Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-10-01 på alla områden
-
2 poängTa det lugnt nu kära medlemmar! Säsongen är till stor del över och det är väl ingen ide att leta fel i varandra när det lite fel på en .... Bogpropeller, generator, batteri, laddning, remmar eller vad som. Håll en vänlig ton! Inga påhopp! Hjälp TS med problemet! Det andra kan tas i PM eller inte alls! Trevlig helg på er från Västkusten! //stavhammar som moderator!
-
2 poängDet finns ingen spärr för backning, bara på modeller utan trimtilt.
-
2 poängNej, så fungerar faktiskt inte laddlampan. Skriver dock detta varken för att vara besserwisser, hävda mig eller knäppa någon på näsan. Resten - oj, oj, oj. Men det för inte saken framåt att bemöta, jag håller det vid att vi alla kan ha dåliga dagar 😉. TS har nog fått tillräckligt med uppslag, vi får hoppas de löser TS problem med oljudet kring motorn och tänd laddlampa när bogpropellern körs.
-
2 poängDet kan sannerligen inte vara lätt att leva som überintelligent omgiven av dumbommar, korrupta och bedrägliga människor. I ett sådant predikament blir det ju svårt - kanske t.o.m. omöjligt - att välja rätt strider.
-
1 poängDet är sannolikt aluminiumnitar där dragpinnen är av stål. Det blir ju kvar en bit av dragpinnen i niten när pinnen går av. Rostfria nitar (eller monel som är den korrekta benämningen på legeringen) brukar ha rostfri dagpinne för att inte förorsaka rostränder då de vanligtvis används i miljöer där stål rostar. Som du noterat så är monelnitar hårda att dra och kan riskera att dra sönder ett glasfiberlaminat om du inte har tillräckligt stora brickor på båda sidor av nitförbandet. Att det blir kvar en liten ståldel i niten är inget större problem om niten täcks med tätningsmassa, då är rostrisken minimal. Ett skäl att använda monelnitar kan vara att de är avsevärt starkare än aluminiumnitar. Om aluminiumnitarna hållit tills nu (du anger "gamla Nimbus" men inte vad det innebär i antal år) så kan det nog fungera lika många år till om du gör jobbet noggrant. Aluminiumnitar är dessutom avsevärt billigare än monelnitar. En stor del av hållfastheten i skarven mellan däck och skrov skapas av tätningsmedlet som både tätar och limmar samman delarna. Se bara till att använda ordentligt stora brickor så nitskallarna och framförallt "dragsidan" av niten inte kryper igenom laminatet. Brickorna kan med fördel vara rostfria typ karosseribrickor med hål som noga överensstämmer med den nit du väljer.
-
1 poängGick bra att ta mig hela vägen från Baggensfjärden till Bullandö med vår Aphrodite 25 med djupgående 1,5m. Med det var på håret! Bron 11,5 meter var inget problem men vid Fiskdjupet vid gula markeringen fastnade vi när vi gick med låg hastighet. Backade loss och körde sedan med hög hastighet igenom. Kände tydligt hur kölen gick genom dyn Tack Peter_K och alla som gav mig mod att försöka.
-
1 poängNej det är inte normalt, men sannolikt ganska vanligt. En del (alla?) slangar deformeras under slangklämmorna, ju mer man klämmer åt desto mer blir slangen deformerad och så börjar det läcka. Så köp ny slang av god kvalitet, jag brukar rekommendera Semperit, men får inte alltid medhåll. Sedan skadar det aldrig att ha dubbla slangklämmmor, motmonterade, om man nu får plats med det. Slangklämmorna skall ju sedan dras lagom hårt… vad nu lagom är i detta sammanhang….
