Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-09-15 på alla områden

  1. 2 poäng
    Drog ut med frun och katten till vår klubbö idag. Lamm ska grillas (hel) över öppen eld här imorgon. En lite tradition vi har haft på ön med flera medlemmar ett par år sent på året. Värmare på såklart!
  2. 1 poäng
    Att tänka på är att lim kan innehålla mindre nyttiga saker som man kanske inte skall använda när det är dricksvatten i tanken. Har hör om en man som limmade sina löständer med superlim och han höll nästan på att stryka med, det var visserligen många år sedan nu.
  3. 1 poäng
    Se där, det var ju ungefär som jag räknade med då. I alla fall det året. De har väl skalat ner det nu eftersom båten är mindre.
  4. 1 poäng
    BMV har relä-utgångar, det har inte Smartshunt, det är en av få saker som skiljer. Det går alltså inte att göra samma sak med Smartshunt som med BMV. Följer med en kabel till Citrixen som man antingen ger 12v eller så gör man det inte och då är relät öppet eller slutet helt enkelt. Men som sagt; Smartshunt saknar relä så den vägen går inte. Se manualen här, det är i princip samma fast med en VE.Bus istället för BMV: https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Cyrix-Li-ion-230-A-EN.pdf Alternativet är att göra som @IngmarE skriver och parallellkoppla flera Orion. För mitt case tyckte jag det blev för dyrt med de förutsättningar jag hade. Jag har en 150A generator med tempsensor, den ville jag sätta i arbete. Jag har ingen Multiplus i dagsläget, dock en 3kW inverter för att kunna dammsuga och göra gott kaffe!
  5. 1 poäng
    Jag kan garantera att den diod jag föreslog kommer att hålla. Den har en peak surge current 200A (10ms) och en peak current 20A vid 15Hz. Däremot är det möjligt att det kan behövas back-dioder på fler anslutningar än enbart parkeringsanslutningen, beroende på hur lindningarna är kopplade internt i motorerna.
  6. 1 poäng
    Enligt uppgifter lär det vara två som inte syns i bild, men jag har fattat det som att det är kameramän båda två. Möjligt att någon (eller båda) har dubbel kompetens, dvs de jobbar som kameramän men har seglat väldigt mycket och har viss kompetens att hjälpa skepparen. För man bör nog ha "sjöben" i CV:t för att få detta uppdrag som kameraman. Nja, var väl lösenordet för båtens lokala WiFi som satellitsurfen går på som avsågs. Var ju en kändis som mot bättre vetande "surfade upp" tusentals kronor och hela potten innan han fattade bättre....
  7. 1 poäng
    Såg Harald ute i Långedrag för ett litet tag sedan. Han var kapten på en turistbåt längs Göta älv. Trevlig person. Mycket bättre än hans efterträdare på Robinson.
  8. 1 poäng
    Fotöbron i rätt väder😃 Rak motvind mot Läsö så det blev Vinga ikväll å Läsö imorgon då vi den vrider sig lite till det bättre.
  9. 1 poäng
    Tack för tipsen! Provar nog med dioder annars blir det separata brytare.
  10. 1 poäng
    Jag håller faktiskt också på med ett projekt för mörkerbelysning. Ser ju inte knapparna för olika saker i mörker, inte förrän de är tända/påslagna.... Kommer byta LED till röda i en batteridriven notbelysning (bilden) och samtidigt sänka strömmen i dem. Med den låga förbrukningen lär batterierna räcka hela säsongens nattkörning (och kanske nästa också). Svanhalsarna gör att man kan få belysning riktad ner mot paneler och knappar. Fast det är klart - ombyggnaden kräver kanske att man är lite elektroniknördig....
  11. 1 poäng
    Jag håller på att montera 2 st 30A Victron DC/DC från start/motorsidan till förbrukar (och LiFePO4). De går att lägga ännu fler i parallell om man vill. Då kan jag ställa dem att kicka in vid olika spänningar och/eller styra hur mycket av generatorns ström som skall kunna tryckas över till förbrukarbanken. Det finns även en styringång som man skulle kunna koppla till en anliggnings/bimetalltermostat som drar ner/kopplar bort hela eller delar av förbrukarladdningen om det blir för varmt.
  12. 1 poäng
    Jag står inför något liknande, har en KAD43. Motorn får bra kylning, så det är inte det som är problemet, men det läcker litet olja, sannolikt från oljekylaren eller en av dess anslutningar. Så jag måste demontera luftfilterbehållaren, expansionskärlet och värmeväxlaren för att öht komma åt oljekylaren, kanske jag även måste skruva loss kompressorn för att komma åt ordentligt. Som jag ser det kan det ju vara risk för vatteninträngning då man demonterar, eller kopplar bort värmeväxlaren, på båtar med backslag kan man ju stänga bordsgenomföringen, men på en båt med drev kan det bli knepigare. Därför väljer jag att börja skruva med detta när båten är torrsatt. Då kan jag även ta det lugnt och det finns gott om tid att leta reda på och täta läckan. Säkerligen finner man något annat som behöver åtgärdas samtidigt, det brukar ju vara så…. Å andra sidan kan jag inte provköra med belastning… man kan ju inte gärna ta upp och lägga i båten som man gör med tepåsar….
  13. 1 poäng
    Jag köpte den större varianten, RUT955 med inbyggd gps. Nu får jag mail/sms om ngn flyttar båten👍den mäter även spänningen på förbrukningsbanken som jag kan se i mobilen remote Kopplade den för enkelthetens skull mot vicrtons mppt lastutgång. Den registrerar ca 40 w / dygn
  14. 1 poäng
    Kan varmt rekommendera denna! Gillar att det är router och modem i ett. Enkel att programmera (ändra namn på SSID och lösenord) och liten. Fungerade fint hemma, i helgen testar vi på sjön. Drar endast 5W. Inte större än en snusdosa om man bortser från antennerna.
  15. 0 poäng
    De kan säkert ha egna meddelanden, men hur meddelanden är skapta och hur trafiken ser ut är helt kompatibelt.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...