Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-10-25 på alla områden
-
2 poängIngen har sagt att det skulle vara "teoretiskt omöjligt" att batteriet var defekt. För ett batteri som inte laddas upp blir defekt väldigt snabbt av att bara stå. Tyvärr missar du fortfarande vår poäng, vilket är tråkigt: Kolla upp din laddning i båten, om inte annat så att du inte står där med ett defekt batteri om ett tag igen - oavsett fabrikat. Nej, det finns ingen "Intelligens" i vanliga bly/syrabatterier. Däremot är vissa företag mer generösa än andra på att acceptera reklamationer.
-
1 poängOrustbåtar brukar ju vara väl genomtänkta. Men även jag kan finna den lösningen mindre bra. På min orustbyggda båt sitter genomföringarna till både handfatet och diskhon under vattenlinjen…. Det är inte så bra, vattnet rinner ned väldigt långsamt eftersom det måste övervinna vattentrycket utanför båten. Torde vara ungefär likadant men självlänsar. Men klart, man kan tömma handfatet nattetid väldigt diskret….
-
1 poängHej, Jag använde denna färg förra våren, dår var det omkring 15 grader dagtid och knappt mellen 5-10 grader nattetid, rollade fyra lager och ingenting utanpå, det har fungerat jättebra i sommar. Jag borsttvättade 2ggr under sommeren och hade inga snäckor vid upptagning. Båten ligger i mällersta östersjön, längst in i en vik precis där en bäck mynnar ut så det är väl iofs. i stort sett sötvatten. Såhär står det på burken:
-
1 poängRent spontant känns det ju som en ganska dålig lösning? Man säger ju att en båt flyter på sina genomföringar. Kan man bygga om så skulle jag föredra det. Annars renovera om det ser ut att behövas? Alltid skönt att veta att det är det är säkert. Lycka till oavsett hur du löser det. // Mats W
-
1 poängLaddningen kontrollerad i båten, inget fel. Batteriet defekt, case closed.
-
1 poängJag köpte en Maxi 77 2005 för 55 000 kr. Den var då bland de billigaste Maxi 77 på marknaden och alla sa att det var en bra affär. När jag sålde den 2018 var det precis som du skriver helt dött. Det gick inte att bli av med den.. det slutade med att jag skänkte den till en granne som använde den året ut men sen välte den på hamnplan och skrotades av försäkringsbolaget.. Har följt marknaden sedan ett år tillbaka och tycker att priserna verkar ha stabiliserats på en ok nivå. Dock många båtar som legat på Blocket länge nu...
-
1 poängKära besserwissrar, översittare och övriga förståsigpåare. Nu är reklamationen avslutad och batteriet har bedömts defekt och de har återbetalat hela beloppet. Fick inget mer detaljerat än i jag fick i butiken vid inlämnandet. I butiken så tog de fram en stor läsare som de kopplade till polerna. Om jag tolkar det rätt så bör det finnas någon slags "intelligens" i batteriet som de kan läsa av, antar att det är för att kunna se om det är handhavande fel eller ej. Det kom upp på displayen, defekt utbyte, de pratade om något med kortslutning. Vilket kan stämma, då jag prövade med min smartladdare hemma innan jag lämnade in batteriet, den kunde inte ens ladda batteriet och visade ett felmeddelande som enl bruks skall vara kortslutning celler. Ska nämna att när jag väl plockade ur batteriet hemma så mätte jag det till 11,1V och enl Biltema så har de mätt det till 5,2V så av någon märklig anledning verkar det ladda ur sig själv. Känns oerhört skönt att det nu är konstaterat att batteriet är defekt trots att det skulle vara teoretiskt omöjligt. Många blev upprörda när jag nämnde att jag inte haft problem med "märkesbatterier" tidigare, jag kan lugna er, kommer med största sannolikhet köpa biltema igen, då jag anser att deras 3-åriga garanti är guld värd. Batteriet var köpt i April förra året, så hade det varit ett märkesbatteri köpt hos någon annan hade det varit kört om man inte orkar hävda reklamationsrätt.
-
1 poängNu är visst problemet löst men jag kan få ge ett tips kanske? Jag har bränt nåra små DC motorer som jag har till min havrebrännare. (Just det, somliga av er minns kanske jag värmer upp huset sedan, nu blire 18:e säsongen, genom att elda havre, foderhavre, som odlas för just det ändamålet.....) Till saken. Med hjälp av en kompis som utvecklat en krets, så har jag modifieraat den å etsat kretskort å fixat det hela. Det fungerar som så att när motorn drar över en viss inställd ström så stoppar kretsen motorn som stannar å går inte igång med mindre man bryter spänningen till den eller reverserar polerna, dc motor. Å det bästa, det fungerar som gränslägesbrytare! I båda ändlägena alltså. Så jag har sluppit gränsbrytarna, de små microbrytarna jag hade tidigare. Å slipper fler sönderkördaa motorer. Är någon intresserad så kan jag försöka hjälpa till. Fast det hjälper inte Jonas 113 som ville detektera själva rörelsen.