-
1 poäng1.Jag besöker forum för att dela med mig av min kunskap och söka kunskap, om man som kommentaren över gör gällande och mycket av de andra, besöker forum för att hävda sig, försöka förminska andra och istället för att hjälpa TS ge sig på andra som försöker hjälpa för att trycka ner dem, kanske man ska besöka psykolog istället för forum? 2. Du hoppades förmodligen på att jag skulle skriva något fel med din fråga angående spänningsfall. Så du kan få visa vad duktig du är, men sanningen är att lampan lyser ju för att det är spänningsfall. Sen att kände ett behov av att förklara hur generatorn är uppbyggd påvisar ju bara att du har ett behov av att vara besserwisser. Du har inte uttryckt det enkelt för TS, det tillför dessutom inget, men du behöver bara. För du tror du ska knäppa någon på näsan, men du gör du inte, för lampan lyser för det är spänningsfall, det är problemet som man utgår ifrån här. 3. Herregud vi är nog alla överens om att generator och batteri är huvudspår, sedan skriver jag i första inlägget ” Försök också reda ut hur det är installerat och kopplat och beskriv det här” som ett tips man kan göra när man håller på, i mitt andra efter att du har försökt dumförklara detta skriver jag också ” Så det var bara en ide på saker som man kan kika på sen, lite fler uppslag. Om det är så att han finner att de första förslagen: batterier och generator är ok, och hen har tex åkt 10 mil till båten eller avsatt en hel helg.” Och i mitt tredje för jag måste av någon outgrundlig anledning förklara flera gånger om att det är tips på saker man kan kika på om inte de två huvudspåren har symptom. Får man inte lämna sådana förslag för dig? För du spenderar väldigt mycket tid och energi att hitta fel i resonemanget. I tredje inlägget så ger jag också lite förslag på vad som kan orsaka spänningsfallen, för du undrade ju så mycket. Men jag anger ju innan, de troligaste orsakerna som TS ska kolla, sen ger jag lite förslag. Men ändå har du något slags behovs av att hävda att det kommer ”synnerligen” långt ner på listan? Jag har aldrig hävdat motsatsen, jag ger förslag som kommer EFTER de andra, lite uppslag, och att det skulle komma synnerligen långt ner är inte sant, det är inte högst och det har jag ju skrivit men återigen så verkar du behöva trycka ner andra. 4.Om något jag hade skrivit var felaktigt så förstår jag att man kan påpeka TREVLIGT, men hur mycket du än vill det så är det inte så. Sen är säkert något i det jag skrivit över, felaktigt eller kan verka konstigt om man citerar det och tar det ur sitt resonemang. Vilket jag är övertygade om att du kommer göra för det verkar vara det du brinner för, själv är jag mer sugen på att hjälpa folk. Jag förstår ju tex att du inte menar "Laddlampan på en generator lyser" för den sitter inte normalt PÅ en generator. Men jag har inget behov att att hävda mig. Så jag behöver inte försöka knäppa någon på näsan. Du har säkert kunskap i frågor, använd det till att hjälpa TS istället för att försöka överbevisa andra.
-
1 poängVi hade ju en Nimbus från tidigt 1980-tal innan. Bara en sådan simpel sak som att fendra ut, eller fendra in vid anlöp eller avgång från hamn kunde innebära akrobatiska övningar med rist att falla i vattnet och skada sig. Och då hade den båten ändå ganska bra gångbord innanför skarndäck att gå på. Var gång båten skulle lastas med förnödenheter i hemmahamnen eller då man i gästhamn hade varit i land och provianterat, fick lastning ske genom förluckan, särskilt då speciellt dyrbara varor från den där statliga butiken, och då var ju någon tvungen att ta emot påsarna från insidan. Nu bereder detta inga som helst problem. Sedan var det ju det där eländet med en massa kapellduk, ni med motorbåtar med kapell må ursäkta, men jag fick till slut dåndimpen på all hantering av kapellet, trilskande dragkedjor, tröga kapellvred och tryckknappar, immiga kapellrutor, kapellbågrar som man kunde klämma fingrarna i. direkt mycket roligare blev det inte då det regnade eller blåste. Även om kapellduken var tät gällde ´det att se till att det inte samlades vatten uppe på den, så att det till slut började droppa i sömmarna, även om dom var sydda med expanderande tråd. Nu kan det ju bli litet instängt i hytten, men det går för det mesta att ordna med tvärdrag en stund. Förra sommaren undsatte vi en annan båt med motorstopp, det var en hel del gammal