Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-09-04 i Forum Inlägg

  1. 2 poäng
    Nya installerad och testad över helgen. Fungerar perfekt. Gött!
  2. 1 poäng
    Eniro har samma i appen som på nätet. Jag antar att du syftar på skillnaden i djupinformation. Det är förmodligen så att Eniro har uppdaterat till de nya sjökorten, efter det infama "sjökortslyftet", som fått mörkblått på massa ställen som tidigare visat rejäla djup. Detta beror på att Sjöfartsverket bara bryr sig om handelssjöfarten (pga en idiotisk finansieringsmodell för myndigheten där avgifter från kommersiell sjöfart finansierar myndighetens verksamhet), och anpassar allt efter dem. Fritidssjöfarten ses som nåt besvärligt som man helst vill ha bort helt. Sjökorten har helt enkelt fått mörkblått över allt där man anser det vara "dåligt" sjömätt. Inte för att man tror att det är så grunt, utan för att man garderar sig. Handelssjöfarten går ändå inte på drabbade platser, och med de nya sjökorten kan man stolt påstå att de nya sjökorten är säkrare. Jojo, ännu säkrare vore förstås att markera allt utanför farlederna som mörkblått. Tänk vad man skulle spara pengar på sjömätning sen!
  3. 1 poäng
    En Bella 630 kanske? Kabin, toa, inombordare. Många bra attribut på en sån. https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/bella_630_hostpris/102586271
  4. 1 poäng
    Ooooh, förstår allt detta. Kan sova lugnt i natt😀
  5. 1 poäng
    Nu avtar ju signalstyrkan rejält med avståndet, och en drönarbaserad GPS-störsändare - om nu någon sådan skulle finnas och användas - kan inte sända mycket effekt och speciellt länge innan den dimper i backen. Skulle inte komma långt innanför gränsen, och dessutom har luftförsvaret ganska bra koll även på små saker som kommer österifrån. OM den nu skulle göra det. Men en drönarbaserad GPS-störare finns nog bara i journalisters fantasi och i teorin. Störutrustning kan man t.o.m. köpa på nätet, det är ingen nyhet. Men det är mycket svårare att störa ut vissa saker än man kan tro, just för att störsändaren måste vara mycket lokalt och stark. Men är det väldigt dålig kvalitet på radiolänken som är målet så GÅR det naturligtvis. Många hemmalarm (även "finare" märken) opererar på 433MHz-bandet och med radiolänk som knappt är värd att sitta i leksaker. Den kan ofta enkelt störas ut av en tjuv som befinner sig alldeles i eller vid huset, med utrustning som kan köpas nästan överallt. Fast det beror på att dessa larm opererar med synnerligen låg effekt (typiskt 10mW), så det krävs inte orimligt hög uteffekt på störsändaren kanske placerad intill men utanför huset. Att de dessutom har usel störtålighet (använder en mycket lättutstörd moduleringsmetod av bärvågen) gör inte saken bättre. Snarare har de ett filter som kräver ett stort antal missade beacon från sensorerna innan de tycker sig vara utstörda, just för att (för kunden) maskera hur otroligt dålig överföringen är i vanliga fall. Med GPS och GSM o.s.v. är det något helt annat. Men det är klart, ligger du bredvid en rysk båt i farleden kan man ju aldrig veta....😛
  6. 1 poäng
    Minimal risk i Sverige. Störsändarna påverkar bara inom deras räckvidd.
  7. 1 poäng
    Jag tror varken jag eller Pseudo betalar skatt på arbeten på egna prylar vi utför på vår fritid såsom när jag målar min båts botten - gör du..? 🙂 Som jag skrev; principen när man värderar eget arbete är att man ”får” vad en person som utför arbetet hade tjänat efter skatt. Jag vet inte vad en bottenfärgskrapare tjänar, men antar att det är mindre än 1000 kr i timmen efter skatt, och närmare hundralappen jag föreslog. Detta oavsett om det är MSB, försäkringsbolag eller annat som bedömer detta.
