Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-08-23 på alla områden
-
4 poängLuktar ruttet ägg ==>> Varningsklockorna klämtar högt. Varför vätgas odör? Felaktig laddning eller åldersskäl hos batterierna. Vi var delägare i en båt Kroatien, blandad elkompetens..., en kväll när vi tog en aftersail drink i sittbrunen sa vi lågt till varandra att det var oförskämt av båtgrannarna att tömma ut svart vatten inne i hamnen. När vi skulle gå till kojs hojtade de som sov i babordshytten att det luktar starkt av ruttna ägg, jag lyfte på kojbotten och källan var batteribanken. Stängde av laddningen (landström). Fick okej av delägargruppen att köpa nya batterier. Med nya batterier uppstod ingen odör vid laddning. Vid det tillfället var boven gamla batterier som ingen delägare förstått var på G att ge upp. En observant båtägare kan lägga pussel och inse i tid att batterierna är slut. Svårare som ny båtägare.
-
3 poängGod morgon herr Ohm Du skriver inte hur mycket olja vi talar om, är det en liter är det två liter, eller är det någon ynka dl. Att man har vevhusventilation från en sådan stor motor, är fullt normalt. Slangen den från ventilkåpan du talar om brukar jag rikta och lägga alldeles mot snabeln på insuget. Att du får kanske en dl som kommer ner i maskinrummet på botten är fullt normalt, en motor är ju egentligen att likställa med en tryckluftkompressor, någonstans måste lite tryck komma ut. Däremot, när du öppnar oljepåfyllningslocket på ventilkåpan och motorn är i arbetstemperatur, och du lägger handen över hålet så ska det inte vara tryck som från en hårfön på fullt skaft, utan det ska komma en stillsam kvällsbris, det ska ånga vid tomgång och motorn är varm, man ser när man titta ner i hålet på ventilkåpan en liten dimma som sakta rör sig fullt normalt. Det är denna dimma som leds ut i slangen, och därifrån kommer det lite olja och fäller ut i sumpen. Har du inget tryck i ventilkåpan så locket blåser iväg när du släpper det så är det ingen fara utan normalt. Vidare så har du mitt på blocket under värmeväxlaren retur röret från turbon går in, detta rör sitter instucket i en slang som sedan är påskjuten ett rör som leder in i blocket igen. Den lilla slangstumpen kan ju spricka och du kan få ett läckage däri. Sedan har du oljetryckslangarna som trycker upp till filtret på babordssida. De är också iskruvade under värmeväxlaren på styrbord, kolla så det ej läcker där. Skulle tro att din lilla oljepöl du får i sumpen är fullt normal, och inget att oroa sig för. Här ser du på motorn de två rör som smörjer turbon, på bild två tryckslangarnas infästning i huset som du på andra sidan skruvar oljefiltret i. När kolvringarna är nerslitna och du får tryck i ventilkåpan av det så det står som en kvast ur hålet, ja du Ohm det är många tusen timmars körtid det, däremot kan ju något gå sönder men det är en annan historia. En välskött motor av denna kalibern och som används på rätt sätt, stoppar för tusentals timmar.
-
2 poängPå sjövattenintagsslangen, den som går från skölden under motorn till kyltornet. På den slangen mitt på har du en kylare sitter monterad, som kyler servo oljan, den är ganska skör, och jag har varit med om att lödningen till anslutningen av slangarna läckt. Kylaren gjord i koppar och mässing, och på sikt i saltvatten mår den inte så bra. Bytte en sådan förra året, likaså kan slangklämmorna där behöva lite motion. Sedan har du intaget i skölden, är det inte riktigt monterat kan du få lite läckage där.
-
1 poängTuben-videon nedan är från någon jänke (och för lång, så jag såg bara typ 10 minuter) och av segelbåtsannonser på Blocket att döma ser det inte ut så i Sverige. Motorbåtsannonser har jag aldrig följt men hoppas på feedback från forummedlemmar som har hållit koll på den sidan av båtlivet. Av videon att döma rasar alla båtar i värde men han nämner bränslepriset som en av orsakerna, så rimligen borde segelbåtar påverkas mindre. Lite egna motsatta spekulationer om det: Segelbåtar borde också påverkas av bränslepriset eftersom potentiella köpare får dyrare jobbpendling och dyrare uppvärmning av huset, så det blir mindre pengar kvar att handla båt för. Om man ens handlar båt när man åker på en fet smäll i form av stigande vardagsutgifter. Motargument: folk som överger motorbåtlivet men ändå vill vara ute på havet köper segelbåt, så efterfrågan hjälps upp av den kundgruppen. Vad tror ni om segel- resp motorbåtsmarknaden? Anekdoter duger inte som statistik men jag tycker ändå så'na observationer kan vara intressanta, så posta gärna hamnskvaller som är on-topic. T ex om någon har hört något från den lokala sjömacken, varvet, båtklubben el dyl. Kanske har någon noterat en skillnad i antal besökande motorbåtar i hemmahamnen, inställda resor pga dieselpriset, bekanta som vill sälja motorbåten etc.
