Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-09-27 på alla områden

  1. 3 poäng
    Håller inte heller jag med om. Hade 4+3m slang i förra båten samt plasttank och på de 20 år vi hade den luktade det aldrig någonting. Nuvarande har vi visserligen bara haft två säsonger, men det är ännu längre slang (men alutank) och inte tillstymmelse till avloppstankslukt. Som @Peter_K skriver så måste det vara någon brist i anläggningen om den luktar.
  2. 3 poäng
    Dagens solpaneler har en viss ungefärlig effekt per m², som styrs av hur effektiva de är att ta hand om en viss standardiserad solinstrålning. T ex 15% verkningsgrad och 1000W/m² ger 150W/m² som panelen då teoretiskt kan ge. I Sverige når vi sällan mer än kanske 800W/m² solinstrålning. Att köpa en mindre effektiv panel är också ofta synonymt att köpa en äldre (eller en "speciell" såsom vikbar, flexibel o.s.v.). Dessutom skall man ju ha plats, vilket väl är största anledningen till att "alla" vill ha så effektiva paneler som möjligt - man vill ha ut max effekt från den yta man kan montera paneler på. Eller hur ? Sedan är det ofta bättre att dela upp den ytan man har på två paneler om det finns risk att någon del av ytan kan bli skuggad. Panelen består av seriekopplade element, och blir ett av dem skuggat är där mer eller mindre avbrott. Dvs hela panelens effekt går ner radikalt. Om man istället delar upp ytan och parallellkopplar två paneler kommer bara den som blir skuggad att gå ner, dvs man får i alla fall halva funktionen istället för ingen.
  3. 2 poäng
    Öööh… nä. Vattentoa luktar inte per definition. Då är slangarna antingen dåliga eller gamla. En tank i plåt luktar bara om det är hål på den - lukten går inte genom rostfritt stål. Hur mycket el drar en airhead?
  4. 2 poäng
    Kör på det just du tycker känns bäst. Men en faktor att icke förglömma (som du kanske ännu inte fått erfarenhet av) är lukten. Av de ca 4 pers jag personligen pratat med som installerat Airhead så nämner de alla luktfritt som den mest överlägsna fördelen, att slippa lukten av septictank i båten, för lukta kommer tank och slangar att börja göra oavsett du vill eller inte. Många meter slang ger mer lukt. De nämner också bättre "inomhusklimat" i ruffen pga luftcirkulationen som lilla fläkten ger. Vill bara nämna det, för med tanke på din inköpslista så blir en Airhead kanske inte dyrare heller och det blir ju liksom nu eller aldrig. Själv har jag fungerande vattentoa installation med tank och sjö/däckstämning, men är ändå sugen på att byta mot airhead för att slippa åka omväg till tömning (ligger enbart i naturhamnar) och för att slippa den där lilla lilla karakteristiska doften av båttoa, men känner att jag i nuläget inte kan prioritera den kostnaden ☹️ Har för övrigt en installation så som @Makro skissat upp, men utan pump på tömningssidan då tank ligger ovanför vattenlinjen.
  5. 2 poäng
    Jag har köpt avzinkningsbeständiga kulventiler hos rörfirman hemma, kolla att den är märkt med ”CR”. Om det finns några andra krav känner jag inte till.
  6. 2 poäng
    På min förra båt gjorde jag en komplett installation med eltoa och tank och använde endast 25mm slang och det funkade problemfritt under de tre- följande åren som vi hade den innan vi bytte båt. Fast då var de längsta slangarna ca 2,5 meter. Idag kör jag med 38mm utom från nödtömningspumen av kvarntyp, ut i havet där är det 25mm. Anläggningen innehåller förutom eltoa, nödtömningspump och tank bara en kulventil som tätar mot skrov genomföringen samt T-koppling och däcksförskruvning. Tanken ligger under toan i nivå. Tanken har inlopp från toan och ett utlopp för tömning samt urluftning. Jag hade som @IngemarE säger, tagit upp ett nytt hål i skrovet närmare pump/tank för att slippa 4m slang. Nedan är en skiss på mitt system som funkat utan driftstopp i fyra år hittills och då använder vi vanligt toapapper fast vi är noga med att spola rent systemet med färskvatten efter varje tur och använder Transclean 65.
  7. 1 poäng
    Rostfri tank med bra avluftning. Lundgrens sanitetsslang med väl åtdragna klammer. Lite sanitetsvätska och Transclean i toan emellanåt. Tömning av tanken så ofta det behövs och tillfälle ges. Vi har ingen toa-odör i någon av våra båtar.
