Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-10-09 på alla områden

  1. 2 poäng
    Den här tanken använder vi. Vi kopplar slangen på ingången till filtret och fyller filtret med blåsan innan vi startar motorn. Sitter en avstängningskran i änden på slangen, för att undvika spill.
  2. 1 poäng
    Jag tror att Z7 kan vara rätt lik Askeladden 635 Beetle i skrovet. Jag hade den senare några år. En trevlig praktisk båt för sin storlek. Man hitta samma finesser på Z7 och lite till. Som du säger är skrovet flackt. Den hade lite svårt att komma upp i plan med V6a och full last. Men Z7 brukar komma med en V8a så det borde inte vara några problem. En tråkig egenskap på Beeteln var att den satte sig på häcken när man svängde skarpt i hög fart. Kavitering tror det kallas. Det löstes genom att dra in drevet lite innan man svänger. Jag tror att ett par Zipwake hade gjort nytta på den båten. En reservation för egenskaperna då Z7 är något längre.
  3. 1 poäng
    Tänkte ge min input i val av båt, i en annan synvinkel, underhållskostnader och svårighet. Aquador 23, jättevanlig och bra förstabåt. De flesta har dieselmotor D3-190 vilket ofta är att föredra med mindre bränslekostnader, och i mina ögon bättre driftsäkerhet än amerikanare med bensin V8. Alla mekaniker (om du nu tänkt ta in hjälp för service mm) jobbar gärna med aquador om än lite trångt. Men allt ombord är vanliga märkesprodukter (lampor, ankarspel, värmare, kylskåp, landström, mätare, fönster mm) så det mesta går att få tag på vid eventuella reparationer. Sedan kommer vi till Sea Ray, "alla" sea ray innan typ 2015 är det tveksam kvalitet på. Inte kanske båten (plasten) i sig, men all kringutrustning. Därav de billigare priserna. Motorerna är ofta dåligt servade av en en hemma mek som inte ens vet vad knän och limpor är. Bälgbyten som ligger efter med flera år. Mycket utrustning som bara finns att köpa reservdelar i USA och utrustning som vi svenska verkstäder inte är vana med. Mycket som ofta strular. Kylskåp, brytarpaneler, vvb, landström, uttag, ankarspel, mm är produkter som är svåra att få tag på i sverige och som vid reparation ofta får byggas om för att passa våra svenska mått. Jag jobbar mycket med att laga "garanti" ärenden åt sålda båtar via båtförmedlare. Sea ray toppar listan med marginal, vi pratar läckande styrtappar, el ombord funkar dåligt, värmare strular, knän läcker, dålig motorgång, läckage fönster och mycket mer. Istället med Aquador så händer reklamationer knappast, vid otur så är det någon batteriladdare som pajat eller en lampa i taket, produkter som finns i närmaste båttillbehörsbutik. Jag känner många mekaniker och båtförmedlare som helst inte rör gamla sea ray båtar (desamma gäller de flesta gamla amerikanare) pga mycket problem och dåligt underhålla. Med denna text kanske jag trampar många på tårna, om främst ägare till sea ray... Men det här är min uppfattning och mina kollegors. Jag rekommenderar finsk byggda båtar om du är ute i samma klass som aquador 23. Kolla gärna Yamarin 68 DC som bör ligga i samma prisklass. Yamarin 76 dc om plånboken tillåter. Utombordare bra mycket billigare att underhålla än inombordare också.
  4. 1 poäng
    Nä, nyss stigen ur sängen nosar jag på 179 cm. Så hyfsat normal. Full ståhöjd skulle jag se som minst 185 cm. Då kan ca 90 procent av den vuxna befolkningen stå rak. Ca 80 procent av männen och nästan 100 procent av kvinnorna. Fullängdskoj är minst 200 cm, anser jag. Min säng hemma är 200 cm och kortare skulle jag inte kunna sova i.
  5. 1 poäng
    Du blir inte en undersåte till Happy Boat m.fl. bara för att du sanerar din båt från hormonstörande ämnen. Det krävs ingen större begåvning för att förstå sakernas rätta tillstånd.
  6. 1 poäng
    Det finns väl ingenting som är så himla logiskt som el, ja el i likströmssystem. Färgerna på kablarnas isolering är bara till för att man lättare skall kunna identifiera dem och så. Elektronerna som förflyttar sig i kablarna bryr sig inte alls om vad för färg ytterhöljet har. Möjligen kan dom tycka att det blir trångt och att det går för långsamt om ledningarna, kablarna blir för klena. Väldigt generellt behövs det i en båt två kablar fram till en förbrukare, såsom en lampa eller kylskåp, eller någonting annat för att det skall fungera. En pluskabel som leder strömmen fram till förbrukaren och en minuskabel som leder strömmen tillbaka till källan, som i detta fallet är ett batteri. Sedan är det ju väldigt bra om det finns en säkring och kanske även en strömbrytare på vägen mellan batteri och förbrukare. Lättare än så är det inte.
  7. 1 poäng
    Att "pressa" i och ur lager går utmärkt med den slägga jag tidigare nämnt men det gäller att knacka rakt och på rätt ställe på lagret, gärna med en lagom stor hylsa vid montering. Men är man osäker kan man ju anlita någon. Bara det blir bra i slutändan.
  8. 1 poäng
    När allt var isär hade du ju kunnat fixa till det så hade du sluppit verkstadsräkningen.
  9. 1 poäng
    Jag hoppas du putsade med stålborste och la kopparpasta på alla rörliga delar innan återmontering. Och bytte lagret förstås.
  10. 1 poäng
    Jag ville användt akryl - inte polykarbonat. Akryl er styvare, poly är mjukare- som gör att t.ex lås och annat vill vara lettare att passa till och träffer på samma ställe när man stänger dörren eftersom dörren blir styvare. Akryl repas inte så lett och kan poleras upp igen - det kan inte poly. Den repas lett. Men i akryl måste man använda borr til plastmaterial. Och det tål inte lika mycket stryk/stöt, men billigare så du kan göra dörren i tjockare material - så går det ut på ett...
  11. 1 poäng
    möjligen tänder båtstiften oftare än bilens men byt med måtta körde 7år när jag hade inombordare förut ca 60 h år igår byttes i bilen efter 13000 mil iofs gasbränsle B
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...