Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-08-08 på alla områden

  1. 2 poäng
    Tack! Japp jag har koll på Albin 25 finns i två varianter, har ägt båda modellerna.
  2. 2 poäng
    Uttern 690 Krabat 740 Tänk på att Albin 25 finns med två olika skrov. Man vill ha ”Deluxe”-varianten.
  3. 2 poäng
    Har varit ute nu lite längre och inga konstigheter, allt flyter på enligt förra inläggen. Min generatorn reglerar sig själv för varvtal så max är ca 20A från motor runt 1600 rpm på vår md11. Har haft batteriet uppe på 100% vid motorgång utan problem, då har min laddning gått ner till någon A så tar nog ett tag innan batteriet stänger helt. Solcellerna har laddat via min gamla regulator och sen kopplat jag bort solcellerna i hemmahamn alt efter någon dag om batteriet är halvfullt när man kommer hem. Ingen landström än även om det varit nära... min kylbox från -80 kommer nog bytas ut för den drar ström, mkt ström och jag har utan problem kunnat identifiera mördaren av mina gamla batterier.... Så får man se efter ett par år hur batteriet håller ihop, men nu fungerar allt som tänkt och jag kan göra en korttids rekommendation iallafall. 👍
  4. 2 poäng
    Det brukar sägas att man har försökt få in lite för många funktioner i den båten. Konsekvensen blir att det är som att bo inuti en rubiks kub, vad man än vill göra så måste något eller någon flyttas varpå någonting annat måste flyttas osv... 😀
  5. 2 poäng
    Jag har gjort egna av plattjärn av mässing (20x3/5mm) och rostfria M8/M10 vid några tillfällen, då det precis som du skriver är överpriser för en bit metall och några M10:or... Men om du sätter motorplus på samma bult och dikt an mot kabelskon från batterierna så kan du köra mycket mer ström just däremellan. Då går den direkt mellan kabelskorna och distribueras aldrig av plinten. Men lägg ingen bricka emellan dessa kabelskor, oavsett vad plinten är specad för. Inte heller skall det vara brickor mellan kabelsko och strömskena, då det ger två ytterligare ytor som måste ha bra och lågohmig förbindelse. Sedan är angiven ström vanligen kontinuerlig. Momentant kan mycket högre ström hanteras.
  6. 2 poäng
    Det heter ju offeranoder av en anledning. Men är du rädd om dom så kan du ju alltid måla över dom, då håller dom i evighet.
  7. 2 poäng
    19 volt vid obelastade celler vet jag inte vad det har för betydelse egentligen. Det kan ju fortfarande vara fel på solcellerna som gör att de inte ger någon effekt. Pröva med en annan solpanel eller ännu hellre med ett nätaggregat inställt på tex. 17 volt.
  8. 2 poäng
    Hej Har snabbläst tråden så det kanske talats om tidigare. Men har i sommar servat en kad 44, denna gick varm och impellern var nernött. Bytte impellern men gick varm vid högre varv igen. Summa summarum visade det sig att det låg gamla impeller rester i sugslangen. Bitar ska inte kunna ta sig vidare in i systemet om sjövatten filtret är rätt monterat. Nu låg bitarna i sugslangen mellan servo kylaren och sjövatten pumpen. Vid låga varv gick det bra. Men när flödet ökade la sig bitarna ivägen uppe i huset och vattnet ströps. Torrsatte tog grovdammsugaren och fick ut rejält med gamla delar. Åter i sjön kylde okej. Ett annat fel kan vara tjyvluft vid insuget på drevet. Anslutning för intagsslang kan spricka vilket då leder till minskad mängd kylvatten. Lycka till// Peter
  9. 1 poäng
    Det är samma team med hamnvärdar i Skärhamn och på Klädesholmen. Jag blev förbryllad förra sommaren, undrade om hamnvärden hade en tvillingbror…
  10. 1 poäng
    Har aldrig förstått vitsen med metallomspunna, eller vävomspunna slangar. Det är bättre att corden är inne i slangen. För övrigt är sådana slangar inte tillåtna i klassade installationer. Där måste man kunna besikta slangarna.
  11. 1 poäng
    Precis ! Och därför skriver väldigt många att deras båt är både nyare årsmodell och DL fast den inte är det. Ytterligare en del tror den blir DL bara för att man stoppar i lite extra utrustning, motor eller att just "min är extra fin". Enkla kännetecken på om det är DL är att det sitter en trecylindrig diesel i, inte 2-cylindrig. DL kom 1973, så en äldre än 1973 är aldrig en DL. Och om motorn är bytt så kolla om den har skåpen med skjutluckorna längst fram i fören. Det kom också med DL. Ganska skottsäkert val, men man skall inte betala för mycket. Det ÄR en gammal båt och de flesta A25/DL är nog "optimistiskt" prissatta. Men skall något kollas utöver "det vanliga" så kolla kring roderinfästningen så här inte finns sprickor. Mycket vanligt om båten haft lite grundkänning.
