Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-12-29 på alla områden

  1. 2 poäng
    Snyggast brukar bli att borra upp hålet och montera in teakpluggar. Tycker jag. https://www.biltema.se/bat/teakdetaljer/teakpluggar/?gbraid=0AAAAADowiYgvMyO8Ap8h5wDrX1RnxJKIU&gclid=EAIaIQobChMI3Pa2_Nue_AIVRkiRBR3srwdIEAAYASAAEgKZmPD_BwE Använd en kvistborr för att borra upp hålet, doppa pluggen i lack och banka dit den försiktigt med fibrerna i samma riktning som fanéret, låt torka något dygn (minst), skär av pluggen med stämjärn, slipa.
  2. 2 poäng
    Hittade den här rejäla tingesten, http://nanny166.se/targabage/
  3. 2 poäng
    Jag skulle råda dig att inte vänta till våren/försommaren, utan försöka beställa nu om ekonomin tillåter. Företag som jobbar med rostfritt till båtar brukar ha fulla orderböcker då, men ganska lugnt i december-februari. Efter båtmässorna brukar det ta fart.
  4. 1 poäng
    Skulle aldrig falla mig in. Den är inte klar än 😁
  5. 1 poäng
    Fast även om man sitter och fiskar i båten, eller myser i hamnen. Man skall också tänka på att den iom detta har en viss elförbrukning (0,3 Ah/dygn enligt manulen) och att det därför är mer eller mindre nödvändigt att ha underhållsladdning på batterierna, t ex genom en solpanel.
  6. 1 poäng
    Jo, men nu ville jag mest skoja och sparka lite på Norge ☺️
  7. 1 poäng
    Jag brukar säga som så; ”att det ena behöver inte utesluta det andra”. Du kan koppla en manuell och en elektrisk pump i serie på samma slang. I ditt fall så har du den elektriska lågprofilpumpen som första pump monterad i båtens lägsta punkt, därifrån en slang en manuell membranpump, sedan en slang ut ur båten. Båda pumparna släpper igenom vatten trots att dom inte är igång eller pumpas, membranpumpen har desssutom minst en backventil (det kanske även lågprofilpumpen har?). Men du tänker riktigt, om det går åt helskotta med en större vatteninträngning, är ju risken stor att även elsystemet lägger av, iallafall kanske alla säkringarna löser ut. Då är det bra att kunna pumpa manuellt.
  8. 1 poäng
    Så små hål, 1-3 mm, i en gammal båt fungerar alldeles utmärkt att fylla med wood-filler. Är det större hål, 5-10 mm, använder jag träplugg i någorlunda rätt träslag, ådring och färg. Jag har en bekant som envisas med att överarbeta in absurdum allt som går överarbeta, han skulle nog ha rivit ur inredningen och byggt ny om han hade varit i Din situation. Det roliga med den bekantingen är att hans båt sällan kommer i sjön...
  9. 1 poäng
    Hej! Förra ägaren hade massa bråte monterat på garderoben i min maxi 77 vars gamla skruvhål nu lyser igenom, ca 1mm - 3mm i diameter. Då jag skall lacka på ny fernissa till våren skulle jag först vilja bli av med hålen. Vet någon en bra metod? Jag funderar själv på att antingen fylla igen med en mix av snabblim och sandpappersspån av teak, jag har sett liknande reparationer på Youtube men är osäker på hur väl snabblimmet håller mot evt fukt och om fernissan fäster på limmet. Alternativ två tänker jag är att köpa träpluggar i teak på biltema och slipa ner tills de bli tillräckligt små och limma fast med trälim. Lite mer pill. Alternativ tre vore kanske om det fanns något lämpligt spackel att använda? Hade varit smidigt för de minsta hålen.
