Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-09-30 på alla områden

  1. 4 poäng
    Men om du nu är så überintelligent, varför har du då inte bara fixat din båt? För oss dumbommar är det lite svårt att förstå varför du år efter år fortsätter slåss mot väderkvarnar.
  2. 3 poäng
    Det kan sannerligen inte vara lätt att leva som überintelligent omgiven av dumbommar, korrupta och bedrägliga människor. I ett sådant predikament blir det ju svårt - kanske t.o.m. omöjligt - att välja rätt strider.
  3. 3 poäng
    Hej! Detta kan komma att bli en lång tråd då det finns många åsikter i ämnet, men här kommer i alla fall svar från hur jag själv gör: 1. Konservera sjövattensidan genom att köra en glykolblandning igenom motorn. Detta kan göras på olika sätt, själv lossar jag sjövattenslangen i drevet. Skarvar på en lång slang till en dunk med färskvatten. Startar motorn och när den sköljt igenom den första dunken flyttar jag slangen till en dunk med glykolblandning. När det kommer glykol genom drevet stänger jag av motorn. Klart. Det finns olika sätt att säkerställa att man inte spiller ut glykolen i naturen - t.ex. en bra kärl under drevet eller en s.k. drevsäck. 2. Kontroller glykolhalten i det slutna kylsystemet och fyll på om det behövs. 3. Byte av olja och oljefilter. Helst görs detta innan upptagning då det är lättare att göra om man först varmkör motorn. 4. Det finns de som också plockar ur impellrar och förvarar dem infettade över vintern - dock inget som jag någonsin gjort. Som sagt - detta är hur JAG gör, men det kommer säkert fler åsikter i ämnet /Christian
  4. 2 poäng
    Om du har fel beror lite på vilken definition av vakuum som ska användas. Ska den strikta användas där vakuum betyder lufttomt, så måste du ut i rymden för att uppnå det. Inte ens de kraftigaste "underttyckspumparna" klarar av att gör ett utrymme helt lufttomt. Hos gemene man är vakuum det samma som undertryck i varierande grad. Så det är bara att välja om du har rätt eller fel.
  5. 2 poäng
    Ok, med vinkelslip tog det väl en halv minut för mig. Och vinkelslipen höll fint. Så båda metoderna har fördelar och nackdelar, tydligen.
  6. 2 poäng
    Gissar att deras beslut går rätt fort, om du valt den infallsvinkeln du ger prov på här ovan. Dvs, de lär inte bemöta det du skriver, utan bara ge dig ett avslag. Man måste liksom komma med ny bevisning för att få målet prövat i högre instans, inte yla om att världen är orättvis för att man TYCKER man har rätt, och att rätten har fel. Frågan är - hur går du vidare? Du har ju nu prövat den rättsliga vägen, och helt ärligt verkar det ju ha funkat sisådär. Har du övervägt att faktiskt lösa problemet, dvs ta bort din hormonstörande bottenfärg ännu? Börjar du nu hinner du garanterat klart till sjösättningen våren 2023 och kan sedan njuta av seglingen. Jag och många andra här på forumet tror på dig - svälj din stolthet nu och gör en insats för miljön. 🙂
  7. 1 poäng
    Personen kanske inte kan räkna? Fast tre eller fyra nollor kan väl kvitta? Noll är ju ändå ingenting.
  8. 1 poäng
    Tack alla för hjälpen. Det var ett läckage vid kopparröret till tanken.
  9. 1 poäng
    Återkoppling efter utfört arbete: Det gick till slut. Men man måste ha en rejäl borrmaskin. Ryobi batterimaskin gick sönder i växellådan. Skyddsglasögon och handskar. Spånorna är inte roliga. Det tog ett bra tag att borra, men till slut bröt en vit rand genom mässingen, typ som glädjen att se land när man åker till Gotland.
  10. 1 poäng
    Rubriken säger att det kommer luft men ingen diesel, tolkar jag som läckage inte vakuum. Vi får hoppas på mer info.
  11. 1 poäng
    Du var ju drabbad året innan också, precis som några till med TBT på botten. Att du sedan valde att inte testa botten förän ett år efter de flesta andra är ju 100% självvalt. Det är OK. Jag skall försöka klara mig på något vis ändå 😂 (…du vet att det är andra gången i den här låååånga tråden du skriver det va..?)
  12. 1 poäng
    Vet du att den bara får luft eller tror du att det är så? Du nämnde att det funkar med slang ner i dunk, betyder det att bränslepumpen alltså fungerar i det läget? Om den bara får luft när den är kopplad till tank, men fungerar när du lägger slangen ner i extern dunk så är det uppenbart att problemet är mellan punkten du lossat slangen och insuget inuti tanken. Så felsökningen ska du koncentrera till den delen av systemet. Börja med tipsen du fått om insugsröret och slangar. Kanske kan du koppla en pump eller tryckluft till punkten du lossat slangen och blåsa i riktning mot tanken för att se om det är fri förbindelse. Kanske du då trycker ut eventuellt skit ur insugsröret i tanken. Har du inspektionslucka till tanken så öppna den och kolla hur det ser ut i tanken.
