Har följt denna tråd ett tag och vill nu delge mina kunskaper i ämnet, det finns i regel två variabler som gör att din motor inte kickar igång.
1 Turbon slut, ja en turbo i en båt kör du sällan slut på om du inte har oljetrycksfall osv dvs mänskliga faktorn. En turbo i en båt ligger i regel i sjön och badar i 6 månader typ. Sedan kallt och fuktigt restrerande 6 månader typ. Huset i turbon är i gjutjärn fläkten i rostfritt. Det som sker är att avståndet mellan hus och fläkt ökar på grund av korrosion. Det som då sker är att turbon bygger inte upp tillräckligt med tryck till bränslepumpen, det är turbons laddtryck som bestämmer pumpens matning med bränsle. Resultatet blir att dieselpumpen ej skickar in mer bränsle. Då produceras mindre avgaser och turbon och systemet falierar. Det krävs runt 0,5 kg tryck från turbon för att vacumklockan ska aktivera dieselpumpen. Man mäter då turbo trycket enklast med en manometer, på insugsröret sitter en tunn slang som går till pumpen, man lossar då muttern som håller nippeln lägger en koppar bricka mot kvarvarande nippel köper en dubbelmutter drar ihop nipplarna sätter på en slang till manometern och provar under belastning, då helst med en motor i arbetstemperatur. Spelet mellan turbohus och fläkt bör ej överstiga 0,2 mm med ett bladmått ganska enkelt att mäta.
2 Pumpen ger för lite bränsle ja det kan den ibland göra och då får man öka bränsle inmatningen, detta är ganska enkelt att utföra, man bör då först kontrollera att turbon är ok innan bränsleinställningen ändras. Det är då viktigt att under denna justering mäta turbotrycket under gång så pumpen inte ger för mycket bränsle.
@Makro och @Volvo_Penta har på ett bra sätt beskrivit problemen. Man behöver inte ha turbotrycksmätare installerat om man nu inte gillar att ha prylar förstås. De angivna värdena som ställs in förändras sällan förrän det är dags för turbo byte nästa gång. En motor som ligger i sjön i 20 år har i regel grav korrosion runt turbohuset. Och turbon har gjort sitt.