-
1 poängJa shunten klarar visserligen en start. Men du tänker fel. Genom att just koppla motorbatteriminus OCH motorblocket till den "nya" minusplinten så kör du ingen startström genom shunten. Det är ju bara förbrukarström som kan gå där, OM du följer regel nr 1. Bara så TS inte missuppfattar - batteriminusarna måste vara ihopkopplade. Inte minst för att kunna få laddning till förbrukarbanken, men även mycket annat kommer bli tokigt om man ger sig på att bygga ett helt isolerat motorsystem och inte gör 110% rätt. TS vill nog inte ha startbatteriet bakom shunten men tänkte nog att den måste sitta på den sidan för att inte få startströmmen genom just shunten. Men det är som sagt tvärtom. Så TS - krångla inte till det. Följ regel nr 1 ovan och låt alla övriga minusar vara sammankopplade som förr. Och det på shuntens LOAD-sida.
-
1 poängEftersom blocket, generatorminus och alla andra minusar sitter ihop på shuntens icke-f-batterisida. Då kommer strömmen som genereras på motorsidan - liksom allt som förbrukas - att tvingas passera shunten. Men om du sätter generatorminus på andra sidan shunten (=förbjudna sidan, f-batteriminussidan) kommer ju laddströmmen att ledas förbi shunten och inte mätas. Detsamma gäller alla former av solpaneler, laddare o.s.v. - koppla deras minus till den "nya" minusen. Med fördel kan man skaffa en plint (Biltemas duger bra) som ny "minuscentral". Förutsätter givetvis att du redan har någon form av laddsammankopplingsrelä mellan fbatt- och mbatt-plus också. Ja ! Läs regel nr 1. Eventuellt kan du koppla den direkt på motorbatteriminus om kabeln är för kort för att nå plinten (men som ju i sin tur ligger med sin minuskabel mot den nya "minusplinten" när du kopplat om enligt nedan). Det går ju mycket ström här. Ja ! Precis som jag skrev ovan:
-
1 poängShunt till tex Victron BMV-712 kopplas in mellan service/förbruknings batteribanken och förbrukarna. Ström till/från startbatteriet skall ej passera shunten. BMV kommer bara att visa spänningen för startbatteriet. Tidigare ägare till min båt hade inte kopplat in extra batterier på rätt sida om shunten så det finns stora möjligheter till felaktigheter i batteribanksmätningar.
-
1 poängBara förtydligande (fast det nog var det TS menade med ordet "vanliga"): AGM är också bly/syra, bara att syran inte är fri på samma sätt. En annan uppbyggnad alltså. Sedan verkar det ju som att något gått sönder i laddaren, och då kan den mycket väl lasta ner batterier på sin utgång. Men att det felet är sannolikt borta nu när den är bortkopplad, i och med att du inte verkar ha någon tjuvurladdning längre. Stryker under på detta. OM man skall använda "vilospänningen" som en indikation på något är som sagt kravet att batteriet har varit i vila under en längre tid (minst ett antal timmar, helst ett dygn). Och med "vila" menas, precis som @ChristerN skriver, ingen ström in eller ut dvs bortkopplade från omvärlden och inte nyligen stått på laddning eller användning. De bör vara det i alla fall. Om man bara har dem sammankopplade under laddning eller urladdning (t ex via var sin huvudbrytare) så fungerar det bra ändå. Men är de parallellkopplade direkt med varandra (som är det vanligaste) bör de mycket riktigt vara så lika det går.
-
1 poäng
-
1 poängMitt läckage kom från styraxeln, lite extra fett löste problemet, detta trots att jag tryckte in fett innan sjösättning
-
1 poängJa slangen till vevhusventilationen och vevaxeltätningar har ju nämnts men kolla även locken till ventilerna som sitter på oljefilterhuset på styrbords sida.
-
1 poängJag har även varit med om utkast av olja från packboxen vid vevaxel med påföljd att olja trängdes ut ovankant svänghjulshåpan vid för högt tryck i motorn. Hur det ser ut på en AQ kontra TAMD vet jag inte.
