Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-08-25 på alla områden

  1. 3 poäng
    VHF-radio och mobiltelefon har inte likvärdig funktion. Med VHF-radio kan man från båten dels få ut ett nödanrop till närliggande båtar som kanske snabbt kan komma till undsättning, på enstaka minuter om man har tur. Dels kan man själv höra nödanrop från båtar nära och försöka hjälpa till där. En mobiltelefon kan bara komma i kontakt med en part, så ringer man t ex 112, så vet närliggande båtar inte ett skvatt om vad för nödläge du befinner dig i. Båda är bra, men på olika saker.
  2. 2 poäng
    Hej Ivar! Måste ge dig beröm - inte bara för dina fantastiska renoveringar utan för hur väl du beskriver och delar med dig av dina erfarenheter. För mig som precis har påbörjat renoveringen av en 35 forts motorbåt är detta den i särklass mest spännande och givande tråden på hela MG. Snyggt jobbat! /Christian
  3. 2 poäng
    Att mäta eller inte mäta på startbatteriets krets är ju inte fel, men som jag ser det så tycker jag det är mer värdefullt att veta laddningsstatus vid stillaliggande i hamn på förbrukarbanken. Normalt sett är ju startbatteriet fulladdat något tiotals minuter efter start av motorn, om nu detta batteri är friskt. Så vitt jag vet klarar dessa batterimonitorer bara att hålla koll på en batteribank Om start- och förbrukarbatteriernas minus ihopkopplat innan shunten anser ju batterimonitorn att båda batteribankerna är en elektrisk enhet, och vet då inte vilket batteri/batteribank som behöver laddas.... Så därför anser jag att man skall exkludera motorn med sitt batteri, startmotor, glödstift och må vad det vara. Om man nu vill hålla koll på även den kretsen så bör man ju då ha två batterimonitorer med var sin shunt.
  4. 1 poäng
    Jag håller mig i södra skärgården, och konstaterade att jag aldrig sett så många segelbåtar som faktiskt seglar, och inte tuffar motor.
  5. 1 poäng
    Oj, jag såg inte att det var två olika!
  6. 1 poäng
    Precis Raol, den du kopierade är hur det ser ut nu och den andra jag la in ovanför är hur det är tänkt att det ska vara!
  7. 1 poäng
    Håller helt med. Håll dem separerade, annars kommer även motorbatteribanken (i TS fall motorbatteriet) att räknas in i kvarvarande kapacitet o.s.v. och kan tolkas fel av den som tittar på instrumentets värden. Är man tekniskt bevandrad kan man säkert få mer information av det, men i alla fall i vår båt - där 75% av besättningen vill ha klara, tydliga besked som inte kräver ytterligare tolkning - så var valet (kravet) enkelt: Det intressanta för "besättningen" skall visas enkelt och tydligt, och då är det förbrukarbankens ström/spänning/kvarvarande kapacitet. Sedan har jag visserligen på min båt just en extra 500A shunt m.m. så jag ser samma sak även på motorbatteribanken. Men det är mer för min tekniska nördighet och önskemål om att just kunna övervaka även detta, men ingenting som egentligen någon annan i besättningen har intresse av.
  8. 1 poäng
    Högst tveksamt om gasföretagen provtrycker/kontrollerar varenda flaska som de fyller.. Det skall göras när datummärkningen uppnås, då provtrycks flaskorna, eventuella åtgärder genomförs, provtrycks igen, märks med nytt datum ELLER så kasseras de... Så ha ingen övertro på att varenda flaska är kontrollerad som Du byter till Dig..
  9. 1 poäng
    Hej, Jag är kanske sen på bollen här, men har precis kopplat in en monitor i min båt (BM-2). Jag gjorde inte som du tänkt utan ville även ha med motorerna, inte för att jag är så intresserad av hur mycket ström startmotorn drar men: - När jag gjorde detta kunde jag se att ena generatorn inte laddade som den skulle och att den andra började ladda först vid 2000rpm - Jag kunde också se att det skilde massor i strömåtgång mellan motorerna när jag körde glödstiften. Det visade sig att flera glödstift var dåliga och när dessa byttes blev ena motorn långt mera lättstartad. Syftet med en batterimonitor är ju trots allt att få en bild av vad som händer på båten så varför exkludera motorn? Din shunt verkar klara 500A vilket inte är några som helst problem för startströmmen på de allra flesta motorer. Min koppling ser alltså ut så här: - Generator till "Minusplint" - Kabel mellan minus på startbatteri och minus på förbrukningsbatteri För att förtydliga - jag är ingen expert, men så har jag gjort och det fungerar utmärkt för mig /Christian
  10. 1 poäng
    Kanske ser ekvationen annorlunda ut för andra flaskstorlekar?
  11. 1 poäng
  12. 1 poäng
    Investera i en antenn & kabel. En antenn och kabel kan sedan med fördel användas även till en handhållen. Den får då samma räckvidd på mottagning som en stationär och nästan samma på sändning.
  13. 1 poäng
    Kan följa upp lite här. Jag mailade till både återförsäljare och direkt till Baltic. Återförsäljaren svarade och bad om ursäkt att deras packavdelning hade missat att kolla datumet och skickade mig en ny, vilken jag fick med posten idag och som är bäst före februari 2026. Baltic svarade så här: Tyvärr ingen konkret policy (vilket väl hade varit en fördel om man någon gång får en med kort datum och återförsäljaren inte är lika tillmötesgående) men de verkar ju i varje fall ha rutin för rotation så det inte ska behöva inträffa. /Daniel
  14. 1 poäng
    Gör ju inget att tömma tanken ofta, nästan i onödan.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...