Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-02-15 på alla områden

  1. 3 poäng
    Innan du åker och tittar så gör kalkylen jag tjatat om. Dvs vad du TROR du kommer behöva köpa till båten samt hur mycket tid du kommer behöva lägga ner innan den kan användas. Eftersom du redan är "såld" på denna så kommer kalkylen bli i underkant och du kommer givetvis inte få med allt. Men även om du bara får med en liten del av allt kommer den att landa på en helt annan summa och arbetsinsats än vad som ligger inom det du tänker. Då borde du inse att denna båten är ett renoveringsobjekt som sannolikt stått ute utan täckning hela vintern, som har en urriven motor (som saknas), ett elsystem som verkar vara kaos (vilket också ägaren ju sagt) samt en inredning som visar spår av både röta och annat. Observera också att de som bestämt avråder dig skriver köp inte den Vegan. Det säger jag också. Sedan må du bli förvirrad. Och att du kanske är lite förvirrad märks 😉. Du kanske skulle stanna upp ett tag och fundera på vad du egentligen vill och i vilken ordning. Och framförallt - vad får det kosta ! För du började faktiskt tråden med att planer på att segla till Medelhavet i en Stortriss, utan att ha haft segelbåt eller seglat överhuvudtaget. Du funderade också på om du inte kunde gå för motor hela vägen istället för att segla. Och sedan bestämmer du dig för att köpa första bästa båt....en som bara visades som ett exempel här i tråden. Du måste räkna på och ta reda på vad saker kostar. Bränsle, gästhamnsavgifter, försäkring av båten, underhåll och - om du tittar på renoveringsobjekt som detta - vad allt kommer kosta som du behöver skaffa och åtgärda. Först när den kalkylen går ihop kan du kanske fundera på att köpa båten du just då funderar på. Inte annars. Anar dock att ekonomi och kalkyler/budget inte är din starka sida. Men just därför så måste du. För om du väljer att inte göra kalkylen på kostnad och arbete utan fortsätter som du gör nu, så kommer du varken få någon fungerande segelbåt eller ha råd att komma utanför Sveriges kust med den. Men sannolikt bränt en massa pengar du inte får igen. Tyvärr. Eller behöver du fly från Sverige ?!? För du verkar vilja skaffa båt så väldigt snabbt av någon anledning och komma iväg. Och går det inte att segla så får man väl köra motor 😉. Men har du så liten budget att köpa båt för så lär du inte ens komma halvvägs till Medelhavet innan pengarna är slut. Som sagt - stanna upp och börja räkna på saker och ting. Då finns chans att livet tillsammans med din kommande segelbåt kan bli riktigt angenämnt.
  2. 3 poäng
    https://www.blocket.se/annons/goteborg/maxi_77__argang_74_/106698571 Vet inte hur mycket renoverings objekt det är. Men det är betydligt mycket mer båt för samma pengar om inte renoveringen drar iväg för mycket.
  3. 2 poäng
    Det lär krylla av objekt i de lägre prisklasserna om 1-2 månader när båtplatserna ska betalas. Just i år sitter många i en mycket sämre ekonomisk sits än tidigare. Renoveringsobjekt köper man inte för att spara pengar, de köper man för att man VILL renovera. Om du köper den gula vegan och renoverar den för 100kkr kommer den vara värd kanske 20-30kkr när du är klar. Det är mycket smartare att köpa en båt som redan är fräsch och låta den tidigare ägaren ta den förlusten.
  4. 2 poäng
    När jag kör min KAD42 på land på tomgång utan sjövattenkylning (utan impeller), så ger inte mätaren synligt utslag ens efter 15-20 minuter. Ökar jag till typ 1000rpm så går mätaren upp till typ 40-45 grader efter sång tid. En diesel blir inte varm utan att den belastas. En del båtägare startar sin dieselmotor i hamnen och tror att de varmkör - detta är meningslöst. Detta ger bara ljud och rök till grannarna. För att varmköra får man lägga i gångläge, då kommer min upp i 45 grader efter 10 minuter. Varmkörning gör jag i 7 knop på 1000rpm, då tar det 5 min till 60 grader - då är jag ute på öppet vatten och kan plana ut.
