Mercruisers alpha/bravo drev kan man, om man är oförsiktig samt har mutterknack, ta av från skölden på mindre än 60 sekunder. Snabbare än vissa växelhus, men tyngre att bära.
Volvos DPS, DP-S, SX (modeller med bälghus) tas också av väldigt fort, ett par minuter om man återigen är oförsiktig.
Volvos DPG, gamla 280,290,DP-A osv, DPH mm som har upphängninstappar tar däremot längre tid, ska man göra det snabbt och oförsiktigt så iallafall minst 5-10 min om inget krånglar...
Det bästa är såklart att montera av det själv och förvara det säkert. Du har säkerligen någon mobil båtfirma i närheten som kan komma ut till din båt och montera av, förvara, och montera på för några tusenlappar. Oftast då även spara några kronor på försäkringen
Så lås inte fast dig med att du måste ha axel på din nya båt, för det kan begränsa marknaden rejält.