Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-10-19 på alla områden
-
4 poängSorry, kunde inte undvika att återkomma till denna tråd efter att sett en ny definition på gyllene snittet....
-
3 poäng
-
3 poängEn anod är en del man monterar på metallkomponenter som är under vattnet. Anodens material (normalt zink, men kan även vara aluminium eller magnesium i bräckt eller sött vatten) är mindre ädelt än metallen som ska skyddas, och korroderar (rost är järnets korrosion, t ex) i stället för båtens drev, utombordarens rigg, osv. Anoderna är alltså tänkta att "fräta bort" som på bilderna. Men när de är borta, eller det är väldigt lite kvar, funkar de inte. Därför ska man byta dem innan det gått för långt. En tumregel brukar vara att byta när ungefär hälften av anoden försvunnit. Är man osäker är det nog en klok utgångspunkt. Har man mer koll på hur snabbt anoderna försvinner på ens egen båt, kan man eventuellt låta dem sitta längre. Men har halva försvunnit efter en säsong, då är förstås risken stor att andra halvan är borta redan innan andra säsongen är slut, och då försvinner skyddet under en del av säsongen!
-
2 poängDär var det ja 😀 Tack tutte! Skickar en bild till näste man
-
2 poängFÖG i all ära, men man ska inte förringa FGV som kan vara intressant emellanåt även för "petrolheads".
-
2 poängHåller med allt du skriver men vill kommentera på detta. Dock om man seglar och vill optimera så är fart genom vattnet (om det är det som avses med logg och inte bara distans) intressant för att veta om man har med- eller motström. Det kan kännas jobbigt att se att man seglar en knop mindre än man borde givet aktuell vind, och inser man inte att man seglar i motström så kan man trimma ihjäl sig, man kommer inte upp i förväntad FÖG hur mycket man än försöker.
-
2 poängVi skaffade en Axiom 9 med anslutning för RV-ekolod hösten 2020, efter att vi skaffat senaste båten, med planen att köpa själva ekolodsgivaren på våren. När det väl blev dags insåg jag att priset för en RV-givare som gick att koppla till Axiom kostade samma som en likadan (eller egentligen bättre bildmässigt genom 1.2 MHz-läget) för Element-serien OCH en Element 7 HV! Så nu har vi en Axiom och en Element...
-
2 poängDå är Garmin mycket bättre, visar i hundradels grader! Påtalade detta för en representant på en båtmässa men han förstod inte problemet! 🙄
-
1 poängÅrets upplaga av "Över Atlanten" visar äntligen mycket av seglingen 👏 och inte som tidigare år med tyngd på sociala interaktioner ombord. Enligt "På Kryss" (artikel med kommentarer) är årets båt en tävlingsmaskin i kolfiber, Nautor Swan 601 Racing. Viss komfort skillnad mot tidigare däck-salongbåt med inglasad salong för mysmåltider. Det går att se avsnitten gratis på Discovery+ dock inte senaste avsnittet, man får avvakta 7-8 dagar efter tisdagen som det sänts för att se det gratis. Vi streamar för att se programmen mha Discovery plus app. Det som jag som båtnörd reagerar över är alla problemen ombord som enligt min killgissning kan bero på att produktionsbolaget hyr in den billigaste båten..... Storseglet går sönder flera gånger, reservstoren passar inte till masten, kanske lyckas man bygga om beslagen, TBC Watermakern går sönder och verkar inte gå att laga. Eller är båtvalet styrt av "till salu" statusen? Förra säsongen hade produktionsbolaget glömt att köpa in en mindre viktig detalj, tror det var diskmedel. Men i år visar det sig att när watermakern gått sönder finns det inte tillräckligt med flaskvatten. Tidigare säsong har de oxå haft problem med watermakern men lyckats få igång den. Med det track-recordet med watermaker problem borde produktionsbolaget laddat upp med mer flaskvatten enligt min amatöranalys. Sista avsnittet som vi har sett gratis har de 1 liter per dygn och person, med tanke att de närmar sig Karibien och varmare klimat är det för lite vatten. "Teaser" i slutet av senaste gratisavsnittet är när Gurra gör anrop på VHFen "All ships". Själv planerar jag alltid med livrem och hängslen, i våras fick jag höja vattenlinjen på vår längeseglingsbåt delvis beroende på alla reservdelar och reserv/nödmat ombord och detta för kustsegling mot Gibraltar. Eftersom programmet sänds på TV nu så båten kom fram men det var ingen Walk in the Park, de får slita för att komma västerut. Respekt för deltagarnas slit. Spännande 😵
-
1 poängTror Ni att en atlantkorsning modell "walk-in-the-park" skulle ge lika många tittare som en atlantkorsning där produktionsbolaget fixar lite spänning?
