Hjälpte en kompis med avmastning i morse, och de som mastade av före oss på den kranen, använde ett fäste (metallstav bredare än likrännans öppning, fastsvetsad i en rektangulär plåt som var smalare än likrännans öppning, med borrat hål i i övre hörnet) som gick i likrännan. En schackel satt i fästet och kranens krok fäste i schackeln via nån kortare lina. Från fästet gick sen en lina till en fästpunkt nära mastfoten (i detta fallet en mastmonterad fallvinsch) för att hindra fästet att röra sig högre upp i likrännan. Fästet satt ca 2/3 upp i masten. När de hissade upp lyfte masten och hängde vertikalt och stilla, så ingen behövde hålla i mastfoten utan de kunde i lugn och ro gå runt och samla ihop vant och stag, bunta ihop och sen lyfta in masten över land. De var två och mastade av snabbare än vi sen gjorde med sling under spridarna på tre pers.
Det enda orosmomentet är väl att likrännan inte håller. Om jag ska göra en sån lösning vill jag nog ha maximalt lång "stav" inne i rännan för att sprida lasten rejält.
En nackdel, som jag ser det, är att masten måste ligga med framsidan ner med den metoden. Där sitter lanterna, fördäcksbelysning och en eventuell vindmätare pekar också ner åt det hållet (nej, jag kommer aldrig klättra i en mast eller mastkran för att plocka ner sånt innan). Med sling under spridarna, på framsidan masten, hamnar masten på rätt håll i mastkärran, och alla känsliga saker pekar bort från mantåg och mark.