  10. 1 poäng
    Det finns "träspackel", "wood filler", "kemiskt trä" och allt vad de heter i olika kulörer. Det har jag med framgång använt för att fylla igen gamla skruvhål o.s.v. Visst kan man borra upp och sätta i teakplugg, men det kommer bara bli en större blaffa och inte samma "färg" direkt ändå eftersom din väggskiva är 40 år gammal och ytbehandlad. Exempel på vad jag menar för typ av spackel: https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/kemikalier/spackel/traspackel/traspackel-osmo-7304-ek-100gr/p-427622 https://www.hornbach.se/p/traspackel-liberon-mork-ek-50ml/10499598/ https://www.hornbach.se/p/plastiskt-tra-illbruck-wf140-morkbrun/10213470/ Mörk ek och teak är inte helt olika i färg. Man kan göra så, men mycket bättre och färdigblandat är ju nämnda spackel. Det ger oftast också bättre färgöverensstämmelse (eftersom man kan välja) än sågspånsmetoden. Snabblim är jag f.ö. tveksamt till, när jag gjort egen cocktail har jag använt vanligt trälim/vitlim.
  11. 1 poäng
    Jo SXK's seglarskola har ju fortfarande sin verkstad och förråd i Vite gavel där man underhåller skutorna Gratitude, Atlantica och Gratia men kansliet har flyttat till "Svarte gavel" i Långedrag. Det finns nog ett och annat skär och uddar längs kusten där man för god tur på färden eller fiskelycka ska ta sig en dram, som "Skål på fisken" vid Dannekroken i mina trakter där man också målat en fisk och ett snapsglas på berget, tyvärr har jag ingen bild på det. Annars nöjer jag mig med en ankardram när jag väl lagt till för dagen fast den är ju mer en belöning för dagens arbete snarare än en myt, som en skål för lycka på färden.
  12. 1 poäng
    Som jag skrev. 1000 kr för de rostfria delarna, materialet. Och det var ändå väl tilltaget. Svetsande och allt mekaniskt jobb gjorde jag själv, då med lånad utrustning på min förra arbetsplats. Numer har jag egen TIG. Riktigt roligt faktiskt. Här mitt bygge av peke, får jag inte alls böjde rör, utan använde rörstumpar och rörkrökar. Pinnsvetsade. Gick utmärkt när jag hade stumparna att svetsa mot. Under lättar för ett ickeproffs även vid TIG-svetsning. Peket https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=3504391#p3504391 Grabbräcket https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=3460491#p3460491 Badbryggan https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=3508051#p3508051
  13. 1 poäng
    Vid ”Vite gavel” skulle den första snapsen intagas vid färd västerut där Göta älv möter Rivöfjorden. Vite gavel var/är ett gammalt magasin som jag tror ligger vid Nya varvet, eller därikring. Undrar om inte SXK hade sitt kansli där? Hursomhelst, jag minns sextiotalet, och det gör ju många forumdeltagare med mig… det dracks mer alkohol ombord då, både i hamn och dessvärre under gång till sjöss. Jag tror det var rätt så vanligt att man hade ett slags magiskt tänkande och tog en snaps när man passerade en speciell punkt för att det senare skulle gå bra… eller en snaps som en slags belöning då man korsat något besvärligt avsnitt av kusten, såsom den illa beryktade Tjurpannan. Just Skalkorgarna var ett sådant magiskt ställe där man skulle ta en snaps, på den tiden var Skalkorgarna en fyr, numera ett kummel. Utanför Strömstad finns ett skär med ett kummel som heter ”Daniel” på honom skall man hälsa vid passage, annars går det illa. På sjökortet ovan ser man ju de där stengärdesgårdarna (strax öster om Jöns) som den svenska flottan lade ut mellan holmarna någon gång under 1600-1700 talen för att hindra dåtidens besvärliga danskar att brandskatta staden (vilket dom lyckades med ändå, det första ”Göteborg” som låg vid nuvarande Färjenäs på Hisingssidan brändes väl ner nio gånger om jag nu minns rätt). Iallafall låt bli att passera där, om du nu inte paddlar kajak, jag har varit där x flera, och det går ju att passera med motorbåt, men det är väldigt vanskligt.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...