Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-09-08 på alla områden
-
2 poängJodå. För några år sedan hittade vi en Storebro som var rätt intressant. Jag och den egentliga spekulanten begav oss till båten och fick på överenskommen tid kliva ombord. Båten var i fint skick både gällande skrov/överbyggnad, maskineri och utrustning. På tal om VHF så var en mycket fin Sailor monterad. Säljaren intygade att befintlig utrustning som fanns ombord vid vårt besök skulle ingå i försäljningen. Vårt intresse kvarstod och vi bad att få några dagars betänketid och vi var överens om att om någon annan köpare skulle slå till före oss så fick vi acceptera det. Vi kontaktade säljaren några dagar senare och frågade om vi fick komma och titta på några detaljer, och det var inga problem. Vid detta nya tillfälle var 4-takts jollemotorn utbytt mot en gammal 2-takt, originalporslinet bortplockat, Sailor-VHF:en utbytt mot en billig Cobra-VHF. Simrad MFD var utbytt mot en betydligt äldre och enklare variant och autopiloten bortplockad m.m. Vi kommenterade inte detta utan tackade för oss. Så nog finns det skojare inom båtbranschen också.
-
2 poängOm du är och tittar på båten och det sitter en tjusig och fin VHF i den och säljaren säger VHF ingår men sen innan leverans/övertagande byter ut den mot en gammal sunkig VHF, då är det lurendrejeri! Även om säljaren inte explicit pekat på just den och sagt att det är den som ingår. Kanske inte håller rättsligt, men bedrägeri är det ändå.......även om det är klen tröst☹️ Bilder från annons skulle inte jag stödja mig på då det kan vara semesterbilder eller 2 år gamla bilder. Inte alla som tar nys fina säljbilder av båten i sälj skick. Titta, kom överens av vad som ingår, skriv kontrakt. Stäm sv ombord innan slutbetalning.
-
2 poängRent "juridiskt" är inte en privatsäljare (eller köparen heller för den delen) bunden att sälja (eller köpa )det som visas bara för att det syns i en annons på en bild eller nämns i en beskrivning. Vad som verkligen ingår gör ni upp och specar på köpekontraktet eller annan likställd överenskommelse, och det är först då något blir juridiskt bindande. Fram till dess kan säljaren visa guld och gröna skogar. Men även du som köpare kan visa dig hur intresserad som helst och sedan börja "krångla". Helt utan några (formella) påföljder. Lite gränsfall blir det om ni gjort någon form av en muntlig överenskommelse och dessutom blir det krångligt om det skett utan att noga gått igenom vad som ingår. Du kommer då få svårt att hävda rätt till sakerna som du kanske tyckte ingick, då ord kan komma att stå mot ord. Så det enklaste är att inte ta för givet att det följer med mer än minimum av det som står, och dessutom att detta kan vara 30 år gammalt och icke fungerande skräp - om säljaren är lagd åt det hållet. Och ju fortfarande vara "VHF", "diverse elektronik" o.s.v. Se m.a.o. till att allt extra som du vill ha med (eller inte) samt skick och funktion noga specas i en lista som ni båda signerar. Först då kan man börja tala om något som skulle kunna hålla vid en juridisk prövning. Och dessutom är fördelen att OM man gör en sådan lista så brukar man aldrig behöva bli så oense, än mindre pröva det i rättslig instans.
-
2 poäng
-
1 poängEnig i allt IngemarE skrivit. En allmän visuell kontroll att allt ser fint ut är allt som behövs. Dvs kolla att slangklämmor ser bra ut, att gummit ser friskt ut, att metallklumpen på axeln sitter fast och inte flyttat på sig. Speciellt den transparenta PVC slangens anslutning kan ägnas lite extra visuell uppmärksamhet då jag skulle säga den biten är den klena länken i systemet.