-
1 poängReagerade också på att reservstoren inte var av samma sort och inte ens passade. Hur tänkte man när båten utrustades ? Om det var en medveten handling från produktionsteamets sida för att ge en extra krydda och utmaning, då är man dum på riktigt och borde själva sättas i en "utmanande" båt och prova en seglats över Atlanten 👎 Sedan ser ju båten väldigt liten ut för den stora och okunniga besättningen. Man kan ju inte jämföra samma antal personer som bemannar båten för en tävlingssegling. Äventyr är väl bra, men man behöver ju inte locka fram dem p.g.a. ren dumhet. Det är en utmaning nog i alla fall att korsa Atlanten...
-
1 poängDet är inte riktigt samma sak, men det kan även vara så att viss elektronik inte tål den spänning, och de pulser som en och annan smart batteriladdare lägger ut. Jag har välgrundade misstankar på att två bilstereoapparater, en billig och en i mellanprisklassen, lade av då jag hade landström och batteriladdare inkopplade förra sensommaren, men diverse LED-belysning protesterade inte.
-
1 poängJust av dessa skäl är LED-lister (typen som ofta saluförs som att den kan kapas) alldeles utmärkta. De består nämligen av grupper om tre seriekopplade vita LED och ett strömbegränsningsmotstånd, dvs saknar helt aktiv, switchande elektronik som kan orsaka radiostörningar. Dessutom är de av samma anledning rätt tåliga mot spänningsvariationer inom rimliga gränser. Visst får LED:arna lite mer ström vid t ex 14,5V än 12V men den designmarginalen brukar finnas hos dem. Sedan är det inte alltid den höga mer kontinuerliga spänningen (t ex 15V) som knäcker hemmaprylarna för 12V som man skulle kunna tro, utan att spänningen i båten är allt annat än "ren". Ovanpå denna s.k. "12V" vi har i båten kommer från tid till annan allsköns spänningsspikar att uppträda. Kortvariga - ja (ms) - men ibland upp till 20-40V. Dessa alstras av induktansen orsakad av långa ledningar och inte minst när vissa apparater slås till och från. Startmotorn är en sådan riktigt stor "bov". Därför måste fordonselektronik klara även en stor mängd olika störpulser ovanpå sin matningsspänning för att vara godkända för montering i just fordon. Tyvärr finns många båtprylar även av finare märken där man inte brytt sig om detta, då sådana godkännanden inte är ett krav (mer självbevarelsedrift). Däremot bland biltillbehör är oftast efterlevnaden mycket god, kanske för att det är en så mycket större marknad och alternativen många. Den peakström som dessa korta pulser orsakar brukar LED-listens komponenter klara rätt bra.
-
1 poängTack för svaret så alla 5 är anoder och den enda bedömningen jag behöver göra är om dom klarar en säsong till
-
1 poängMen har du alltid tillgång till kompetent hjälp så är det förstås inga problem med en större båt! Vi har själva tillgång till en Comfort 32 och jag har varit ute med familjen (frun med) ett par dagar men tycker att den är lite för stor att hantera själv.. Varit ute ett par dagar med min far och brorsan och då är det ju en annan sak. Tycker dock att små båtar ger mer vattenkontakt och att man får ut "mer" av själva seglingen. Men den stora fördelen med Comfort 32an är att den har akterruff så att gäster eller barn kan få en helt egen avdelning. Nu var inte beslutet att köp av den helt och hållet mitt, men det föll på mig att leta lämpliga objekt och det finns ganska många trevliga båtar i 32-35 fot. De vi tittade på mer var Omega 34, Dehler 34, Scanmar 33, Aphrodite 34, Contrast 33 MK2 Men titta på allt som dyker upp på blocket, ibland hittar man modeller som man aldrig tänkt på. En sådan som dök upp som jag blev lite sugen på var Jeaneau Selection 37. Men ett djupgående på nära 2 meter gjorde att vi inte ens tittade på den.. Vi tittade även på en del mindre båtar som hade kunnat fungera men inte var tillräckligt rymliga enligt "familjen" -> Birdie 32, Maxi 87, Omega 30A (med liten akterruff), Sunwind 29, X99, X95, Targa 96, Gib Sea 31, Dominant 95, Banner 33.