-
1 poängNu kanske jag tänker fel, men om den yttre packboxen är dålig och släpper igenom vatten så kommer det in vatten i växelhuset. Om den inre är ok så håller den trycket du pumpat upp. Packboxarna tätar ju åt var sitt håll.
-
1 poängOm du vill jämna av ojämnheter och penseldrag i den existerande färgen och måla på nytt med samma färg skulle jag slipa jämnt med någon av de nätslipdukar som finns. Av lokalpatriotiska skäl brukar jag föredra Abranet. Finns både för handslipning och till olika slipmaskiner. Dammsugare kopplad till slipmaskinen är ett måste. De här näten har fördelen att de inte blir några sliprosor även om man kör ganska grovt från början. Jag har lyckats rätt bra med tex Hempels och Internationals färger genom att rolla ut färgen med skumgummiroller och jämna av med en planstrykare av riktigt bra kvalitet. Bäst funkar det om man är två, en som rollar ut och en som stryker med penseln. Ett snäpp bättre är att spruta på färgen. Resultatet kan variera mellan katastrof och himmelskt beroende på vem som håller i sprutan.
-
1 poäng
-
1 poängDet första jag reagerar på som språkpolis är att ett så seriöst bolag som detta inte verkar kunna skilja på "de" och "dem" - redan första ordet. Det kan inte hjälpas, men för att kännas seriöst är språkriktighet viktigare än många tror.... Sedan håller jag med om att det är viktig och bra information. Dock lite dåligt uppdaterad och förenklad, då de drar alla typer av Li-batterier över en kam. Just p.g.a. de risker och känslighet som många av de första Li-batterityperna hade finns idag betydligt säkrare alternativ. Li-järnfosfat (LiFePO4), som idag nog är det vanligaste valet för den som vill konvertera sina bly-syra, nämns t ex inte. Men i artikeln bestämmer man tidigt att alla kan kallas för och sortera under "Litium-Jon" och så har man klarat av det. I verkligheten är det ganska stora skillnader mellan de olika Li-batterityperna/generationerna. En något bättre översikt och förklaring finns t ex här: https://celltech.se/sv/batteriskolan-del-1/ Här är en video (av många) som visar på lite olika uppträdande när man våldför sig på olika typer av Li-batterier: Men visst, man skall absolut vara försiktig ! Det är oerhörda energier i batteribanken, och med lite olycklig kemisk reaktion kan det bli oförutsägbart. Dock tycker jag en så "ny" artikel kunde varit lite mer uppdaterad, kanske.
-
1 poängJag skulle sikta på att köpa en båt. Men det bygger på flera personliga egenskaper jag har och passar säkert inte alla. Jag gillar till exempel inte att låna eller hyra saker. Ekonomiskt är det så klart en chansning att köpa men skulle kunna bli billigare. Fördelen med att hyra är att man vet på förhand vad det kommer att kosta. Medan om man köper så har man ingen aning, plus att man måste lägga ut pengarna. En fördel när man köper däremot är att när man seglat klart så har man flera alternativ. Antingen sälja eller förvara och återkomma nästa år. Att spontant förlänga resan blir ju också möjligt. Man skulle även kunna lägga båten till uthyrning om man vill det. Men vad som är bäst för er kan nog bara ni avgöra och någon kommer säkert säga tvärt om vad jag har sagt vilket är helt okej, det är så det är.
-
1 poängAtt få ett certifikat bara för dig själv är också coolt, även om det inte har något juridiskt värde.
-
1 poängNär och om du ska gå i kanalerna genom Tyskland och Frankrike ner till medelhavet så krävs ett kanalintyg, och sedan måste båten ha ett visst antal hk eller en viss fart genom vattnet för att få lov att gå där om jag inte har helt fel.
-
1 poängHade jag fått önskat hade jag också satsat på induktionsspis alla dagar i veckan oavsett om det gäller dagstur eller långfärd. Dock utanför min budget än så länge.
-
1 poängDet är bra, det är uppskattat när man skriver hur något problem har löst sig🙂👍
-
1 poängNej, inte reparera själv. Men visar bränslemätaren på nästan tomt brukar de flesta i alla fall kolla om det hjälper att fylla på bränsle i bilen. Även om de tycker bränslet skulle räckt eftersom det gjort det förr..... Och parallellen med ditt fall är ju fortfarande att prova att ladda upp batteriet, eftersom spänningen just visar att det är dåligt laddat. 😛
-
1 poängJag håller mig i södra skärgården, och konstaterade att jag aldrig sett så många segelbåtar som faktiskt seglar, och inte tuffar motor.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00