-
1 poängVHF är egentligen beteckning på ett frekvensområde, så det är inte säkert att det är en VHF-marinapparat/radio som ingår. Även om det ofta är underförstått. Fast det kan ju vara en VHF-mottagare, en VHF-marinantenn eller - om det är en gammal person som minns tiden då vi bara hade två (eller t.o.m. en) TV-kanaler - en TV-antenn för VHF. Eller troligare ingår just en VHF-radio, fast kanske med funktioner och skick som du nog inte hade tänkt dig 😛:
-
1 poängJag bytte till PSS på förra båten och hade sedan PSS i 15 år. Bytte till PSS på den nya också. Enligt mig en av de bästa axeltätningarna du kan ha (men inte den billigaste). I princip underhållsfri och håller hur länge som helst. Kanske därför det inte står så mycket om underhåll 😉. Inget fett eller annat klabb, och är normalt heltät. Du verkar ha varianten med forcerad vattensmörjning/kylning, dvs med nippel på grafitringen. Då behöver du inte göra någonting. Om du har varianten utan nippel (klenare axlar och långsamma båtar) skall du efter sjösättningen pressa grafitringen bakåt (komprimera bälgen) så det strömmar ut vatten. Detta för att säkerställa att det inte ligger en luftkudde överst, utan det är vatten ända upp. Med ett antal års intervall rekommenderas att byta gummibälgen då den kan bli hård och oelastisk. Verkar den bra är det dock inte nödvändigt att göra det förrän den börjar kännas stum (eller se illa ut). Jag bytte först efter 10 år på den gamla båten, och då mest för att jag ändå hade isär det i samband med motorbyte. Den hade fungerat många år till.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängHej Kan bara hålla med övriga. Jag vill dock tillägga något, vi har i SXK Västkustkretsen servat och främst monterat säkringar på ca 2 700 uppblåsbara västar sedan vi började 2016. Den klart största orsaken till att västen inte fungerar, som vi sett, är att gaspatronen skruvar ur sig. En säkring av gaspatronen löser detta, alla nya västar skall ha denna säkring idag. Bor ni nära Göteborg har vi nästa träff på måndag den 12 september där vi monterar säkringar på gamla västar, anmälan här https://www.sxk.se/vastkustkretsen/artiklar/sakring-pa-uppblasbar-flytvast medlem eller inte spelar ingen roll. Vi har en risk till och det är att bli rammad av en stor båt, då vill jag ha en väst som jag vet vänder mig i rätt läge om jag inte är vid medvetande. Vi har varit väldigt nära att ha blivit rammade. Hälsningar Ove
-
1 poängDet avgörande är inte om ryggen är rak eller böjd, det viktiga är ventilation! Öppningar i båda gavlarna så att luften kan passera igenom och ventilera.
-
1 poängOm du bytt turbon och motorn inte ger förväntad effekt, så är pumpen för snålt ställd, man måste då öka på mängden bränsle. För att konstatera huruvida mycket effekt du får ut mäts med en tryckklocka på insugningsröret. Turbon ska vid full effekt ge cirka 1,7 kg i tryck. Är inte trycket i referensramen får man mata på med mer bränsle till önskat tryck erhållits. Vad gäller din bälg till avgasröret, så har du för lite kylvatten där. Oftast fel i knäet tyvärr, @Makro har gjort ett inlägg längre upp. Felsök sjövattensidan som han beskriver.
-
1 poängGenerellt så bör du reda ut varför du inte får ut full effekt. Om det inte beror på beväxning hade jag betraktat som potentiellt mycket allvarligt och kanske hänger det ihop med att bälgen spricker. Om du tex har alldeles för hög avgastemperatur så kanske det blir för mycket för bälgen. Om tex motorn inte får tillräckligt med luft så tappar den effekt och avgastemperaturen blir för hög. Är problemet på båda maskinerna och varvar de samma när du kör i 25 knop/på topp?
-
1 poängHej nu är trailern hemma. Bromsarna funkar. Lite belysning måste fixas. Sen så har trailern tipp. Vilket känns bra. Jag har inte sett en trailer med tipp förut. //Mathias
-
1 poängHej idag krånglade startreläet, men tog det från reservdelsmotorn. Sen blev det en kvällstur. //Mathias
-
1 poängHej Idag blev det en liten test tur runt Frösön. Sonen körde båten så att jag fick se hur den gick i vattnet. Trevlig tur och båten funkar bra. //Mathias
-
1 poängPå insugsröret , nära turbon finns ett uttag där jag kopplat in min laddtrycksmätare, bifogar bild.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00