  5. 2 poäng
    Som Peter_K påpeker är detta egentligen två diskussioner. Den ena om en Stortriss är en bra båt att lära sig segla i och göra de första erfarenheterna av att segla i skärgård och på Östersjön, den andra om det finns små båtar som man kan segla långt med. Anledningen till att jag tycker man måste skilja på dessa är att en båt som är bra att lära sig att segla med är relativt känsliga båtar som seglar bra i lätta vindar, medan det för en liten båt för oceansegling är vikgare att den tål hård vind och grov sjö vilket i sin tur betyder att den är sämre för korta turer i skärgåden i lätta vindar. Havsfidra är ett utmärkt exempel på en båt som vid ett flertal tillfällen seglats över Atlanten men som är rätt hopplös att kryssa med i laber skärgårdbris. Ohlsson 22, Sunwind 20 m.fl. är för sin storlek bra båtar att segla med i skärgården och kustnära i Östersjön. Stortriss kan kanske också räknas dit, men de recensioner av dess segelegenskaper jag läst gör att jag själv skulle välja något av de andra alternativen som nämns i tråden. Eller varför inte en SeaCat, som var min egen första båt? Viktigare än val av båttyp är dock skick. Vi som seglat några år vet hur kopiöst mycket pengar det kan kosta för att komplettera utrustning man vill ha eller kanske rent av behöver. Själv räknar jag vid varje båtbyte med att lägga på ytterligare ca 30 % av inköpspriset på komplettering av segel och annat. Kanske i överkant, menalltid viktigt med ekonomiska marginaler. Så mitt råd till trådskaparen är att välja en båt för det första steget -- en bra nybörjarbåt för våra hemmavatten med acceptabelt bra segel och motor. När du har tillräckliga erfarenheter för att dra iväg över oceanerna vet du själv vilken båt du vill ha för detta. Eller frågar oss igen om några år.
  6. 2 poäng
    Förmodligen för smal produkt för det. Rent tekniskt är det en betydligt simplare konstruktion än t ex en skruvdragare. Materialåtgången är måttlig (det mesta är plast och tomrum). Elektroniken är 30 år gammal, grovt räknat och bör inte kosta många kronor. Monteringen är okomplicerad. Det finns liksom inget dyrt eller kostnadsdrivande alls i produkten. Nej, det handlar om att man tar ut ett extremt högt pris för att man kan.
  7. 2 poäng
    Ett billigt alternativ till båt är ju Havsfidra som är en beprövad långfärdsbåt som dessutom är långkölad, vilket ger stadigare gång i grov sjö och har inombordsmotor. Låna boken "I huvudet på en ensamseglare" av Olle Landsell som stack i en Havsfidra. Det enda haveriet han hade var att stekpannan rostade hål i.
  8. 2 poäng
    Handlar det bara om att rita, eller behöver det finnas logik som räknar också? Vill man enbart rita kan jag tipsa om: https://www.circuit-diagram.org/editor/
  9. 1 poäng
    Båten ska ju förvaras någonstans också, har du klart med sommar- och vinterplats? Där lär det gå åt ett antal tusenlappar.
  10. 1 poäng
    Om man tittar på Blocketbilderna så är det nog lite annat än bara smuts på däcket. Det är dock tvättbart, t ex med Klorin: Insidan har länge haft gravt eftersatt underhåll, och man kan ana rötskador vid luckan. Kanske torrt nu, men det har det inte alltid varit: Hel ? Nja..... Det vet du ju inte förrän du sett objektet 😉 Jo, det sitter ett där. Men det ser ut att sitta högt, är det inte för en nödmotor eller hänge för extramotor för t ex gummibåt ? Går det verkligen köra båten sittande i någon rimlig kroppställning med en utombordare i det fästets nedfällda läge ? Båten har ju tydligen heller aldrig körts med utombordare då den inte varit igång sedan förre ägaren slängde ur motorn. I så fall har du ju en del jobb att göra med att ta bort/täta för axel/propeller o.s.v. innan den går att köra med utombordare. Båten ser ut som ett typiskt och pågående renoveringsobjekt. Titta på hur elsystemet ser ut t ex. Nuvarande ägare har dessutom tydligen aldrig haft den i sjön, utan verkar även de övertagit den i ett "icke brukbart" skick. De vet alltså inte ens själva hur komplett båten är. Och du har ingen större segelbåtskunskap heller. Så OM du överväger denna båten så ta med någon som kan och ser vad som ev. fattas. Glöm sedan heller inte det viktigaste - kalkylen på allt du behöver komplettera med. Inklusive någon form av motor. Extra viktigt om du har ont om pengar. Båten behöver alltså inte vara fel, det är ju t ex med en vagn. Men det är ett renoveringsobjekt och inget du bara kan ge dig ut och segla med på direkten ! Men återigen - varför så bråttom ?
