Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-12-04 på alla områden

  1. 2 poäng
    Jag har varit sjösjuk/åksjuk tre gånger i mitt liv och jag har verkligen försökt att bli sjösjuk vid flera tillfällen utan att lyckas. Mitt tips är helt enkelt, låt bli att bli sjösjuk. 😉 När vår dotter var liten blev hon åksjuk i bil, men inte sjösjuk. Jag läste en artikel som en av Sveriges då bättre rallykartläsare skrivit om att han var väldigt åksjuk. Han hade kommit på att om han snurrade runt på stället ("piruettade") precis innan de gav sig iväg så blev han mindre åksjuk. Det funkade på vår dotter. Min fru har kört med åksjukearmband med kula - eller den billigare varianten, liten flirtkula och gasbinda - och hon tycker att det funkar, fast viktigast för henne är att undvika att vara nere i ruffen och se till fylla på med kolhydrater. Vid längre överfarter som man vet ska bli skumpiga brukar hon ta åksjuketabletter den/de första dygnen, sedan behövs det inte mera.
  2. 1 poäng
    Har avhandlats i flera tidigare trådar, och undertecknad har också gjort praktisk mätning (presenterat i en tråd) på 4 batterier. Slutsatsen är att det för upptill i alla fall fyra batterier inte spelar någon som helst roll. De små icke-ideala parametrar som alltid finns hos ett batteri har nämligen mycket större påverkan än de teoretiska skillnader man kan påvisa baserat på kabelresistanser o.s.v. Teorin är relevant på konstantströmsladdade batterier och större batteripackar, t ex äldre NiCd-system och UPS. Men den håller inte på konstantspänningsladdade batterier såsom bly/syrabatterier, eftersom dessa själva reglerar hur mycket ström de vill "sluka i sig" vid laddning. Tyvärr finns många myter och "tyckande", även från sakkunniga firmor. Troligen baserat på att man sett att det gjorts så, och det låter rimligt att batteriet längst bort får lägre ström. Och då lever "regeln" vidare. Edit: En bit ner i den här tråden (s 3) har du min praktiska uppmätning, och en del diskussioner omkring det hela varför det blir jämn laddning/urladdning trots frånvaron av diagonalkoppling.
  3. 1 poäng
    marinshopen kan ha delar, obs impeller kolla den (vid prop axeln) jag såg inget om den i min bok.. mycket mek med min i våras löste sig med större munstycke kör med alkylatbensin 2%olja kollar min o återkommer B
  4. 1 poäng
    Att slå in olja i cylindern via tändstiftshålet kan ju funka på stående cylindrar, men om cylindern lutar eller är liggande blir ju bara nedre sidan av kolv och cylindervägg smorda. Resten blir ju osmort genom vår kamrat Newton och hans tyngdlag. Bättre då att spraya in olja via insuget så att oljan fördelas i hela cylindern.
  5. 1 poäng
    Jag får nog ändå säga att jag inte tycker att man behöver börja med mindre båt om inte utrymme eller ekonomi kräver det. Större båtar ger mer lugn, stabilitet och fart, och det är förbaskat skönt att inte behöva gå dubbelvikt inne i båten. Med större båt minskar behovet av att hänga på sidan för att minska lutningen eftersom man väger så lite i förhållande till båten att effekten är rätt liten, vilket innebär bekvämare och enklare segling. Större vågor, hårdare vind och sämre väder tål man bättre i en större båt, allt annat lika. Motor är oftast också kraftfullare och tystare så man kan gå mer för motor när man vill eller behöver det. Vi är på tredje båten nu. Första var strax över sex meter och knappt ett ton med kryphöjd inuti. Andra var knappt åtta meter och ca två ton, men sitthöjd inuti. Nuvarande är knappt tio meter och full ståhöjd och en helt annan komfort.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...