Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-09-09 på alla områden
-
2 poäng
-
2 poängDe har ju fått en butik på Hyppeln som har ”kvartersbutiksortiment” alltså mindre än Rörö men det nödvändigaste.
-
1 poängJag tänker så här: Bygg och lär dig av dina misstag. Finns massor med videos på Youtube, titta och apa efter. Om du inte testar så kommer du aldrig att lyckas. Satsa på ditt bygge, lägg gärna upp här i en ny tråd, mycket kompetenta personer finns här med gedigen kunskap om tex plastning osv. som kommer att dela med sig om sin kunskap. Alla vi är nybörjare och lär oss hela tiden. Lycka till!
-
1 poängTog mig bara nån minut att skanna av kartan. De flesta broar av det slaget i Bohuslän har jag passerat antingen på eller under, men inte denna. Det finns inte så värst många att välja på. Bohuslän är inte så brotätt.
-
1 poängRätt svar inom 20 minuter, det var raskt. Jag bor i närheten men åker oftare under den än på den 🙂
-
1 poängLastade upp båten på trailer och åkte till yamahacenter i Danderyd. De letade fram rätt verktyg och 20 sekunder senare var locket öppnat. De ville inte ha något betalt, det kallar jag service. Packade om cylindern själv och nu fungerar det perfekt.
-
1 poängHar läst om flera långfärdsseglare. 1 st toppvant och 1 st undervant verkar inte vara fel att ha med sig i reserv.
-
1 poäng
-
1 poängTackar för alla svar. Gummit ser bra ut och allt verkar vara på sin plats. Så jag förutsätter att den kommer göra sitt jobb
-
1 poängHåller med om att Ettan är för träbåtar! Jag missuppfattade skrovmaterialet, att den var plastad.🙏
-
1 poängJag har en sådan tätning och den har fungerat helt felfritt. Haft båten 3 säsonger och vid två tillfällen har jag haft en Auktoriserad Cummins-verkstad som gjort service och sett över allt och de har varken haft anmärkning eller någon anledning att se över tätningen. Inte heller har jag vid något tillfälle sett att det läcker. Härligt att slippa fylla på med fett.
-
1 poängMed avseende på lite resktioner så kan jag förtydliga att jag menade att sikaflexa som nödlösning ska göras på utsidan, alltså mot plast och inte insida mot trä. Och det är en nödlösning. En nödlösning är per definition inte en optimal och helt korrekt lösning. Nu vet jag inte vad tec7 är, men om det är typ sikaflex så bör du nog inte plasta utanpå det.
-
1 poängOm du har tankat utomlands är det sak samma hur stort fartyget är. Om din båt är 11 m lång och 2.45 m bred, är den med god marginal inom definitionen för "båt" i lagens mening. Men regeln jag citerar gäller oavsett storlek.
-
1 poäng"Förbudet gäller dock inte om oljeprodukten har förts in till Sverige i bränsletanken och fyllts på i ett land där bränsletanken får innehålla en sådan produkt (2 kap. 9 § andra stycket LSE)." https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.9/323440.html#h-Forbud-mot-anvandning-av-markta-oljeprodukter
-
1 poängMina tankar kring detta... - Nu var det väl en inplastad träbåt... Enligt beskrivningen kruttorr, förutom vid axelgenomföringen. Då är det väl ordentligt plastat även runt axeltrumman, för att bl a ta upp krafter, typ i sidled? Plasten som även är tänkt att stå emot vatteninträngning, inte träet? Nu är väl plasten också drygt 40 år. Kanske sprickor eller annat. Vad tätar då? Isärtorkat trä? - Att täta runt axelrör mot "plastskrovet" har beskrivits på nätet som så att hål borrades i plasten, in till axelröret från sidan på några ställen. Hur man undvek att borra genom metallröret framgick inte. I plasten borrade hål gängades / plastades smörjnipplar fast, måhända det var i änden på rör. Så trycktes Sikaflex in med smörjspruta. Injektering. Det blev tydligen ordentligt tätt. Men som sagt, detta har jag sett beskrivet på nätet. Jag kan tro att skutan måste lyftas, för att utföra detta. Hur som helst hjälper det inte att kleta nåt på insidan. En kompis har en båt, där man försökt detta... Inget lyckat resultat. Började läcka igen. Tätning bör alltid ske från den sida som vattnet trycker på ifrån. D v s utifrån. Men kanske det läcker på nåt annat ställe än just runt axelröret. 40 år är dock en lång tid. Plast blir skört med tiden.