  11. 1 poäng
    Uppdatering. Ringde säljaren nu igen och frågade om seglen. Där finns ett storsegel och ett försegel med till båten. Och seglen är i bra skick. 😀
  12. 1 poäng
    Du kan mäta motståndet på givaren, med kablar av (eventuellt i kastrull på spisen). Jämför med reparationshandboken: Kylvätsketemperaturgivare Motståndstoleranser, efter 3 min temperaturutjämning Provningstemp. C° 60° ± 4° 134,0 Ohm±13,5 90° ± 3° 51,2 Ohm ±4,3 100° ± 3° 38,5 Ohm±3,0
  13. 1 poäng
    Motor saknas. Minimum är en utombordare med utombordarfäste, helst med fjärreglage så du kan växla o gasa utan att hänga långt ner bakom akterspegeln. Som nybörjare är det extra viktigt med en tillförlitlig och enkelt manövrerbar motor. Fock verkar saknas (annonsen anger att storsegel medföljer, det tolkar jag som att focken saknas). Vega har en rigg som kallas masthead. Med den sortens rigg så måste du ha en fock, helst två, både en större och en mindre för att kunna variera segelytan beroende på vindstyrkan. Redan här har du ett par skapliga utgifter som du inte klarar dig undan för att få båten seglingsduglig. Varför så bråttom? Bästa sättet att lära sig om begagnade båtar är att åka runt och titta på ett antal båtar och inte bara på bilder. Du skrev "segla i Ivösjön". Bor du i den trakten så har du inte långt till hela kusten mellan Åhus-Karlskrona. Jag kan lova dig att du kan hitta massvis med begagnade båtar i din prisklass längs den sträckan. Jag har själv gjort en karriär genom olika beboeliga båtstorlekar. Började med en sexmeters. Den var knappt beboelig och såldes igen efter en sommars segling. Fördelen med det båtägandet var att jag därefter visste mer vad jag hade för krav och nästa båt som var 7,40 lång seglade jag med i 15 år. Sen växte familjen och därmed båtarna (nio meter och idag drygt elva meter). Så mitt råd: Kolla först runt på olika båtar (bland annat för att kolla skick mm). Därefter köp en båt av välkänd modell (Vega, Maxi är t.ex välkända, det finns fler...) som går att sälja igen när du lärt dig vilka krav du har på segling, bekvämlighet mm. Sedan har du själv bättre förutsättning för att välja båt efter det båtliv du drömmer om. Lycka till!
  14. 1 poäng
    Har nu kört hela sommaren -22 och trimmet fungerar nästan perfekt dock visar triminstrumentet fel vinkel. Där vinkeln ska vara 0 står det nu -22 men jag kör ändå eftersom en kalibrering verkar rätt onödig och jobbig.
  15. 1 poäng
    Ja, precis. Ny motor och lite segel, det kan springa iväg. Visst, det går säkert att klämma på en utombordare, men begagnade segel som duger till annat än solskydd i trädgården brukar vara svåra att hitta till en Vega. Dvs, man får nog räkna med att lägga på en sisådär 30.000 kr för ett segel och en utombordare och lite annat, men vill man göra båten värdig en långsegling är det nog snarare 100-200 kkr som skall till.
  16. 1 poäng
    Just denna är ett exempel på att det på en till synes billig båt kan tillkomma väldigt mycket kostnader innan man ens kunnat komma ut på sjön första gången. Båten saknar motor/motorinstallation (varför, och hur mycket övrigt fattas ?). Inte komplett med segel heller, verkar bara finnas en stor. Inuti syns det att en del är urrivet, och säljaren skriver ju dessutom uttryckligen att vissa saker måste renoveras. Hela översidan ser dessutom möglig ut, hur är det inuti ? Hur ser din budget ut när du räknat på vad denna kommer kosta som seglingsklar ? T ex behöver du ju komplettera med en motor och del annat. För du har ju redan bestämt dig för att köpa den, så då har du väl gjort den kalkylen....får man hoppas.