-
1 poängDet finns några stycken, kanske inte direkt i norra delen av Stockholm: - CTV Service, numera NjordX, Pampas Marina. - Tymar, Åkersberga. - Teknoservice, Saltsjöbaden. - Nobelius, (nördar på kretskortsnivå...) Skapligt bra reparatörer. Du hittar säkert fler. Jag har inga intressen i de namngivna företagen utan köper lite pryttlar av dem emellanåt.
-
1 poängKanske det är så att vår lilla nöjesbåt med en MFD på 7", kanske 9", är ointressant för ex-vis Navico jämfört med bl.a. deras kommersiella ECDIS-produkter? Men, för några år sedan träffade jag en person som arbetar inom Navico och den personen berättade att Navico avsåg att arbeta för en djupare integrering i båtproduktionen och därmed överlåta försäljningen av Navicos produkter till båtmarknaden. Navico Group ägs sedan förra året av Brunswick (!) och tittar vi på denna sidan https://www.simrad-yachting.com/sv-se/integration/ så kanske vi som vill köpa vårt eget hopplock helt enkelt får hålla tillgodo med att inte vara "preferred customer". Men nu kom jag långt från badtermometern, mjae kanske inte ändå...
-
1 poängST6002 fungerar ihop med det mesta som pratar 0183. Däremot de senare Raymarinepiloterna (Evo-serien t ex) som bara pratar NMEA2000 (eller Seatalk NG som Raymarine kallar det, så de inte behöver vara fullt N2k-kompatibla) är måttligt kompatibla med andra fabrikat...tyvärr. Men skaffar du en ny plotter som kan skicka ut 0183 (även många nya kan fortfarande det) så bör din nuvarande AP fungera mot den - oavsett fabrikat på plottern. Har faktiskt haft just en 6002 och kört mot Lowrance, PC (med Seatalk och OpenCPN) och ytterligare en plotter utan problem alls. F.ö. en rätt väl fungerande pilot. När det gäller separat logg så är det väl ingen som nymonterar en sådan idag, med givare i vattnet. Eller ? Loggfunktion - i alla fall FÖG - finns ju i varenda plotter från den inbyggda GPS:en. I förra båten hade jag en Lowrance HDS, en Multi Function Display (MFD) med ekolod, radardisplay och plotter. Använde inte plottern i den så mycket, däremot de andra två. Detta ihop med en 3G/bredbandsradar från Lowrance/Simrad. Var rätt nöjd med det, och prylarna pratade både 0183 och 2000. I den nuvarande har jag en Raymarine Element 9HV som display för ekolod och radar men plotter kör jag på PC. Försökte ha den för att visa tanknivå via NMEA 2000 också, och visst funkade det men gick inte att kombinera som overlay på annan bild. Element-serien är extremt oflexibel på den punkten. Radarn är Raymarines bredbandsradar (Quantum 24) via WiFi. Allt även kopplat till en Raymarine AP via NMEA 2000. Men AP (en Evolution) gillar bara Raymarineburkens trackingmeddelanden, fast med en workaround så har jag efter mycket strul fått PC:ns plotterprogram att styra den i alla fall. När det gäller radarn är jag faktiskt lite besviken på Raymarines bredbandsradar jämfört med Lowrance/Simrad. Inte lika bra upplösning och algoritmer. Dessutom höll den första inte ens 20h innan WiFi blev svagare än en viskning (fick vara utan i 4 veckor i sommar innan jag fick en ny). Tydligen inte bästa kvaliteten, för om man googlar lite så är jag inte ensam om problemen. Detsamma gäller Raymarines Axiom-serie, verkar inte vara helt problemfri. Tänkte egentligen bytt till en Axiom eftersom Element-serien känns som ett felköp med sitt träiga, sega och ologiska användargränssnitt. Men dels blir jag lite avskräckt av inlägg på olika forum om diverse problem med Axiom, dels måste jag byta ekolodsgivare. Jo faktiskt, Raymarines "High Vision"/"Real vision"-givare för nästan fotografiska bilder som jag ju redan har nu är inte ens kompatibla mellan deras egna modeller. Fast de gör samma sak och säkert har samma innanmäte. Och ett givarpar till en Axiom kostar.....20.000:- !!!
