Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-10-23 på alla områden
-
3 poäng
-
2 poängZink är tyngre, men det betyder inte nödvändigtvis mer material. Det är antalet atomer som betyder nåt. Aluminiumatomer är lättare än zinkatomer, så för samma antal blir det lägre vikt. Om anoden har god elektrisk kontakt med metallen som ska skyddas, är det inget problem att mindre av anoden förbrukas. Det betyder förmodligen bara att det varit andra förhållanden det året jämfört med ett annat. Kanske mer regnvatten i ytvattnet, andra vindförhållanden som påverkat omrörningen och därmed salthalten lokalt, osv.
-
2 poäng
-
1 poängHej Roul, Tack för ditt inlägg. Fint att höra att du ska får samma modifikation genomförd på ditt segel, av liknande anledning. Hoppas att det blir lyckat. Att öka säkerheten i sittbrunnen i utbyte mot 2,5 % mindre segelyta låter som en rimlig affär. Jag har fått kontakt med en häri Åhus som kanske kan tillverka stålramen. Ska försöka införliva kapellmakaren från Ystad i diskussionen. Samt tillverkaren utav taket, vilket varvet här i Åhus kunde hjälpa till med tydligen. Dessa tre förmågor måste säga sitt i designen så att alla moment tas i beaktande från starten. Blir intressant! Ha det gott, Johan
-
1 poängJag kör BT smörjspruta, gjort i många år samt en flexibel slang. Idag fastnade den något dj*vulskt på en nippel som sitter väldigt trångt till. (Se bilden) Efter galet mycket slit, drag och plocka isär sprutan för att då få bort trycket så gav jag upp efter en x antal olika försök. Väl hemma så dök jag på den här videon på YouTube och vill tipsa andra som inte kände till den funktion och förhoppningsvis bespara er andra irriteration. Verkar var ganska okänd för de flesta för många videos finns det och nya uppfinningar som "löser" problemet.
-
1 poängEller så lägger du en del slantar på att skaffa ett rejält ankarspel, 70-80 m grov ankarkätting och ett modernt ankare på kanske 25 kg eller så. Då kan du ligga på svaj mycket av tiden, och blir mindre känslig för djupgåendet.
-
1 poängÅ andra sidan, ska man bo permanent på båten, då skulle jag tycka att 30-33 fot är i minsta laget. Närmare 40 fot och en inre layout som är anpassad för längre vistelser, skulle jag räkna med. Men själv tycker jag inte det är så stor skillnad på liten och stor båt. "Bära av"-argumentet ser jag ofta, men det är ju inget man ska hålla på med. Jag är superstrikt med att alla passagerare sitter stilla tills båten ligger stilla. Inget ta emot eller hoppa vid kaj eller brygga när båten är i rörelse - strängt förbjudet när jag är befälhavare! Man styr båten med motor och roder, och i förekommande fall bogpropeller. Inte med handkraft! Den största skillnaden, som jag upplever, med en större båt är att den uppför sig lugnare. Saker händer inte lika snabbt och man kan i högre grad "ligga still" i många situationer. Förra båten gled som en tvål i en oljad tvålkopp.
-
1 poängSjälva seglingen ser jag som det minsta problemet. Har man väl tagit sig ut på fritt vatten och har en båt där winchar och taljor är rätt dimensionerade spelar det ingen större roll. Nej, det är snarare i hamnmanövrar jag märker av storleken på en båt. En tyngre båt att bära av, en tyngre båt att dra sig ut med ankaret, ett tyngre ankare att hantera. Det. Förutom att större är dyrare; segel, linor, block… allt ökar i pris. Så seglingen ser jag som det minsta problemet.
-
1 poängNär du skärghårdsseglar optimerar du fart, när du långseglar optimerar du bekvämlighet
-
1 poängJag är av samma uppfattning som dig, men det känns som om inte alla är det. Men detta var långt från ts fråga, så vi stänger sidospår nu, tycker jag.
-
1 poäng
-
1 poängJa det förstod jag. Men i övertygelsen att man som båtägare måste kunna fixa ett och annat själv, då hantverkare som snickare och andra tidvis kan vara svåra att få tag i, och om man lyckas engagera någon blir det oftast dyrt. Nu kostar ju detta materialet en hel del ändå, så genom att själv såga då med en vass fogsvans eller hellre japansåg kan ju vara en besparing, om man nu är noggrann och försiktig då man sågar, och sedan lackar i minst sju omgångar med lätt slipning emellan. Klart att man har olika kunnande och handlag i stort, men ett tips om var man kan köpa en skiva, och kanske då såga själv kan ju ges som alternativ till att köpa en mer eller mindre färdig produkt…. Kan ju då jag tycka.