  13. 1 poäng
    Jag hade liknande bekymmer vid sjösättning i våras. Då var det rejäla torrsprickor i bränsleslangen. Kolla dina slangar noga.
  14. 1 poäng
    Skräp i tanken som blockerar "sugröret" kanske? Öppna tanken och kolla.
  15. 1 poäng
    Exakt min uppfattning!! Inte nog med att dom är komplicerade i sin uppbyggnad, dom förvaras dessutom under vatten med allt det innebär av läckagerisk.
  16. 1 poäng
    Men nu fungerar ju bogpropellern, så att misstänka elinstallationens kvalitet och börja kartlägga den är nog inte prio 1. I synnerhet inte som det skriker från trakten av (båtens huvud-) motor. Vi får se när TS kollat upp generatorns rem(mar). Sedan kan jag visserligen hålla med om att det nästan alltid är värt den investerade tiden att reda ut tidigare ägares synder. Förutsatt att man är bättre på installation/el än de var och inte bara tror det 😄
  17. 1 poäng
    Tja, typ "en pråm med en glasskiosk uppepå". Klart att det finns vackrare motorbåtar, undantaget de som är väldigt strömlinjeformade med kraftigt sluttande vindrutor som samlar på sig en massa solreflexer. Undantaget även de som tycks vara designade av samma person som ritade rymdskeppen åt George Lucas till starwarsfilmerna... ja höghusen med inplastat flybridge är inte heller så vackra precis. Möjligen kan en äkta Carl Barks, vara snygg.. ja dom kallas så i min familj, men heter egentligen Grand Banks, (Carl Barks var ju Disneys anktecknare nummer ett). Själv har jag en litet udda hyttbåt, en Triton 29, till skillnad från äldre targor så har denna en förruff framför hytten, i denna återfinns pentry, toa och två 2 meter långa kojer. Vidare finns det två kojer i "utdragssoffor" i hytten, dessa är mer än två meter långa och i utdraget läge 90 cm breda. Med mörkläggningsgardiner i hytten sover man väldigt bra där. Denna båt är konstruerad av välrenommerad konstruktör från ett av orustvarven, och även byggd på ett av den öns varv. Under durk finns en KAD43 med 290dp. Tills helt nyligen fanns det en till salu på Blocket, utanför Haparanda, men det är väldigt sällan man ser dessa båtar till salu, kanske främst på att det inte byggdes speciellt många, jag har ingen aning, men jag tror inte att det byggdes fler än ett tiotal, jag känner till tre utöver min egen båt. dom byggdes i tre versioner, som den på bilden med en förhöjd yttre styrplats, en variant utan denna styurplats med helt rak bakstam, och en som hummerfiskebåt med en enkelhytt, den hade tilläggsnamnet "Lobster" men som hummerfiskebåt torde den vara rätt värdelös, då sådana båtar skall ligga still och inte driva iväg med vinden, som planande och halvplanande båtar gör när man lägger i friläget. Triton 29 är förövrigt "helplanande" utan planingströskel, riktig planing inträder ungefär redan vid 9-10 knop. Riktigt bra går den i 17 knop, en lätt tendens till överplaning vid 19-20 knop men ingen otrevlig överplaning det är bara att trimma ut drevet litet så går det bra, och går åt en himla massa diesel... Under årens lopp har jag kikat en hel del på liknande hyttbåtar, targor, Minor/Sargo och Nordstar för att nämna några. Och det är ju väldigt fina båtar allihopa, den stora nackdelen är ju att dom har drev och inte rak axel, visserligen fanns det äldre Minor med axel. Jag kan då tycka att Targa inledningsvis slarvade bort utrymmet inombords, ingen förruff till fördel för ett nedsänkt fördäck, där det även på på 27an kunde finnas ett "utedass". Senare targor kan man enligt uppgift få med förruff. En del sargo har förutom sljutdörrarna på sidorna en dörr akterut tiull akterdäcket, vilken inkräktar på soffan och pentryts (som är placerat till sb i hytten) utrymme. Den hyttbåt som faller mig mest i smaken och som jag skulle letat efter på begagnatmarknaden om jag inte redan haft min Triton är Nordstar, subjektivt känns kvaliteten gedignare än de övriga. Mest genomtänkt och kanske mest användarvänlig i däckslayouten tycker jag (lika subjektivt) att senare Sargo är. Båtttypen, eller det var väl Targa som lanserades som "sjöjeepar" bekväma transportbåtar att användas i alla väder året runt för snabba transporter mellan A och B. Så använder inte vi vår Triton, utan det blir mer från A till Ö med alla bokstäverna där emellan, fyra veckors långtur i Bohuslän varje sommar med tidiga och sena helgturer vår och höst. Ja anledningen till att vi valde denna typ av båt var fränst säkerheten på däck, det är lätt att gå ombord, lätt att gå iland, nedsänkta skyddade gångbord, eller däck, bra och rymligt akterdäck. Barnbarn och hundar, både dvärgpudel och tyska schäferhund klarar av att embarkera, debarkera från peket i fören till brygga eller klippa som är någorlunda i samma höjd som fördäck. Vid behov skulle man kunna köra en smalspårig rollator på däck, iallafall på sb-däck som är bredare än det på bb-sidan, "glasskiosken" är nämligen förskjuten till "vänster". Sedan hade det ju varit bättre med en båt som hade rak axel, men man kan ju inte få allt.