-
1 poängHmm, appropå hålen framför propellern så är de tillför att vatten skall strömma in där och igenom slitsarna i lagerhylsan så att den får kylning, att trycka i fett där är nog inte så lyckat Det bör inte göra så att det läcker, en kan nog göra att lagret slits i onödan. Var någonstans såg du att det läcker, är det mellan propelleraxeln och axeltätningen, eller läcker det snarare mellan skrovet och stävlagerhållaren?
-
1 poängJag har kollat mycket på 6V batterier. Enligt många en billigare lösning samt att de som du säger att de går att köra ur rätt hårt om man har koll på syranivån. Jag föredrar batterier där jag kan fylla på vatten själv, underhållsfritt faller mig inte i smaken. Men i sverige är 6V batterierna för dyra, enligt din länk hamnar 230Ah på 6.600 kr. I staterna går matten ihop, men inte i sverige då 90% av alla 6V batterier importeras från USA.
-
1 poängHej Kan bara hålla med övriga. Jag vill dock tillägga något, vi har i SXK Västkustkretsen servat och främst monterat säkringar på ca 2 700 uppblåsbara västar sedan vi började 2016. Den klart största orsaken till att västen inte fungerar, som vi sett, är att gaspatronen skruvar ur sig. En säkring av gaspatronen löser detta, alla nya västar skall ha denna säkring idag. Bor ni nära Göteborg har vi nästa träff på måndag den 12 september där vi monterar säkringar på gamla västar, anmälan här https://www.sxk.se/vastkustkretsen/artiklar/sakring-pa-uppblasbar-flytvast medlem eller inte spelar ingen roll. Vi har en risk till och det är att bli rammad av en stor båt, då vill jag ha en väst som jag vet vänder mig i rätt läge om jag inte är vid medvetande. Vi har varit väldigt nära att ha blivit rammade. Hälsningar Ove
-
1 poängByggde ett eget verktyg som fungerar perfekt. Köpte en skiftnyckel modell lite större och borrade hål i spetsarna där jag monterade fast bultar som passar i hålen på cylindern. /mvh Niclas
-
1 poängDet finns några fler öar med liknande spiltor. Bland annat i Kosterskärgården. Litet höstigt nu, men solen skiner, hamnen är full. Är på Rörö, har inte varit där på några år, trots att det i flera bemärkelser ligger i hammafarvatten. Synd att ICA-butiken har så dåligt sortiment, främst på bröd. Och det är ju dessvärre rätt meningslöst att försöka handla på en av grannöarna, Knippla, den butiken brann ju ner för någon, några veckor sedan.
-
1 poängI Karibien kan man reducera risken för inbrott genom att köpa tjänster/varor av boat boys. Det är min tolkning av skipperns köp (vi var paying crew på Sjösportskolans båt) av något så simpelt att få hjälp vid förtöjning vid boj (SV hörnet av St Lucia i port of entry/exit). Just den byn ville skippern inte vi skulle gå iland på av skäl vi accepterade (av samma skäl vistas jag inte i delar av Gbg). Det finns web siter med lokal säkerhetsinfo tex för Karibien. Ett tips till de som planerar längesegling är att gå med i tex JRSK, OSK eller/och SXK Medelhav. Bra kunskap delas flitigt och så är det kul att träffa andra båtnördar😉
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00