-
1 poäng
-
1 poängOm du avslöjar var i landet du ungefär håller till så ökar möjligheten att få hänvisningar till duktiga lokala båtsnickerier. Med den befintliga delen som mall har de inget problem att fixa en ersättningsbit. Även om jobbet blir dyrare på ett litet specialiserat båtsnickeri så kan totalpriset bli lägre då de troligen har bitar av durkplywood de kan såga en bit ur så du slipper betala för en hel skiva. Sen får du nog vara beredd på att den nytillverkade durkbiten inledningsvis kommer att avvika i färgton. Solblekningen av din nuvarande durk kan ingen snickare rå för. De flesta "varv" ägnar sig uteslutande åt motorjobb. Kvarsebo Båtar är en gammal båtbyggare som kanske kan fixa en durkbit.
-
1 poängOm än inte med avancerad egen seglingserfarenhet, så tänker jag att det är beroende av vad och hur mycket du seglat förut, vilket kanske inte framgår så tydligt av trådstarten. Speciellt om du vill börja med en 30-34-fotare är det nog klokt att börja med en båt du först lär dig att hantera själv i lite olika förhållanden, eller tillsammans med en kompis, innan du tar med en eventuellt seglingsovan familj, för att undvika minidraman och kanske hårda ord, för att befrämja det framtida seglingsintresset hos den. I all välmening, och ber om ursäkt ifall detta uppfattas som pekpinnar, det är förstås inte alls meningen.
-
1 poängAbsolut, men om man ska vara petig så var den specifika frågan från TS om det gick att måttbeställa en ny och var, inte att göra en ny själv. Att göra en själv fick TS som första svar, vilket dock inte var svar på frågan.
-
1 poängMin favorit för dessa jobb är en fintandad japansåg. Brukar (=har ännu aldrig blivit) några fula kanter. Är man lite osäker kan man ta till några mm när man sågar och sen slipa ner till rätt mått. Lade en teakdurk av just den sorten i en tidigare båt. Det var ett svårt pass-jobb. Sågade till en spånskiva till samma mått först. Bara för att få den att passa krävdes mycket slipande. Inbuktningar som inte syntes innan man la en bräda där och konstiga vinklar. Men det blev bra till slut Men för dig är det nog mycket lättare!
-
1 poängKolla så att Du får rätt mått på mönstret, det finns nämligen både 40 mm teak/4 mm koto och 45 mm teak/5 mm koto. Kanske ännu fler varianter. Jag köpte 45/5 för en tid sedan och den var troligen limmad med lim som innehöll silikon, för det blev en massa fiskögon i lacken.
-
1 poängBåttillbehörsbutikerna som exempelvis Erlandssons brygga har durkplywood i olika tjocklek att sälja. Det är ju bara för trådskaparen att ta fram betalkortet… det är bara det att dom säljer dessa som en skiva i större format än vad trådskaparen behöver. Även om det rör sig om en 1/4 skiva, 110 x 60 cm. Dessa har alltid varit dyra, det är alltså inte bara putinpris nu. Men du kanske har fler durkar att byta ut… Iallafall inga som helst problem att såga till med fogsvans, elektrisk sticksåg eller cirkelsåg. Men tejpa med maskeringstejp där du skall lägga snittet så att inte faneren flisar upp sig. Tänk bara på mönsterpassningen om din bit skall passas in till andra durkar.
-
1 poängSpridarna drivs av transistorerna som är Open Collector-kopplade. Transistorerna funkar som switchar. När ECU:n matar på ström i pilens riktning bottnar transistorn med en restspänning på ca 0,2 V mellan jord och den negativa anslutningen på spridaren, vilket ger 11,8 V över spridaren vid 12 V in. Med transistorn i OFF så är spänningen till jord 12 V till spridarens båda stift och mellan stiften 0 V. Lite oklart hur du mätt och fått konstiga värden, mellan stiften eller från resp. stift till jord. Jag börjar fundera på om det inte sensorkretsen som spökar och skickar på helt fel värde när motorn skall starta. Testlampan skall anslutas mellan anslutningarna på spridaren, (lyser då spridaren är öppen) eller mellan negativa anslutningen och jord, (lyser när spridaren är stängd), men påverkas då av spänningsfallet genom spolen. Kanske ska spridarna öppna helt vid en kort tid vid kallstart, men de där kan Craycoat mycket bättre än jag. Såg att du jobbar med Styr och regler, så detta kanske är basic för dig, men kanske du missat något.