  18. 1 poäng
    Vackra båtar är byggda i TRÄ! Praktiska båtar byggs ofta i något annat material.
  19. 1 poäng
    Detta är nåt av det fulaste jag kan föreställa mig i båtväg. Inte en rak linje nånstans, allt är böjt och förvridet, och inget är parallellt med vattnet. Det ser ut som en överdesignad löparsko.
  20. 1 poäng
    Jag är av motsatt åsikt. Om jag skulle skaffa motorbåt då är det bara den typen av båtar jag skulle vilja ha. Rak överkant på skrovet, akterdäck, ordentliga saker att hålla sig i, ingen ful flybridge, framåtlutande rutor som det ska vara. Nära perfektion. Finns inget fulare än "snabba" motorbåtar med alla rundade hörn, böjda linjer, bakåtlutande framrutor och annat skit.
  21. 1 poäng
    Hur hjälper obegränsad tillgång till vatten när: 1) Septiktanken är full 2) Du har fem timmar till närmaste tömningsstation (som dessutom visar sig vara ur funktion när du väl kommer dit) Brist på vatten tror jag inte är orsaken till att Brorzan föredrar sin Airhead... 😉
  22. 1 poäng
    Jag har gjort lika, dvs allt går in i tanken. Fördel är att man kan skippa en eller flera ventiler, och ventiler brukar krångla.
  23. 1 poäng
    Jag har sett ett annat alternativ som faktiskt verkar lite smidigare än vinkelslip som kan vara lätt att slinta med om man är ovan. Däremot har jag inte testat metoden själv, men planerar att göra under vintern/våren. http://seven-scampi30.blogspot.com/2016/03/bortagning-av-bordsgenomforingar.html
  24. 0 poäng
    1.Jag besöker forum för att dela med mig av min kunskap och söka kunskap, om man som kommentaren över gör gällande och mycket av de andra, besöker forum för att hävda sig, försöka förminska andra och istället för att hjälpa TS ge sig på andra som försöker hjälpa för att trycka ner dem, kanske man ska besöka psykolog istället för forum? 2. Du hoppades förmodligen på att jag skulle skriva något fel med din fråga angående spänningsfall. Så du kan få visa vad duktig du är, men sanningen är att lampan lyser ju för att det är spänningsfall. Sen att kände ett behov av att förklara hur generatorn är uppbyggd påvisar ju bara att du har ett behov av att vara besserwisser. Du har inte uttryckt det enkelt för TS, det tillför dessutom inget, men du behöver bara. För du tror du ska knäppa någon på näsan, men du gör du inte, för lampan lyser för det är spänningsfall, det är problemet som man utgår ifrån här. 3. Herregud vi är nog alla överens om att generator och batteri är huvudspår, sedan skriver jag i första inlägget ” Försök också reda ut hur det är installerat och kopplat och beskriv det här” som ett tips man kan göra när man håller på, i mitt andra efter att du har försökt dumförklara detta skriver jag också ” Så det var bara en ide på saker som man kan kika på sen, lite fler uppslag. Om det är så att han finner att de första förslagen: batterier och generator är ok, och hen har tex åkt 10 mil till båten eller avsatt en hel helg.” Och i mitt tredje för jag måste av någon outgrundlig anledning förklara flera gånger om att det är tips på saker man kan kika på om inte de två huvudspåren har symptom. Får man inte lämna sådana förslag för dig? För du spenderar väldigt mycket tid och energi att hitta fel i resonemanget. I tredje inlägget så ger jag också lite förslag på vad som kan orsaka spänningsfallen, för du undrade ju så mycket. Men jag anger ju innan, de troligaste orsakerna som TS ska kolla, sen ger jag lite förslag. Men ändå har du något slags behovs av att hävda att det kommer ”synnerligen” långt ner på listan? Jag har aldrig hävdat motsatsen, jag ger förslag som kommer EFTER de andra, lite uppslag, och att det skulle komma synnerligen långt ner är inte sant, det är inte högst och det har jag ju skrivit men återigen så verkar du behöva trycka ner andra. 4.Om något jag hade skrivit var felaktigt så förstår jag att man kan påpeka TREVLIGT, men hur mycket du än vill det så är det inte så. Sen är säkert något i det jag skrivit över, felaktigt eller kan verka konstigt om man citerar det och tar det ur sitt resonemang. Vilket jag är övertygade om att du kommer göra för det verkar vara det du brinner för, själv är jag mer sugen på att hjälpa folk. Jag förstår ju tex att du inte menar "Laddlampan på en generator lyser" för den sitter inte normalt PÅ en generator. Men jag har inget behov att att hävda mig. Så jag behöver inte försöka knäppa någon på näsan. Du har säkert kunskap i frågor, använd det till att hjälpa TS istället för att försöka överbevisa andra.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...