Tidigare nimbusmodeller än din var inte nitade utan ihopsatta med skruvförband. Jag hade en Nimbus 2700 från tidigt 80-tal, och vill minnas att det var M6 eller M8 med stora brickor och mutter. Det är ju lättare att ersätta nitarna med rostfri, syrafast, kvalitet A4, skruvar med muttrar och bricka.
Annars fixar man tjuriga popnitar med ett tryckluftsdrivet nitverktyg… om man nu har tillgång till sådant och tryckluft. Det har hänt att jag dragit sönder vanliga popnittänger när jag har gett mig på popnitar i legering som redan föreslagits. Och då är jag inte speciellt stark i nävarna.
Sedan finns det ju speciella popnittänger med långa skänklar, dom är bra, om man nu kommer åt med en sådan.
Sedan har du den roliga delen av jobbet framför dig, det är att försöka att kränga på religngslisten igen… här brukar man få roa sig med en tunna med hett vatten, varmluftspistoler i pluralis, plastslägga och lustifikationer såsom dragblock och ett helt gäng med glada och hjälpsamma kompisar.
Kuntze i Stockholm, www.kuntze.se har en hel del olika gummilister i lager, sannolikt har dom en med samma profil som din, till en bråkdel av priset som Nimbus vill ha, om de öht har sådan i lager, alltså om du nu skall byta ut relingslisten.