-
1 poängIdag trillade de sista två offerterna in. Boding och Lundh Sails. Boding gav ett mycket gott intryck med insatta kommentarer på mina önskemål kring material och storleksförändringar. Priserna låg förstås högre än polen och ungern, men ganska nära. Hade de åtminstone tillverkat dem i Danmark hade det varit ett givet val. Kina .. ajajaj. De specifierade inte dukval heller. Lundh gav endast pris på stor och fock (efterfrågade stor, fock och spinnaker) men låg långt ifrån mina förväntningar i pris.. (ungefär samma som Elvström som varit de enda som ringt och intresserat sig för hur jag seglar) ingen specifikation kring duk. Triradialskuren fock men ingen kommentar kring min fråga om vectran..
-
1 poängJag får nog ändå säga att jag inte tycker att man behöver börja med mindre båt om inte utrymme eller ekonomi kräver det. Större båtar ger mer lugn, stabilitet och fart, och det är förbaskat skönt att inte behöva gå dubbelvikt inne i båten. Med större båt minskar behovet av att hänga på sidan för att minska lutningen eftersom man väger så lite i förhållande till båten att effekten är rätt liten, vilket innebär bekvämare och enklare segling. Större vågor, hårdare vind och sämre väder tål man bättre i en större båt, allt annat lika. Motor är oftast också kraftfullare och tystare så man kan gå mer för motor när man vill eller behöver det. Vi är på tredje båten nu. Första var strax över sex meter och knappt ett ton med kryphöjd inuti. Andra var knappt åtta meter och ca två ton, men sitthöjd inuti. Nuvarande är knappt tio meter och full ståhöjd och en helt annan komfort.
-
1 poängHej jag seglat några av dessa båtar, Även haft några . Den som jag ser som vinnare är nog Maxi 999 jag har seglat en del med den och även med Comfort o Comfortinan. Comfortinan tycker jag är lite styvare och känns lite rejälare under segel, men Maxin är modernare och väldigt bekväm att vara i under längre tid, den är väldigt lättseglad och kul att segla. Alla båtarna är förövrigt trevliga men för mig vinner den modernaste här annars en lagom storlek om man vill ha lite bekvämt när man är ute Mvh Johan
-
1 poängJag hade börjat med en mindre båt, strax under 30 fot kanske om du i huvudsak skall segla ensam. Det är rätt många ton båt att hantera i hamn och många kvadratmeter segel att dra i, och många timmar att underhålla. Jag har en 27-fotare som är rätt lagom om man är 1-2 personer, men lite trång när det är jag och två barn - men det funkar.
-
1 poängTackar för alla tips här! fasta tanken bortkopplad o får rengöras sen,dieselalger o stopp i bränsleslang o förfilter. ersatt tills vidare med 24 liters trycktank,dieseln filtrerad o tillsatt additiv. så tack,bra forum.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängJag använder en vattentät ledslinga på rulle som jag monterat en bit ner på en kakellist så det inte bländar uppåt och en brytare som tänder när jag öppnar luckan. Funkar bra.
-
1 poängDet är ju lustigt egentligen, Eniro är ju en digital telefonkatalog, med kartor över både land och sjö, även med satellitbilder. Och dessa kan man nu med god precision, navigera efter. Förr i tiden sades det att dom som inte hade råd att köpa båtsportskort rev ur kartbladen ur telefonkatalogens gula sidor, och navigerade efter dessa. Det gick ju inte så bra för där angavs inga djup eller höjd på broar, men man hade absolut full koll på inom vilket riktnummerområde man befann sig.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00