  8. 1 poäng
    Kan bara konstatera att jag har aldrig lyckats öppna en toadörr utan att känna doften av septictoa, och jag har varit i många båtar. Många båtar har dålig ventilation och då märks den mer. Eller så är jag extremt känslig. Slangarna kommer det så småningom diffundera ut septicdoft ifrån. Inte att det stinker, men efter några år kommer det. Men visst kan man då börja böka och byta slangar och klara sig några år till. Det är i alla fall mina erfarenheter. Själv är det dags att byta i min båt, stuven där slangen och bottenventilen är monterad har sista två åren börjat lukta mycket mer.
  9. 1 poäng
    Det är ingen slump. Späckhuggare är intelligenta. Jag tror de vet vad de gör. Antingen har de brist på föda (p.g.a. utfiskning), och försöker sänka båten för att komma åt tvåbent föda. Eller så har de genomskådat människans rovdrift på Naturen, och söker hämnd. Eller både och. Det är min gissning.
  10. 1 poäng
    Nja. Alla toaletter med tank genererar lukt i tanken och när denna luft trycks ut så luktar det. Ffa för grannbåtarna men ofta letar sig naturligtvis denna lukt in i den egna båten också. Har nu på hösten börjat använda en spolvätska som, tycker jag, minskar lukten. Annars gör jag ju, som jag skrivit om flera gånger, rent tanken och slangarna med en annan vätska ett par gånger per säsong för att minska lukten och få bort urinsten från tank och slangar.
  11. 1 poäng
    Vi fritidsbåtsmänniskor är ju väldigt konservativa i allmänhet, om jag nu får generalisera. Det är väl en brist i att inte båttillbehörsbutikerna säljer denna typ av toa. Men klart priset, nästan 13.700 kr inkl. frakt kan kanske vara avskräckande, även om det kan ses som en engångskostnad som man har igen med ränta över tid. Just så, ävensom det iallafall i @Makro och mina hemmafarvatten har blivit en klar förbättring de senaste två åren, om man nu kan hålla sig i vattnen runt Orust, där det stundtals kan vara både si och så med tömningsstationernas funktion. sedan finns det ju bra offentliga vanligtvis väldigt välskötta toaletter i gästhamnarna, men det är ju klart ändå trevligare att tömma tarm och blåsa i den egna toaletten. Tja... om man är ute på "internationellt vatten" samtidigt som det råder frånlandsvind... Men det är väl som så att en och annan inte vill eller våga prova nya lösningar, kan även vara så, iallfall vad det gäller mig, som minst sagt är avskräckt av illa fungerande mulltoaletter som fanns på 1980 och 1990 talen. Vi hade några olika i svärföräldrarnas sommarhus, och det funkade bara "så där" när dom var ensamma där under veckorna. Men till helgerna dök då deras barn med tillhörande maka/make och barn upp, och redan fram på lördag kväll hade biologin i den sortens mulltoa gett upp, med allt vad det innebar. Så det blev traditionell spoltoa med modifierad trekammarbrunn.
  12. 1 poäng
    Motorn tvärstannar inte pga blåst topplockspackning. Jag skulle misstänka tändmodulen, den brukar ofta ge upp helt utan förvarning. Har du kollat om du har gnista? Sen har det ibland lett till långa omständiga felsökningar där man slutligen kom fram till att man-över-bord-kontakten lossnat 🙂
  13. 1 poäng
  14. 1 poäng
    Jag är av motsatt åsikt. Om jag skulle skaffa motorbåt då är det bara den typen av båtar jag skulle vilja ha. Rak överkant på skrovet, akterdäck, ordentliga saker att hålla sig i, ingen ful flybridge, framåtlutande rutor som det ska vara. Nära perfektion. Finns inget fulare än "snabba" motorbåtar med alla rundade hörn, böjda linjer, bakåtlutande framrutor och annat skit.
  15. 1 poäng
    Nej, det är ingen fara med fenköl i sig. Sedan finns ju såklart mer eller mindre känsliga konstruktionslösningar, såklart. Ja, det borde gå, beroende på roderkonstruktion. Rätt troligt. I alla fall om man inte kan väldigt mycket om båtkonstruktion och skrovutformning.
