Gå till innehåll
lördag 14 september 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-09-02 på alla områden

  1. 4 poäng
    Stämde träff med säljaren men var på plats 1 timma innan utsatt tid och höll koll på säljarens pyssel med att få igång maskin innan vi skulle komma, det var intressant. Blev ingen båt.
  2. 1 poäng
    Är du säker på att läckan är där? Kolla så det inte är vid turbon det läcker. Följ röret med ett papper och kolla ev läckage undersida turbo. Om du plockar bort värmeväxlare på sidan borde du enkelt komma åt byta damasken.
  3. 1 poäng
    Gött att du fann läckan 🙂 🥇 till @kossor Sen borde någon borde uppfinna långa robotiserade ap-armar som är böjbara åt alla håll, som man trär på händerna. Det vore en frälsning för alla båtmekar.
  4. 1 poäng
    Så köpte jag en halvbillig inspektionskamera/endoskop. Och hittade oljeläckan. Det är rätt kladdigt vid returröret från turbon, vid skarven där det sitter en bit gummislang. I min båt är det jättesvårt att komma åt på motorns båda sidor. Men jag kanske klarar av att byta slangen om jag skruvar loss expansionskärlet och insugningsröret till kompressorn..? Så var det bara vattenläckan kvar att lokalisera, men nu hade det inte läckt in något vatten…
  5. 1 poäng
    Fick äntligen fixat mitt problem med Lanternorna som helt plötsligt inte ville lysa längre efter en del felsök vilken kabel som är vilken så visade det sig att det var en Autosäkring som gått sönder! inte löst ut för alla var intryckta, säkringen är lödad på baksidan så lite krångligt att byta, men det fanns några reserver som inte används så jag fick koppla om och skriva in i elschemat vad jag har ändrat, så nu lyser det igen,
  6. 1 poäng
    På min TAMD 31D satt den i bakant under i avgaslimpan framför turbon.
  7. 1 poäng
    Börja med att försöka köra med separat tank och pumpblåsa alternativt biltemas billigaste elpump. För att först utesluta andra fel.
  8. 1 poäng
    Helt riktigt. AQAD40B/TAMB40B tillverkades 1982-1986 och det finns nog inga exemplar som inte är i behov av renovering 40 år senare oavsett användningsområde (om den nu inte stått i vila i ett förråd i 40 år...). Har den gått snällt i deplacementsfart kanske den har klarat sig hittills, men har den gått planande kanske den är på väg in på sin andra överhalning. Vad är motorn värd? Tja, troligen inte mer än vad den kan vara värd som bytesstomme. Därför bör båten prissättas utifrån detta. Hur som så är det precis så som många säger att stommen till 40-motorerna är skottsäker. Motorn är mycket enkel, och även lärorik, att skruva med. Finns ett flertal mekaniker som klarar 40-motorn med bravur, inte alls nödvändigt att vända sig till en marina eller VP-verkstad.
  9. 1 poäng
    Kan även vara bränslepump alternativt någon slang som läcker/drar in luft. Om du kör på 95 E10 kan det göra att slangar, packningar och bränslepumpens membran påverkas och åldras i förtid (beroende på motorns ålder).
  10. 1 poäng
  11. 0 poäng
    Som minihöståtgärder köra den med färskvatten tills bensinen i motorn tar slut och motorn stannar, sedan lite 5-56/WD40 genom tändstiftshålen och dra runt något varv, kanske funkar även nuförtiden?
  12. 0 poäng
    Tja, det går ju inte att renommésnylta på några skribenter här på forumet. 😃
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...