Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-10-02 på alla områden

  1. 2 poäng
    Gick bra att ta mig hela vägen från Baggensfjärden till Bullandö med vår Aphrodite 25 med djupgående 1,5m. Med det var på håret! Bron 11,5 meter var inget problem men vid Fiskdjupet vid gula markeringen fastnade vi när vi gick med låg hastighet. Backade loss och körde sedan med hög hastighet igenom. Kände tydligt hur kölen gick genom dyn Tack Peter_K och alla som gav mig mod att försöka.
  2. 2 poäng
    Framför allt har ju hr Mellgard själv låtit mäta sin båt och det har konstaterats TBT i bottenfärgen, så tåget har liksom gått att kunna vägra mäta.
  3. 1 poäng
    Förlåt om jag missade någonting här, men hur vet du det av den informationen som gavs? Min första tanke var att det nog förmodligen handlar om ett startbatteri och två förbrukningsbatterier.
  4. 1 poäng
    På detta forum brukar vi avråda från att ta av dessa tjockare och stabilare relingslister / avbärarlister eftersom det är så in i helskotta svårt att få på dem igen. Möjligen kan nya lister vara lättare att få på då dom då fortfarande är mjukare och mer följsamma. Enligt uppgift här på forumet använder båtbyggarna en tunna med hett vatten, kanske eldar dom inunder denna, som listen stoppas ned i innan den krängs på. Men med som mycket annat, kanske det finns någon instruktionsvide på Youtube (?).
  5. 1 poäng
    Köp 1 nytt, dom är ju parallellkopplade så då bidrar alla vad de kan. Dock så blir det kass om 1 är rejält dåligt för då kan de dra ur dom andra, 1 nytt och två andra fungerande går bra!
  6. 1 poäng
    Tack för informationen och jag har funderat lite på rf skruv och mutter men jag får se vart det landar. Jo, jag har förstått att listen blir en utmaning men den får jag spara till en varm vårdag med allt vad det innebär Tack för tipset om jag behöver byta, tyckte att den gamle såg bra ut och hoppas att jag kan dra ut den igen.
  7. 1 poäng
    Så här ska du göra enligt nätet. https://www.boatnames.com.au/boat-naming-ceremony/ Men det verkar vara en större grej på det södra halvklotet än det norra för man hittar nästan bara australiensiska sidor när man googlar på det.
  8. 1 poäng
    Du kan byta namn på båten men inte döpa om den om den varit döpt tidigare och det får inte finnas spår av det gamla namnet någonstans på båten och all dokumentation som förts ombord innehållande det gamla namnet ska förstöras. För säkerhets skull ska du backa in till kajen då du ger båten det nya namnet och köra ut med det nya namnet. Förra båten bytte vi namn på och nuvarande fick ett namn då den enligt säljaren saknade det.
  9. 1 poäng
    Vill man verkligen ha limfogar i en mahognysittbrunn som har den kulören..?
  10. 1 poäng
    Hmmm, ... jag behöver nog fler utlåtanden om det här med namnbyte. Är det vanligt att köpare byter namn på båtar de köpt? Någon här som gjort det??
  11. 1 poäng
    Det för otur med sig! Möjligen kan man ju få döpa om båten till samma namn som någon vänlig kvinnlig ”religiös person” ett helgon, någon gudinna eller så. Och att döpa båten till samma namn efter en kvinnlig rollfigur, en ”bond-brud” spelad av Grace Jones i ”A Wiew to Kill”, ”Levande måltavla” blir heller inte speciellt bra, men detta mer av andra orsaker… Men man skall däremot inte ta med någon ”religiös person” ombord, inte ens nämna dess titlar. Om man absolut måste prata om en präst kan man benämna denna som ”himlalots” eller ”11” (ettorna skulle då motsvara flikarna på prästkragen).
  12. 1 poäng
    Tidigare nimbusmodeller än din var inte nitade utan ihopsatta med skruvförband. Jag hade en Nimbus 2700 från tidigt 80-tal, och vill minnas att det var M6 eller M8 med stora brickor och mutter. Det är ju lättare att ersätta nitarna med rostfri, syrafast, kvalitet A4, skruvar med muttrar och bricka. Annars fixar man tjuriga popnitar med ett tryckluftsdrivet nitverktyg… om man nu har tillgång till sådant och tryckluft. Det har hänt att jag dragit sönder vanliga popnittänger när jag har gett mig på popnitar i legering som redan föreslagits. Och då är jag inte speciellt stark i nävarna. Sedan finns det ju speciella popnittänger med långa skänklar, dom är bra, om man nu kommer åt med en sådan. Sedan har du den roliga delen av jobbet framför dig, det är att försöka att kränga på religngslisten igen… här brukar man få roa sig med en tunna med hett vatten, varmluftspistoler i pluralis, plastslägga och lustifikationer såsom dragblock och ett helt gäng med glada och hjälpsamma kompisar. Kuntze i Stockholm, www.kuntze.se har en hel del olika gummilister i lager, sannolikt har dom en med samma profil som din, till en bråkdel av priset som Nimbus vill ha, om de öht har sådan i lager, alltså om du nu skall byta ut relingslisten.
  13. 1 poäng
    Jag tror att TS menar på väg ut till skvallerstrålen, detta vattnet är inte så varmt då det plockas ut från motorblocket nära inloppet.
  14. 1 poäng
    Det är i det här området det är störst risk för allvarliga skador. Det syns på bilden hur kölen tryckt upp i glasfiberskrovet. Det finns antydan till lodräta sprickor rakt ovanför där blykölen tar slut. Det är omöjligt att, på fotot, avgöra om det är laminatsprickor eller enbart sprickor i lagren av bottenfärg. Invänta besiktning. Efter besöket av besiktningsman (och med dennes godkännande om denne anser att det är försäkringsärende) skrapa av färgen där sprickan verkar vara för att kunna se om det finns sprickor i laminatet. Kontrollera området innanför (kölsvinet) och ovanför(bottenstockar, inredning mm) området där blykölen slutar.
  15. 1 poäng
    Det är sannolikt aluminiumnitar där dragpinnen är av stål. Det blir ju kvar en bit av dragpinnen i niten när pinnen går av. Rostfria nitar (eller monel som är den korrekta benämningen på legeringen) brukar ha rostfri dagpinne för att inte förorsaka rostränder då de vanligtvis används i miljöer där stål rostar. Som du noterat så är monelnitar hårda att dra och kan riskera att dra sönder ett glasfiberlaminat om du inte har tillräckligt stora brickor på båda sidor av nitförbandet. Att det blir kvar en liten ståldel i niten är inget större problem om niten täcks med tätningsmassa, då är rostrisken minimal. Ett skäl att använda monelnitar kan vara att de är avsevärt starkare än aluminiumnitar. Om aluminiumnitarna hållit tills nu (du anger "gamla Nimbus" men inte vad det innebär i antal år) så kan det nog fungera lika många år till om du gör jobbet noggrant. Aluminiumnitar är dessutom avsevärt billigare än monelnitar. En stor del av hållfastheten i skarven mellan däck och skrov skapas av tätningsmedlet som både tätar och limmar samman delarna. Se bara till att använda ordentligt stora brickor så nitskallarna och framförallt "dragsidan" av niten inte kryper igenom laminatet. Brickorna kan med fördel vara rostfria typ karosseribrickor med hål som noga överensstämmer med den nit du väljer.
  16. 1 poäng
    Gubben Mellgard får sin energi att jävlas med samhället bara för att han finner det roligt. Att vara en sån grinig rättshaverist finner jag bara vara tragiskt.
  17. 1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...