-
1 poängVill man ha den erfarenheten tycker jag man kompletterar köpet av den större båten med en liten jolle för småpengar och övar på aktiv segling i den. Det är slöseri med tid och pengar att gå genom flera små båtar om man har råd att skaffa en stor nog direkt. Relevansen är inte så stor heller, för man seglar inte en större båt på samma sätt som en liten, just för att den är så annorlunda. Saker händer långsammare, och små ändringar ger bara små skillnader. Det ser jag som den större båtens stora fördel. Man kan ta det lite lugnare. Det tågar på ändå.
-
1 poängFör att inte tala om Coronet Patrol modellerna. Givetvis rätt lika 24 och 26 i grunden men finns även i 32 fots modell (plus enstaka specialbyggen som är ännu längre). Med ursprung i olika länders flottor eller som polisbåtar växer de ju inte direkt på träd tyvärr.
-
1 poängDet är inga problem. Det är bara hitta ett lokalt snickeri (googla) och gå dit med brädan så fixar de en ny i samma mått. Dock är det kanske sannolikt att de inte har sån durkplywood hemma och måste därför köpa en bit. Du får då nog betala för hela biten de köper + arbetet så klart.
-
1 poäng
-
1 poängNu har denna mycket irriterande rullist dykt upp igen, jag blir tokig av att ha en rullist åka upp och ner i nedre kant på sidan då jag ska läsa sidan på mg. Detta var jag med flera utsatta för något år sedan, det togs bort och det har varit bra sedan dess. ÅTGÄRDA !!!!
-
1 poängDet är förstås helt riktigt som Raol skriver att en större båt har flera fördelar, ruffen är bekvämare, de är snabbare och tål mer vind m.m. Men de har enligt min uppfattning en nackdel om man är nybörjare och vill lära sig segla. De har störra massa och därmed större tröghet vilket betyder att man inte får lika snabb återkoppling på om den ändring man gjorde i styrning eller trim får den önskade effekten. Det är knappast någon slump att framgångsrika kappseglare i storbåtsklasser börjat segla i betydligt mindre båtar. Mange Olsson, som gjorde flera jorden-runt kappseglingar innan han gick bort började som 505-seglare, för att ta ett exempel. Jag har seglat några gånger med vänner som började sitt seglarliv med en rätt trög 28-fotare, och sedan bytte upp sig till större båtar och det var i mina ögon rätt uppenbart att de inte hade samma känsla för ändringar i vindstyrka och vindriktning som någon som börjat med mindre båtar. Även om man inte kappseglar gör det rätt stor skillnad också vid tursegling, men kanske framförallt i skärgårdssegling och mindre så i öppnare vatten som som Öresund som trådskaparen siktar på. Sedan är det förstås till sist en avvägningsfråga där det är de egna prioriteringarna som bästämmer om man i första and prioriterar komforten eller seglingsupplevelsen och -förmågan.
-
1 poängUnder de 35 åren jag kört utombordare har jag haft en impeller som krånglat, ett trimrelä och en trimcylinder som gått sönder. Vid alla tillfällen har det gått bra att köra hem utan att behöva skruva. För de flesta bekanta jag har, som kör inombordare, så är 2-3 motorproblem en "normal sommar". Om kylningen helt slutar fungera ute på sjön så är det nog ändå så att 99% ringer sjöräddningen och 1% skruvar (kan skruva). Detta oavsett utom- eller inombordare.
-
1 poängNär jag behövde ett element som var tyst,tittade jag på vad husvagnar/husbilar använde. Det var ett ADAX Värmefläkt VV9T 2000 W, har använt det under sommaren i gästhamnar, det är nästan lika tyst som wallas värmaren.Inga problem att sova med det i gång under natten.
-
1 poängÄr det inte en tanke att ta reda på vad det är som låter, och åtgärda det? Kan räcka med att montera en ljuddämpare på någon slang, beroende på var ifrån ljudet kommer. Annars finns ju oljefyllda element på närmaste byggvaruhus. Små element har lite effekt, så de blir ju ganska stora. Vill du ha litet men få ut ordentligt med värme blir det värmefläkt, tänk kupévärmare - men de låter ju.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00