  8. 1 poäng
    Din gissning låter oerhört högt. Jag har sett att man räknar på 80-100 kr/h när man prissätter eget arbete. Då gällde det byggnadsarbete som reglerades med ett försäkringsbolag. I så fall kostar det 5.000 kr att få botten ren om man gör arbetet själv. Tillägg: Jag sökte på nätet, och byggnadsarbete ersätts med en kostnad som motsvarar vad en byggnadsarbetare tjänar efter skatt. Det borde vara sisådär 120-130 kr/timmen - inte 1.000 kr/h. https://rib.msb.se/filer/pdf/25652.pdf Det är rimligt att anta att skrapning av botten ligger på ungefär samma nivå.
  9. 1 poäng
    Observationen vid "ryck" vid fullgas var en konsekvens av kavitering, detta problem uppstod inte när vi var två eller fler i båten eftersom den då gick djupare i vattnet. Så inget "fel" utan så det blev för min motor med denna båt.
  10. 1 poäng
    Hej alla, och tack för svar! Ja, detta löste sig till slut. Det visade sig vara oljetrycksgivaren som pajat och som felaktigt gav signal "för tidigt" varpå tändningen gick in i "safe mode". Detta förklarar varför felet försvann vid omstart av motorn. Byte av givaren löste problemet (men först hann oljepump, oljetrycksventil, och en del annat gås igenom utan att hitta något övrigt fel). Hade man bara vetat att det var givaren, hade det varit lätt att åtgärda själv, den kostade 150:- och var som att byta ut en mutter. Men men, motorn har gått som en klocka sedan dess!
  11. 1 poäng
    Precis som @ABC skriver: Du kan INTE mäta resistans på något med spänning (Volt), för då kan du få vilka galna värden som helst. I värsta fall går instrumentet sönder. Anledningen är att instrumentet utför resistansmätning genom att dina mätpinnar/det du mäter på sätts in i en intern spänningsdelare med andra, kända resistanser och som matas av instrumentets batteri. Sedan presenterar instrumentet denna spänning, som då varierar med ditt yttre inkopplade motstånd, som det resistansvärde det motsvarar. Vad som händer vid din mätning är att det är främmande spänningar som går in och "stör" instrumentets fina kalibrerade mätbrygga och dess matning från interna batterierna, och du kan få som sagt precis vad värden som helst. Men garanterat inga som är rätt. Ett bättre sätt är att mäta spänningsskillnaden på dess båda sidor för att se om det är ihopkopplat eller inte. Alltså sätt område = V och ena pinnen på ena batteribankens plus och andra på den andra. När reläet är slutet har du i princip 0,0V. Eller titta på lysdioden 😉
  12. 1 poäng
    Men vänta lite nu! Om man har minus ihopkopplade på batterierna och dom har lite olika spänning så kommer man att se (potential)skillnaden mellan dom om man mäter spänningen mellan deras pluspoler. Säg att ett batteri #1 håller 12 Volt och det andra 13 Volt och minuspolerna är ihopkopplade. Då kommer mätinstrumentet att visa 1 Volt om man mäter mellan pluspolerna (13-12=1 Volt). Mäter man resistans mellan polerna blir instrumentet förvirrat, det förväntar sig inte att där finns några spänningar och kan därför visa lite vad som helst. Och det är ju det du gör när du mäter över skiljerelät.
  13. 1 poäng
    Söker erfarenhet av Ribbåtar, bor på Gotland så har ofta ganska rejäla vågor, vill ändå kunna åka lite oftare och relativt fort, Skulle denna göra jobbet, några andra erfarenheter av denna båt/ båtar i samma längd med stor motor, http://www.blocket.se/stockholm/Rib_Cape_Rib_53_Suzuki_115_4_takt_46214130.htm?ca=19&w=3 skulle Eller skall man kanske satsa på en Unlimited rib-båt istället?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...