Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-10-29 på alla områden

  1. 1 poäng
    Nej det är väl inget fel i det egentligen. Men om man gör det så skall man ju inte förvänta sig att trådskaparen svarar, man vet ju inte om denne är aktiv på forumet eller ens är i livet. Iofs kan man ju se när forumdeltagare senast var aktiva i deras profiler, kan ju vara värt att kolla upp det om man nu vill ha ett svar från den personen. Så sammanfattningsvis kan det ju kanske vara bra att återanvända gamla diskussionstrådar för att undvika att nya startar som handlar om samma saker.
  2. 1 poäng
    Du trycker in vatten, motorn ska normalt suga in det vatten den behöver.
  3. 1 poäng
    Haha, kul att höra hela den oscensurerade versionen av toalivet om bord... Får helt klart tänka igenom det här en stund innan systemet uppgraderas. Hade en Lavac toa på förra båten ( seglade på större hav inte östersjön då) och den funkade ju hur bra som helst för 6 personer under flera månader med sin lite större storlek och bara "rätt ut". Kunde dessutom lätt användas som nödlänspump. Men känner igen det där med att om nåt händer så är det med stor sannolikhet en gäst = )
  4. 1 poäng
    Jag har rätt omfattande praktisk erfarenhet av svajankring. Gissningsvis 75% av alla nätter så ligger vi på svaj o vi är ute rätt mycket. Vid svajankring visar båten upp minsta ytan mot vinden så krafterna blir mindre än att ligga tvärs vinden mot land. Sex ton båt, 12,5 kg plogankare och 30 m kätting (och ytterligare 30 m rep insplitsat i kättingänden). Vi har som värst legat bakom en avlägsen skogsridå i 22 m/s en natt. Dålig väderprognos som underskattade kommande vindstyrka. Vi hade sjölä men dåligt vindlä. Det var obekvämt men ankaret flyttade sig inte en enda meter. Vid svajankring gäller det (precis som vid all annan tilläggning) att välja plats med omsorg. Om det finns prognosticerade vindvridningar så väljs en plats med skydd för både nuvarande o kommande vindriktning. Självklart med marginal för grunda områden inom svajområdet. Sjöhävningen ger mer besvär vid ankring än vinden. Vi brukar hellre lägga oss mer skyddade för kommande vindriktning än för nuvarande. Då finns det marginal för att ankaret kan dragga lite i den nya riktningen. Välj ett ankare som har bra förmåga att vrida runt utan att tappa fästet så draggning minimeras. Vi valde mellan Delta och Ultra. Båda har god förmåga att bibehålla fästet vid ritningsändring. Det blev ett Ultra, mest för att det fanns i 12,5 kg. Om jag valt Delta så hade jag fått välja 10 kg då deras 15 kg inte fick plats i stäven på vår båt. Jag har aldrig ångrat valet. Vikten har alltid räckt till för att vi ska känna oss trygga på svaj. Vid svajankring med kätting så gäller det att få tillräcklig kättingvikt mellan botten o båt. Det är kättingvikten som ger ryckdämpning. Jag undviker att ankra på mindre djup än ca sex meter. Sen matas 3-5 gånger djupet ut och så backas ankaret fast i botten. Fungerar alltid. Om reservinmatning... Det finns handtag för manuell inmatning men det kommer att bli jobbigt. Bättre att ha ett rätt dimensionerat ankarspel med grova oxidfria kablar o anslutningar så det fungerar. Jag saknar Eilean - vår tidigare ankringsexpert här på Maringuiden. Du lärde mig mycket! RIP Eilean.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...