Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-10-03 på alla områden

  1. 3 poäng
    Jag reagerar också över installationens utseende i allmänhet. Men som @ChristerN skriver är det ganska enkelt och ett tacksamt jobb att snygga till. Mest sunt förnuft. Men när du kopplar så var försiktig med var du lägger kablarna !!!! Batterierna har energi/ström nog motsvarande minst tio elsvetsar. Blir det en kortslutning så har alla dina kablar blivit skrot på någon sekund, och kanske händer det något mycket värre. Ser nämligen på din bild att det är ruskigt nära en sådan olycka: Sedan funderar jag på minuskabelskon som syns på bilden - den är märkt "+". Det är olika dimension på plus och minus, men ibland kan man lyckas klämma fast fel typ av kabelsko så den sitter i alla fall. Nu ser det bra ut ur den aspekten, men lite skumt. Som sagt - städa upp snygga till det där innan nya batteriet åker i. Det blir så mycket trevligare sedan. Men var superförsiktig och håll plus- och minuskablarna på behörigt avstånd från varandra.
  2. 2 poäng
    Man ska prata med bönder på bönders vis och med de lärde på latin. Ditt val.
  3. 2 poäng
    Bilden togs direkt efter jag kom hem med båten, hade väl tagit bort någon kabel… men alla batterierna var urladdade, nu är dom hemma och rengjorda, laddade och fina ( 2st) ska köpa nytt och rengöra så fint jag kan, tänkte med bilden att visa hur förre ägaren kopplat, ser väl rätt ut ändå eller… någon laddare har jag inte hittar än.
  4. 1 poäng
    Ingen garanti att ta hänsyn till?
  5. 1 poäng
    Har du kört den fysiska kollen efter gnista? dvs. ta ur stiftet, håll det mot godset och dra i snöret? Det kan vara svårt att mäta om man har ström i tänddelarna..
  6. 1 poäng
    För att om du seriekopplar dom så får du över 12 volt I den mån de är sammankopplade är det parallell - är dom inte kopplade så är det ju sak samma.
  7. 1 poäng
    Säkert 99 procent används INTE för att segla över öppna hav, utan används i mer skyddade vatten nära kuster. Onödigt att konstruera båtar som är som pansarvagnar för ett användningsområde som knappt existerar. Sen är det väl inte den som konstruerar båten som är oansvarig om man använder en båt på ett sätt som medför ökad risk, utan skepparen. Det gnälls så förbannat på båtkonstruktörerna, men de bygger ju båtar efter den primära kundkretsen, inte nåt litet adrenalinjunkiegäng som absolut ska ut och riskera livet för att bevisa nåt.
  8. 1 poäng
    Oj! Där skulle det behövas en rejäl upprensning! Det ser ut som om alla batterier är parallell-kopplade. Några punkter som inte är svaret på din fråga men som kan vara orsaken till dina problem. Ta bort all skit runt polerna. Kör med smärgelduk så att polerna blir rena. Slipa bort all rost på kabelskorna eller byt dem. Byt polskorna och sätt kabelskor, riktiga rejält pressade, på kablarna som sitter på batteriet. Såna polskor där man klämmer ihop en kabel är bara skräp Ordna så att det endast går en kabel från varje batteris pol, dvs samla plus och minusanslutningarna på plintar dit du ansluter övrig utrustning. Möjligt undantag för laddaren om sådan finns. Sen bör ju batterierna vara fästa i båten så de inte far omkring, men fästena kanske du har tagit bort? Annars funkar billiga spännband på någon meter som finns på Classe tex som fästs med lämpliga skruv i botten på trä-lådan, som jag gissar att batterierna står i. Tycker det ser ut som om batterierna står i varsin plast-låda och det är bra. Helst ska dessa lådor ha ett lock och då ska naturligtvis spännbandet gå runt såväl låda som lock. Det var länge sedan jag såg en så dålig batteri installation. Men låt dig inte nedslås av det! Det är ganska enkelt att fixa.
  9. 1 poäng
    Jag har bytt namn på sex av de åtta båtarna jag ägt… och har väl haft lika mycket otur och lika mycket tur som båtägare i allmänhet har… Men jag har aldrig haft krukväxter (eller ”trän” som vi säger på götebosska) ombord, inte heller snittblommer, eftersom det enligt vissa källor är det mest otursbrinhamde man kan ha, näst efter att bära damasker men inga skor, som en viss turknutte tillika kusin i Ankeborg gör….
  10. 1 poäng
    Köp 1 nytt, dom är ju parallellkopplade så då bidrar alla vad de kan. Dock så blir det kass om 1 är rejält dåligt för då kan de dra ur dom andra, 1 nytt och två andra fungerande går bra!
  11. 1 poäng
    Det är i det här området det är störst risk för allvarliga skador. Det syns på bilden hur kölen tryckt upp i glasfiberskrovet. Det finns antydan till lodräta sprickor rakt ovanför där blykölen tar slut. Det är omöjligt att, på fotot, avgöra om det är laminatsprickor eller enbart sprickor i lagren av bottenfärg. Invänta besiktning. Efter besöket av besiktningsman (och med dennes godkännande om denne anser att det är försäkringsärende) skrapa av färgen där sprickan verkar vara för att kunna se om det finns sprickor i laminatet. Kontrollera området innanför (kölsvinet) och ovanför(bottenstockar, inredning mm) området där blykölen slutar.
  12. 1 poäng
    Gick bra att ta mig hela vägen från Baggensfjärden till Bullandö med vår Aphrodite 25 med djupgående 1,5m. Med det var på håret! Bron 11,5 meter var inget problem men vid Fiskdjupet vid gula markeringen fastnade vi när vi gick med låg hastighet. Backade loss och körde sedan med hög hastighet igenom. Kände tydligt hur kölen gick genom dyn Tack Peter_K och alla som gav mig mod att försöka.
  13. 1 poäng
    Det handlar inte om att svänga sig med uttryck utan att försöka förklara för folk hur och var dom ska felsöka. Och det funkade ju denna gång.
  14. 1 poäng
    Om du har fel beror lite på vilken definition av vakuum som ska användas. Ska den strikta användas där vakuum betyder lufttomt, så måste du ut i rymden för att uppnå det. Inte ens de kraftigaste "underttyckspumparna" klarar av att gör ett utrymme helt lufttomt. Hos gemene man är vakuum det samma som undertryck i varierande grad. Så det är bara att välja om du har rätt eller fel.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...