få fram är att man tänker att "oj bara 20 000 kr för en Albin Vega, det har jag ju inga problem med att lägga ut" men mitt i allt har man lagt ut 100 000 kr och önskelistan på sånt jag vill lägga till är sammanlagt på lika stort belopp. Hade jag kunnat göra det billigare? Förmodligen. Hade det kunnat kosta flera gånger mer om jag inte gjort allt jobb själv och letat rätt på billigaste möjliga alternativ för allt? Hundra gånger ja. Köp segelbåt. Det är kul. Och trevligt. Men alla priser du ser, alla uppskattningar av tid du behöver lägga ner, det är rejäla underskattningar och du ska vara medveten om att du förmodligen behöver lägga avsevärt mycket mer än du tror både i tid och pengar.
  28. 1 poäng
    Och vill man inte betala ockerpris så finns det liknande i rostfritt för en fjärdedel av i Båtbutikens pris. T ex: https://www.24.se/hem-fritid/ovrigt-hem-fritid/inredningsprodukter/dorrstopp-med-magnet (Litar man inte på tejpen kam man lätt borra två hål i flänsen och skruva fast).
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...