Tja, det är ju en väldigt gammal motor men är den väl underhållen så.
Vad är det för båt motorn sitter i?
Kolla driftstimmarna, fråga om /när turbon byttes och spridarna renoverades samt om några större jobb har gjorts och när det gjordes, t.ex rengöring av värmeväxlare, oljekylare och laddluftkylaren.
Finns ingen dokumentation på underhåll mer än oljebyte tycker jag att man ska betrakta en såpass gammal motor som ett renoveringsobjekt, beroende på driftstimmarna då.
Men packningar torkar och turbon kan rosta även om driftstimmarna är få.
Och se till att motorn inte är varmkörd före du kollar på den, varmkör ordentligt och kolla att det finns kraft och att motorn inte ryker svart när den belastas.
Sen tycker jag att man ska göra ett kort fullgastest på i varje fall 15-30 sek för att se om motorn orkar varva ut och att tempen inte skenar.
Jag vet att många inte håller med mig här men pallar inte motorn 30 sek på fullt anser jag inte att den är frisk. Jag kör alltid mina egna motorer på fullvarv kortare stunder med jämna mellanrum och skulle även låta en eventuell köpare göra det, när jag är med givetvis.