Vi hade ju en Nimbus från tidigt 1980-tal innan. Bara en sådan simpel sak som att fendra ut, eller fendra in vid anlöp eller avgång från hamn kunde innebära akrobatiska övningar med rist att falla i vattnet och skada sig. Och då hade den båten ändå ganska bra gångbord innanför skarndäck att gå på.
Var gång båten skulle lastas med förnödenheter i hemmahamnen eller då man i gästhamn hade varit i land och provianterat, fick lastning ske genom förluckan, särskilt då speciellt dyrbara varor från den där statliga butiken, och då var ju någon tvungen att ta emot påsarna från insidan.
Nu bereder detta inga som helst problem.
Sedan var det ju det där eländet med en massa kapellduk, ni med motorbåtar med kapell må ursäkta, men jag fick till slut dåndimpen på all hantering av kapellet, trilskande dragkedjor, tröga kapellvred och tryckknappar, immiga kapellrutor, kapellbågrar som man kunde klämma fingrarna i. direkt mycket roligare blev det inte då det regnade eller blåste. Även om kapellduken var tät gällde ´det att se till att det inte samlades vatten uppe på den, så att det till slut började droppa i sömmarna, även om dom var sydda med expanderande tråd.
Nu kan det ju bli litet instängt i hytten, men det går för det mesta att ordna med tvärdrag en stund.
Förra sommaren undsatte vi en annan båt med motorstopp, det var en hel del gammal dyning, men man stod ju tryckt på däck med ett bra räckverk att hålla i då en bogserlina skulle kastas över till haveristen, inga som helst problem.
Jag har ju redan nämnt barnbarnen, och egna liksom gästande hund. Man behöver inte alls vara orolig när dessa springer runt på däck, risken att dom skulle trilla i är minimal.
Sedan är det gott om plats på akterdäcket. På insidan av akterspegeln har jag installerat en infälld duscharmatur, så dusch efter bad kan ske säkert, man behöver inte stå ute på badbryggan och duscha om man nu inte absolut vill det.
Jag kan för det mesta hantera båten själv vid tilläggning, om det nu är relativt okomplicerade tilläggningar. Bogpropeller, ett numera funktionellt ankarspel, samt möjligheten att så på däcket och köra sista metrarna in till brygga eller klippa möjliggör detta.
Den yttre upphöjda syrplatsen, som jag inte vill kalla för "flybridge" har jag inte använt speciellt många gånger. I år satt jag där uppe när vi gick igenom Albreksunds kanal och genom Sotekanalen, annars drar det kallt där ute och det blir dumma solreflexer när man kör norrut i jagarskärmen av nästan genomskinlig plast, möjligen byter jag ut denna mot någonting i rökfärgad plast av god kvalitet. Sedan ser jag inte fören där uppifrån.
Vi själva men framför allt barnen och hundarna kan dra ombord en massa sand och annat skräp från land, men en väl tilltagen spolpump med lång slang och bra munstycke, tillsammans med redan väl dimensionerade självlänsar råder bot på det problemet med nedsmutsat däck.
Men det finns några saker jag irriterar mig på, det kan tänkas att samma brister räder på andra båtar. Bränsletankarna är relativt oåtkomliga bredvid motorn under akterdäcket. Dessa tankar har bra inspektionsluckor, men det är inget vidare kryputrymme ovanpå dessa och under däcket, det skulle varit några luckor i däcket ovanpå tankarna.
Sedan mynnar både tvättställets och diskons avlopp under vattenlinjen, det är rätt idiotiskt. Disk- och tvättvattnet som man tappar ut måste ju övervinna trycket från båtens omgivande vatten för att kunna rinna ut, dessutom brusar det och gurglar det från avloppen då man kör.