dyning, men man stod ju tryckt på däck med ett bra räckverk att hålla i då en bogserlina skulle kastas över till haveristen, inga som helst problem. Jag har ju redan nämnt barnbarnen, och egna liksom gästande hund. Man behöver inte alls vara orolig när dessa springer runt på däck, risken att dom skulle trilla i är minimal. Sedan är det gott om plats på akterdäcket. På insidan av akterspegeln har jag installerat en infälld duscharmatur, så dusch efter bad kan ske säkert, man behöver inte stå ute på badbryggan och duscha om man nu inte absolut vill det. Jag kan för det mesta hantera båten själv vid tilläggning, om det nu är relativt okomplicerade tilläggningar. Bogpropeller, ett numera funktionellt ankarspel, samt möjligheten att så på däcket och köra sista metrarna in till brygga eller klippa möjliggör detta. Den yttre upphöjda syrplatsen, som jag inte vill kalla för "flybridge" har jag inte använt speciellt många gånger. I år satt jag där uppe när vi gick igenom Albreksunds kanal och genom Sotekanalen, annars drar det kallt där ute och det blir dumma solreflexer när man kör norrut i jagarskärmen av nästan genomskinlig plast, möjligen byter jag ut denna mot någonting i rökfärgad plast av god kvalitet. Sedan ser jag inte fören där uppifrån. Vi själva men framför allt barnen och hundarna kan dra ombord en massa sand och annat skräp från land, men en väl tilltagen spolpump med lång slang och bra munstycke, tillsammans med redan väl dimensionerade självlänsar råder bot på det problemet med nedsmutsat däck. Men det finns några saker jag irriterar mig på, det kan tänkas att samma brister räder på andra båtar. Bränsletankarna är relativt oåtkomliga bredvid motorn under akterdäcket. Dessa tankar har bra inspektionsluckor, men det är inget vidare kryputrymme ovanpå dessa och under däcket, det skulle varit några luckor i däcket ovanpå tankarna. Sedan mynnar både tvättställets och diskons avlopp under vattenlinjen, det är rätt idiotiskt. Disk- och tvättvattnet som man tappar ut måste ju övervinna trycket från båtens omgivande vatten för att kunna rinna ut, dessutom brusar det och gurglar det från avloppen då man kör.
-
1 poängÅ så ska du snarast investera i en flytväst till den lille gasten! Jag har fiskat upp en sådan liten junior utan flytväst en gång. Föräldrarna blev panikslagna när jag lämnade över en dyngblöt pojke och de insåg att de inte hade haft ögonen på honom hela tiden.....
-
1 poängJag tänkte precis tvärt om; jag hade dragit 25 mm till tanken, och sedan 38 mm från den och bytt genomföringen. Går det inte att korta dessa mått på något vis? Sju meter slang är både dyrt och så långt att du har stor risk för stopp.
-
1 poängJag tror inte nödvändigtvis batteriet/batterierna är dåliga, då generatorn ändå kommer behöva blåsa på allt den har även med bra batterier. Varför ? Jo, generatorn försöker ju hålla 14V. Om det börjar förbruka vansinnigt mycket kommer generatorn ge allt den har men kommer inte orka hålla spänningen uppe på 14V (bogisen drar ju flera hundra A), utan spänningen sjunker. Här börjar då batterierna skjuta till. I praktiken är det dock från batterierna det mesta tas, allt utöver vad generatorn orkar ge. Men eftersom generatorn kommer ge allt den kan i princip oavsett om batterierna är bra eller dåliga (och börjar gå supertungt), tror jag det är remmen/remmarna (dess skick och spänning) som du skall titta på i första hand. Att laddlampan lyser tyder nämligen på att generatorn plötsligt går så tungt att den stannar, dvs remmen slirar mot en stillastående remskiva. Det låter oftast inte vackert.... (Är batterierna dåliga kommer det snarast märkas genom att annat slocknar/startar om eller bogisen går segt. Generatorn skjuter redan till allt den kan och gör det som sagt även med friska batterier)
-
1 poängDenna kanske funkar: https://ljusgiganten.se/pinto-rod-vit.html Mvh
-
1 poängEtt bra sätt är nog att köpa en armatur och byta ut lysdioderna i mot röda. Eller ta vilken armatur som helst, slakta bort hela ljuskällan med dess elektronik (om det finns någon) och montera i lite röd "led-stripe". Fördelen med dessa LED på tape är dessutom att ljusstyrkan lätt kan styras med ett seriemotstånd då de saknar switchelektronik. https://ledmegastore.se/12v/3352-v-tac-36w-m-led-strip-5m-60-led-per-meter-fargad-lys.html#/20-farve-rod
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00