-
1 poängTjena Georg! När du skriver att slangen från vevhuset har släppt npgra gånger tänker jag av egen erfarenhet på högt tryck från vevhusventilationen. Det var så mitt ras startade. har du olja i luftfiltret? Med motorn på, ångar det mycket om du tar bort oljelocket på kåpan samt från ventilkåpan fär slangen sitter? Högt vevhustryck beror inte sällan på skadad cylle och olja kan bl a tryckas ut från vevhusventilationen, intercoolern och oljestickaröret (har varit med om de tre ställerna själv) Kör ett leakdowtest för att kolla kompet. Är värdena bra blir det väl att kolla vevaxeltätningarna. Läcker det i framkant slungas oljan runt då det hamnar på multiremmen, baktill rinner det ned i kölsvinet.
-
1 poängFast då är de ju inte bortkopplade!? Ska du få reda på om något batteri sänker de andra måste samtliga vara bortkopplade från varandra. Helst ska de också laddas separat och sedan vila, som jag skrev tidigare!
-
1 poängflottören kolla nivån , kan vara låg nivå, jag har annan motor där skulle det sitta en o-ring på insuget .gav tjyvluft då den saknades . se din reservdelslista B
-
1 poängDet brukar finnas en plomberad justerskruv till lågfartsmunstycket. Vad har du för serienummer eller modellbeteckningen?
-
1 poängTja… och du hade kollat silen i tanken så att det inte blir en flaskhals där?
-
1 poängNja, nästan rätt. Eftersom båtmotorn alltid belastas så som i en bil i uppförsbacke så bildas det nästan inget undertryck (här likställt med ”vacuum”) i insugsröret, så det spelar ju ingen roll om vacuumklockan är ansluten eller ej… så långt… Om det är så att du har ett insugningsrör från en bilmotor så skall du ju plugga anslutningen till vacuumklockan, så att det inte läcker in tjuvluft där. Eller då ansluta fördelarens vacuumklocka, vilket är rätt meningslöst… Som redan sagts så funkar det med en fördelare från en bil, men det är inte optimalt. Båtmotorerna har även en annan kamaxel med öppningstider som skall matcha tändläget…Sedan brukar förgasarna på båtmotorer ha en matchande bestyckning, så det är minst tre parametrar som skall matcha.
-
1 poängDet beror på om du har vacuumstyrningen inkopplad eller inte. Att inte ha vacuumslangen kopplad är det sämsta alternativet. Med slangen kopplad får du någorlunda rätt tändläge över varvregistret. Bilmotorn har vacuumreglering av förtändningen för att man i bilen tex. kan köra i nedförsbackar och uppförsbackar eller annars bara motorbromsa och då behöver tändläget justeras efter det även om varvtalet är det samma i båda lägena. Båtmotorn körs alltid i uppförsbacke och då räcker det gott med motviktsregleringen i fördelaren. Kurvan på en båtmotor ser lite annorlunda ut än den för en bilmotor så en fördelare avsedd för båtmotorn är att föredra, du får helt eneklt mer effekt ur motorn på det sättet. Ett alternativ som visserligen kostar en slant men ger en fin gång är att byta till en elektronisk fördelare. I den kan man med dipswitchar välja rätt karaktär beroende på om motorn sitter i en bil eller en båt eller en dragster.
-
1 poängAngående styrgaffeln lagring så kan det ju vara torrt så länge hjälmens övre del är ovanför vattenytan men jag har problem med att vatten kommer in, till och från när vi sitter flera i båten i aktern, detta trots nya bussningar och regelbunden smörjning. När jag är ensam i båten är den såpass lätt i aktern att jag inget läckage ser men är det fler så ser man hur det sipprar in.
-
1 poängLäckage i styrgaffelns lagring är vanligt, särskilt om man slavar med att trycka in fett 1-2 gånger om året som servicemanualen föreskriver. Men är det torrt där så är det ju inget att gå vidare med. Har du kollat när motorn går på tomgång? Jag hade fått en liten läcka vid bälgen mellan avgaskröken och bockhornet så det rann bara in vatten när jag körde, men det räckte med att justera bälgen och dra åt slangklämman.
-
1 poängBrittiska Yachting Monthly och Practical Boat Owner är bra, tycker jag. I synnerhet den senare är ofta späckad med artiklar. Gör-det-själv-guider, reseberättelser, tester av utrustning och båtar (ofta mer budgetvänliga) och generellt en inriktning på "vanligt folk", dvs inte nåt fokus på tester av båtar i mångmiljonklassen eller avlägsna lyxresmål. På Youtube kan jag rekommendera följande: https://www.youtube.com/user/DangarMarine https://www.youtube.com/user/tomcunliffe1 https://www.youtube.com/user/YachtingMonthly
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00