Jag har plastat en hel del prylar som jag tyckt saknas (nu senast ett peke till nya båten), och jag tycker inte din idé att ge sig på att göra sittytor alls är fel. Tvärtom !
Men jag hade gjort den omvända vägen. Kan förstå att det känns olustigt att kasta sig in i glasfiberns värld med att göra form o.s.v. och det är mer komfortabelt att jobba "inifrån och ut" med trä som man antagligen känner bättre till. Men med alla de steg du beskriver kommer det antagligen bli mer jobb och ett klumpigare slutresultat.....
Jag hade således börjat med att göra en enkel form ("låda") av ihopskruvad formplywood (sådan där slät brunaktig). Ihopskruvad, för att du då kan lossa en sida eller två för att lättare få ur bänken ur formen sedan utan att göra sönder vare sig den eller det plastade för mycket.
I denna spacklar du i alla hörn och jämnar ut till en snygg avrundning med t ex en bricka (M8-M10). Sedan vaxar du formen noga (vanligt tjockare bilvax, gärna cremetyp, funkar).
Pensla på Gelcoat (blandat med härdare, förstås) så det täcker bra och kan bli lite att putsa/slipa på sedan. Ingen topcoat eftersom den kritiska sidan är mot formen där luften ändå inte kommer åt.
När denna härdat (någorlunda) målar du polyester och lägger glasfibermatta som du "mättar" med polyester - men inte mer. Det skall inte rinna. Jämna till/tryck ut luftblåsor. För detta rekommenderar många aluminiumroller, men jag brukar nästan alltid använda en bredare pensel och tycker det fungerar bättre. Lägg 3-4 lager vått-i-vått.
Innan detta härdat lägger du i en distansskiva i "det blöta" som du förberett. Denna kommer ge styvheten främst i mitten på bänken. Den KAN vara i plywood (12mm räcker), men kan också vara i betydligt lättare material. Det är inte den som ger så mycket av styvheten utan det faktum att - när du är färdig - kommer ha två plastlager med en distans emellan. Om du skall skruva saker i, t ex ben, är det dock en fördel att ha plywood, i alla fall just där.
Ställ lite vikter på skivan så den håller sig i god kontakt med "det blöta" under och låt denna omgång härda ungefär tills den börjar svalna (det blir nämligen varmt under härdningen).
Sedan bäddar du in skivan med kanske 4-5 lager till.
Med fördel plastar du upp lite på formens/"lådans" sidor också. Räcker att du drar upp kanske 5 av lagren på sidorna. Då får du en liten nerböjning, en kant runt bänken. 3-5 cm är lagom. Dels ger denna en väldig styvhet till bänken utan att vara tung, dels får du det där stället att sätta en dold LED-listen innanför helt på köpet 🙂.
Slutligen lossar du hela bänken ur formen och skär rent allt utstick med en bra såg eller fräs. Försegla kanten som blev med att måla på topcoat om du vill (även om den är nedåt och inte syns). Insidan penselmålas också med fördel med topcoat för att isolera ev. vassa glasfibertrådar och bli en trevlig yta.
Återstår polering på utsidan och ev. laga i en och annan osnygghet i gelcoaten.
OM man - när allt lossats - misslyckats helt med gelcoatskiktets finish går det ju även att ge upp detta måla bänken. Finns alltifrån bra sträckfärger till 2-komp som sprutas och t.o.m. billack.
Jag har i princip uteslutande använt Biltemas polyester (lär f.ö. vara Norpols) och deras matta, med gott resultat. Köp en billig halvmask (150-300:-) från BT, JULA, Clas eller liknande, så slipper ångorna tära på hjärncellerna.
Exempel på akterbänk:
Se min hemsida, NB870-bygge, Dagbok och "Oktober 2004"