  17. 1 poäng
    Såhär ser båten ut inuti. Denna båten kommer jag att köpa. ☺️. Passar jättebra att ha i Östersjön också. Denna båten klara ju säkert av grov sjö som det kan bli i Östersjön. ☺️. Så denna båten kommer jag att köpa. En stor och stabil båt. ☺️😀👍
  18. 1 poäng
    Hade det i förra och har det i nuvarande. Det rör sig om boklöss. Harmlösa insekter och inget man egentligen behöver bry sig om, så länge man inte mår dåligt psykiskt av deras närvaro. De kan ge sig på torrvaror, så allt ätbart bör vara tätt förseglat i båten, i plast eller metall. Lim och andra komponenter i böcker kan de också knapra på. Bits inte, orsakar inte allergiska besvär, skadar inte båten. Myrr är ett generellt leddjursdödande (leddjur är insekter, spindeldjur, m fl) medel och bör funka bra även på dessa.
  19. 1 poäng
    Skriver just nu med säljaren. ☺️😀
  20. 1 poäng
    Med den budgeten tror jag du skall satsa på att först skaffa en båt du kan kvista runt i skärgården med och lära dig segla, och sedan spara ihop till en mer vettig båt för långsegling och samtidigt läsa på lite kring utrustning, budget mm för t ex Medelhavet.
  21. 1 poäng
    Är en sådan här båt bättre för långsegling då??
  22. 1 poäng
    Det gör det mesta. Det finns dock bättre båtar för ungefär samma pengar jag hellre kuskat runt i skärgården med. En Hydra, Ohlsson 22 eller en Sunwind 20 är exempel på båtar som både är rymligare och seglar bättre för ungefär samma pengar. Föreslagen Havsfidra är trygg och stabil, men ingen vidare båt att segla med då den är fruktansvärt trög och så gott som omöjlig att kryssa med.
  23. 1 poäng
    Och så får jag se någon gång i livet om jag kan uppfylla min dröm med en större båt i framtiden. ☺️. Undrar just hur Tomas veber kunde köra i sin lilla motor båt ner till Medelhavet då?
  24. 1 poäng
    Hur skall du ha råd till de hundratals liter bensin du kommer behöva och dyra gästhamnarna i Medelhavet och på vägen dit om du inte har råd med en ordentlig båt..?
  25. 1 poäng
    Det finns många betydligt bättre båtar att långsegla med men få sämre båtar, men har du inga problem med en trång båt som seglar illa och oändligt med tid att tillgå så är det bara att köra. Ett stort äventyr lär du garanterat få. Lycka till!
  26. 1 poäng
    Utan att känna till personens mekar-kunskaper, så skall jag försöka svara på frågorna. 1) Kan jag själv meka med motorn om något går fel och vad kan gå fel? Igensatta filter, motorn stannar. 2) Om inte, vad kan det tänkas kosta att få fixat? Rengöring och byte filter. Kan man själv, några hundralappar. Måste man ringa en kille samt få båten bogserad till verkstad, några tusenlappar. 3) Vad kostar 160 liter diesel? 160 x 20 kr = 3 200 kr 4) Vad kostar en utbytesmotor? Rätt mycket, men jag har svårt att se kopplingen här. Men tror man att man måste byta en hel motor pga lite skräp i dieseln förstår jag också bättre frågorna ovan 🙂
  27. 0 poäng
    Kolla in de FINA priserna på E B, som de har haft sedan 15 år tillbaks i Praktisk Båtägande på helsidesannonser. Har Kostat, Rea, Extrapris o s v. Har år efter år gett sken av ett tidigare ordinarie pris på ca 1500 - 2000 kr och nu kunde man fynda! Till samma pris som övriga aktörer. Sa upp min långvariga prenumeration av PB, då jag fick nog av spektaklet. Så helt plötsligt fick jag ett lockerbjudande från PB. Earbuggs + typ halva prenumerationspriset på ex antal tidningar. Tidningen i sig bra, så jag kör väl ett tag till då. Glädjande. Helsidesannonserna som värst 4 st i en o samma tidning, med bluffpriser enligt ovan var borta. Hoppas det fortsätter så. .
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...