Jag står inför något liknande, har en KAD43.
Motorn får bra kylning, så det är inte det som är problemet, men det läcker litet olja, sannolikt från oljekylaren eller en av dess anslutningar. Så jag måste demontera luftfilterbehållaren, expansionskärlet och värmeväxlaren för att öht komma åt oljekylaren, kanske jag även måste skruva loss kompressorn för att komma åt ordentligt.
Som jag ser det kan det ju vara risk för vatteninträngning då man demonterar, eller kopplar bort värmeväxlaren, på båtar med backslag kan man ju stänga bordsgenomföringen, men på en båt med drev kan det bli knepigare. Därför väljer jag att börja skruva med detta när båten är torrsatt. Då kan jag även ta det lugnt och det finns gott om tid att leta reda på och täta läckan.
Säkerligen finner man något annat som behöver åtgärdas samtidigt, det brukar ju vara så….
Å andra sidan kan jag inte provköra med belastning… man kan ju inte gärna ta upp och lägga i båten som man gör med tepåsar….