Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-09-26 på alla områden

  1. 4 poäng
    Vi tänker likadant - plus det faktum att jag vill att det ska vara enkelt för mig och mina gäster ombord. Gör det du ska och tryck på "spola" utan att behöva bry sig om hur olika ventiler står.
  2. 3 poäng
    Jag har gjort lika, dvs allt går in i tanken. Fördel är att man kan skippa en eller flera ventiler, och ventiler brukar krångla.
  3. 3 poäng
    På min förra båt gjorde jag en komplett installation med eltoa och tank och använde endast 25mm slang och det funkade problemfritt under de tre- följande åren som vi hade den innan vi bytte båt. Fast då var de längsta slangarna ca 2,5 meter. Idag kör jag med 38mm utom från nödtömningspumen av kvarntyp, ut i havet där är det 25mm. Anläggningen innehåller förutom eltoa, nödtömningspump och tank bara en kulventil som tätar mot skrov genomföringen samt T-koppling och däcksförskruvning. Tanken ligger under toan i nivå. Tanken har inlopp från toan och ett utlopp för tömning samt urluftning. Jag hade som @IngemarE säger, tagit upp ett nytt hål i skrovet närmare pump/tank för att slippa 4m slang. Nedan är en skiss på mitt system som funkat utan driftstopp i fyra år hittills och då använder vi vanligt toapapper fast vi är noga med att spola rent systemet med färskvatten efter varje tur och använder Transclean 65.
  4. 2 poäng
    Tror dubbla uttag i botten av tanken blir en minst lika stor risk för läckage som ett uttag och ett T- eller Y-rör utanför. Alternativet tank med dubbla sugrör blir nog - som du märkt - svårt att hitta. Jag hade kört med en vanlig bordgenomföring med en "vattenlåsböj" på slangen precis innanför skrovsidan. F.ö. så de flesta varvsinstallationer ser ut numera. Dessutom skulle jag absolut gått upp till 25mm på luftningen. De speciella Avluftningsventiler jag tror du tänker på har normalt för liten effektiv luftöppning med sitt nät och kan även lätt sättas igen. Bara några synpunkter 😉
  5. 1 poäng
    Behöver inte vara konstigare än så
  6. 1 poäng
    Det låter korrekt. Dubbelkolla så du inte har några klickande ljud när du snurrar propellern i neutral. Har du inte det, provstarta på land och testa växlarna. Lyssna efter missljud när växel väl är i. Lite klonkande ljud är normalt när man byter växel.
  7. 1 poäng
    Bind fast massa stela borst på en lina som du drar genom masten med hjälp av ett fall och rensa den på så vis. Kanske även spola med tvättmedelsfyllt vatten (och sen rensköljning med rent vatten). Se bara till att vattnet kan rinna ur och torka, så det inte blir fryssprängning på nåt dumt ställe.
  8. 1 poäng
    Varför inte ? Möjligheten finns ju att tömma i vattnet i alla fall, om man skulle behöva i ett extremt nödfall.
  9. 1 poäng
    Vår mast har inga fall som kan ledas uppåt utan att passera över skarpa kanter eller 180 grader runt en rundad kant. Inget alternativ. Dessutom är de över mastkranens höjd!
  10. 1 poäng
    Fast du kan väl ha utloppet närmare tanken?