  16. 1 poäng
    Nej. Jag skulle vilja säga att många oceangående segelbåtar har fenköl och att den debatten är avgjord för längesedan till fenkölens fördel. Frihängande roder är väl en mer känslig fråga. Jag skulle säga att det absolut är mer känsligt, men samtidigt mycket lättare att fixa ol olyckan väl är framme. En Grinde skulle väl också passa bra. Bra i skärgården och på haven Edit. Såg nu att tråden är flera år gammal. Hoppas ts fått en fin sommar i sin båt
  17. 1 poäng
    Hur hjälper obegränsad tillgång till vatten när: 1) Septiktanken är full 2) Du har fem timmar till närmaste tömningsstation (som dessutom visar sig vara ur funktion när du väl kommer dit) Brist på vatten tror jag inte är orsaken till att Brorzan föredrar sin Airhead... 😉
  18. 1 poäng
    fortfarande torrt :) återstår bara att ta en rejäl sväng i skärgården efter byte av kranar till ena bränsletanken och kolla vidare. börjar undra hur länge den där vattentanken har läckt för efter fyllning av båda hopkopplade tankar handlar det om minst 100 liter varje gång jag har fyllt upp och jag är noga att alltid ha gott om vatten med mig :)
  19. 1 poäng
    Och här kommer Airhead-missionären. 🙂 Jag vill bara göra dig uppmärksam på ett alternativ där du slipper slangar, tankar, ventiler och tömningsstationer. Kolla www.airhead.se. Jag har haft denna i flera år på en tidigare båt och har installerat den på min nuvarande där jag tyckte att septiktanken var för liten. Bomba på med frågor om du vill. 🙂
  20. 1 poäng
    Jag har gjort lika, dvs allt går in i tanken. Fördel är att man kan skippa en eller flera ventiler, och ventiler brukar krångla.
  21. 1 poäng
    Det bästa är väl att kontakta verkstaden som gjorde servicen och höra vad dom säger om huruvida det kan vara skadligt. Är det dom som slarvade vid servicen så är det ju solklart att dom ska fixa felet, du skulle ju tom. fråga om dom kan komma till dig och fixa felet?
  22. 1 poäng
    Hej, Du har helt rätt - jag har inte tänkt behålla möjligheten att skicka avfallet direkt från toaletten till sjön utan endast via tanken. Jag ser helt enkelt inte vad jag ska ha den möjligheten till så den kommer jag skippa. /Christian
  23. 1 poäng
    Jag har sett ett annat alternativ som faktiskt verkar lite smidigare än vinkelslip som kan vara lätt att slinta med om man är ovan. Däremot har jag inte testat metoden själv, men planerar att göra under vintern/våren. http://seven-scampi30.blogspot.com/2016/03/bortagning-av-bordsgenomforingar.html
  24. 1 poäng
    Mina tankar (😛) går lite i linje med redan nämnda: - Sätt en Y-förgrening på tömningsanslutningen på tanken du köper. - Se till att avluftningen är rejäl, min 19mm men gärna 25mm slang - Använd den 25mm du redan har från toa till tank. Passar inte anslutningen på tanken kan du helt enkelt sätta en "skrovgenomföring" i toppen på tanken som ny/extra ingång. - Ta upp ett nytt hål i skrovet för "nödtömning" för 38mm nära tanken (där det är lämpligt och går att komma åt), plasta igen det gamla. - Montera en pump - hand eller elektrisk - på slangen mellan tank och "nödtömning". En del tror på självrinning, det gör inte jag. Jag har 5m 25mm-slang mellan toastol och tank, och det är inga större problem. För säkerhets skull spolar vi lite extra om vi vet att båten skall lämnas för ett tag, så inget ligger i slangen och "stelnar". Däremot vill man nog ha tömningsslangarna så korta som möjligt, precis som @Peter_K skriver. Skillnaden är att toastolen idag aktivt pumpar ut skiten direkt. Om den legat till sig ett tag och dragningen/fallet dessutom kanske blir annorlunda (vilken den nog blir med en hålltank emellan) hade jag inte förlitat mig på att det funkat innan, utan gått upp till 38mm. Dessutom är detta standard på tankutlopp, däckstömning o.s.v. så ihopkoppling med Y-rör blir mycket lättare då.
  25. 1 poäng
    Jag tänkte precis tvärt om; jag hade dragit 25 mm till tanken, och sedan 38 mm från den och bytt genomföringen. Går det inte att korta dessa mått på något vis? Sju meter slang är både dyrt och så långt att du har stor risk för stopp.
  26. 1 poäng
    Hej Här finns en del tips. Installera hålltank. För att göra det enkelt skulle jag använt 38 mm slang till det nya du installerar och behållit 25 mm bordgenomföring. Du har ju en eltoalett som mal ner avfallet och det har ju fungerat hittills. Hälsningar Ove
  27. 1 poäng
    Kolla noga på durken i ruffen om du ser gelcoat-krackeleringar för risk finns att båten smällts på grund ordentligt. 1986 gick jag på grund i 4-knop med en Karlskronaviggen och fick strax krackeleringar i gelcoaten vid röstjärnen. Grundstötningen var en rejäl smäll med totalt och plötsligt tvärstopp.
  28. 1 poäng
    Provtryckte nyss kylsystemet på en Golf. De flesta bilar har i expansion kärlet ett lock med en ventil som reglerar trycket till 21 Psi, 1.4 kg. Lätt att kontrollera. Lossar en av slangarna, som pluggas. Och så blåser jag i luft med en sån nipoel till en bilfälg. Ta det försiktigt, så inte trycket blir för högt innan tryck ventilen öppnar
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...