  11. 1 poäng
  12. 1 poäng
    Jag har sett ett annat alternativ som faktiskt verkar lite smidigare än vinkelslip som kan vara lätt att slinta med om man är ovan. Däremot har jag inte testat metoden själv, men planerar att göra under vintern/våren. http://seven-scampi30.blogspot.com/2016/03/bortagning-av-bordsgenomforingar.html
  13. 1 poäng
    Mina tankar (😛) går lite i linje med redan nämnda: - Sätt en Y-förgrening på tömningsanslutningen på tanken du köper. - Se till att avluftningen är rejäl, min 19mm men gärna 25mm slang - Använd den 25mm du redan har från toa till tank. Passar inte anslutningen på tanken kan du helt enkelt sätta en "skrovgenomföring" i toppen på tanken som ny/extra ingång. - Ta upp ett nytt hål i skrovet för "nödtömning" för 38mm nära tanken (där det är lämpligt och går att komma åt), plasta igen det gamla. - Montera en pump - hand eller elektrisk - på slangen mellan tank och "nödtömning". En del tror på självrinning, det gör inte jag. Jag har 5m 25mm-slang mellan toastol och tank, och det är inga större problem. För säkerhets skull spolar vi lite extra om vi vet att båten skall lämnas för ett tag, så inget ligger i slangen och "stelnar". Däremot vill man nog ha tömningsslangarna så korta som möjligt, precis som @Peter_K skriver. Skillnaden är att toastolen idag aktivt pumpar ut skiten direkt. Om den legat till sig ett tag och dragningen/fallet dessutom kanske blir annorlunda (vilken den nog blir med en hålltank emellan) hade jag inte förlitat mig på att det funkat innan, utan gått upp till 38mm. Dessutom är detta standard på tankutlopp, däckstömning o.s.v. så ihopkoppling med Y-rör blir mycket lättare då.
  14. 1 poäng
    Vi har satt en sån här Y-koppling på tömningsutgången och sedan en 38mm slang till däcksgenomföringen och en 38mm slang till pump för sjötömning. Pumpen har kvarn, från pumpen är sedan slangen 25mm till skrovgenomföringen. Har fungerat bra i sommar, innan fanns bara tömning rakt ut med pumpen från tanken och det fungerade enligt tidigare ägare bra i många år. våran tank sitter rätt lågt så vi pump för att få ut skiten.
  15. 1 poäng
    Hej Här finns en del tips. Installera hålltank. För att göra det enkelt skulle jag använt 38 mm slang till det nya du installerar och behållit 25 mm bordgenomföring. Du har ju en eltoalett som mal ner avfallet och det har ju fungerat hittills. Hälsningar Ove
  16. 1 poäng
    Hjälpte en kompis med avmastning i morse, och de som mastade av före oss på den kranen, använde ett fäste (metallstav bredare än likrännans öppning, fastsvetsad i en rektangulär plåt som var smalare än likrännans öppning, med borrat hål i i övre hörnet) som gick i likrännan. En schackel satt i fästet och kranens krok fäste i schackeln via nån kortare lina. Från fästet gick sen en lina till en fästpunkt nära mastfoten (i detta fallet en mastmonterad fallvinsch) för att hindra fästet att röra sig högre upp i likrännan. Fästet satt ca 2/3 upp i masten. När de hissade upp lyfte masten och hängde vertikalt och stilla, så ingen behövde hålla i mastfoten utan de kunde i lugn och ro gå runt och samla ihop vant och stag, bunta ihop och sen lyfta in masten över land. De var två och mastade av snabbare än vi sen gjorde med sling under spridarna på tre pers. Det enda orosmomentet är väl att likrännan inte håller. Om jag ska göra en sån lösning vill jag nog ha maximalt lång "stav" inne i rännan för att sprida lasten rejält. En nackdel, som jag ser det, är att masten måste ligga med framsidan ner med den metoden. Där sitter lanterna, fördäcksbelysning och en eventuell vindmätare pekar också ner åt det hållet (nej, jag kommer aldrig klättra i en mast eller mastkran för att plocka ner sånt innan). Med sling under spridarna, på framsidan masten, hamnar masten på rätt håll i mastkärran, och alla känsliga saker pekar bort från mantåg och mark.
  17. 1 poäng
    Bytte kontakter mellan SB&BB reglage och det verkar som att reglaget är ok. Behöver en styrbox, samma som på bilden i JoOlssons inlägg. Någon som vet var jag kan hitta en sådan?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...