  12. 1 poäng
    Nu när man har varit ute under sommaren så vill jag bara informera att myrr är lösningen på detta problem. Ligger lik nästan varje dag lite överallt. Enda nackdelen är att man måste gå på igen efter lite regn (på mina fendrar). Inne har vi klarat oss 100% då jag duscha lite vid bågarna och skarvar på kapellet. Mycket nöjd!
  13. 1 poäng
    Oxalsyra/vattenlinjeblekning skulle jag pröva med först, men jag tror inte det funkar. Sedan skulle jag pröva att slipa med ganska fint våtslippapper, 400-papper och se vad som händer. Om inte det hjälper så skulle jag bli mera våldsam medveten om att jag då kanske förstör mer än jag åtgärdar och vara beredd på att lägga på ett nytt lager topcoat som jag sedan slipar och polerar så att det ser ut som nytt. Kanske skulle jag nöja mig med att få bort det värsta och stå ut med några missfärgningar. Det beror ju på hur mycket som går att våtslipa bort. Lycka till! Mackey
  14. 1 poäng
    Översatte Bosch nr och då fick man lyckoträff. nr 3515093 kostar allt ifrån 400:- till 1600:- beroende på tillverkare Bilstein kostar 600:- , läge att ta två om detta är den felande länken.
  15. 1 poäng
    Enligt Konsumentköplagen har ju ni som har problem med detta möjlighet att få hjälp av säljaren att lösa era problem, om ni köpt inom Sverige och inom tre år. . Även inom EU finns liknande lagstiftning.
  16. 1 poäng
    Klädesholmens anläggning funkar bra och även om den har munstycket med krage tätade det bra. Det är bra djup vid bryggan och den är hyfsat lång, det enda är att man satt en balk som är lite i vägen, precis vid bryggkanten som skydd för att båtvagnarna inte ska rulla i hamnen vid upptagning/ sjösättning. Bonus för att en av hamnvärdarna som tar emot i gästhamnen även tog tamparna vid tömningsbryggan 🏆 Under de två dygnen vi låg där såg vi ingen annan som tömde, men det var hyfsad omsättning på båtar i gästhamnen och på restaurangen på andra sidan hamnen.
  17. 1 poäng
    -”Det finns inga genvägar till den perfekta kylningen” hade nog farbror Barbro sagt om hon var båtmekaniker 😁 Du får leta fel hur du vill @jackotto det är du som gör jobbet och vi på MG försöker bara hjälpa till med råd så gott vi kan. Men att mäta är att veta som @IngemarE säger annars är det okulärbesiktning och demontering som gäller för att vetat säkert. Annars är det lätt att börja ”gå i cirklar” med sin felsökning.
  18. 1 poäng
    Jag tror ändå på oljekylaren, ja under förutsättning att sjövattenpumpen är ok då . Kommer inget vatten in kommer heller inget ut 🙂 Möjligen om klaffarna i bälgen har fastnat men annars är det inget som fastnar där som sitter kvar när man ger full gas, det låter högst märkligt. 🤔 Men all felsökning är väl bra felsökning.
  19. 1 poäng
    Twist and lock fungerar inte i verkligheten är min erfarenhet. Då måste jokerventilen (backventil) vara fräsch för att förhindra läckage tillbaka till toastolen. Saltvatten och urin bildar urinsten, som kalkavlagring, inne i slangar och på jokerventilen som börjar att läcka. Kan finnas fler anledningar typ produkter som inte passerat tarmarna kan fastna i jokerventilen så det rinner åt fel håll. Googla så finner du många trådar om detta
  20. 1 poäng
    Nu kommer ni nog att skratta till lite. Saken är den att efter att ilskan lagt sig började vi, jag och frugan, diskutera detta. Vi kom fram till, då vi båda tyckte att båten på bilderna var precis vad vi letat efter, att ge mäklaren en chans till. Sagt och gjort, jag ringde upp han och vi bokade in en visning. Väl där betedde han sig som man kan förvänta sig och var mycket medgörlig. Nu är det t.o.m. så att vilade ett bud som säljaren accepterat. Återstår endast besiktning, sedan är hon vår. 🥴😳😀
  21. 1 poäng
    En gång för längesedan lät jag Knape (numera Knape Marin ab) sälja en båt för mig, efter ganska lång tid blev den såld, men det blev nästan inga pengar över till mig. Bland annat hade dom gjort service på en nyservad motor, bytt ut nya reglagekablar. Dessutom tog dom betalt för markhyra under den tiden båten stod osåld på land. Det blev ett ärende för kommunens konsumentrådgivare, och jag vann…
  22. 1 poäng
    Sannolikt ett tändningsfel. Intermittenta sådana som i detta fall kan var svåra att hitta. Börja med att byta tändstiften. Om inte detta hjälper så skaffa en tändningsinställningslampa. Med denna inkopplad och med samma låga varv på motorn, titta mot den blinkade lampan. Kolla om blinkningen uteblir samtidigt som motorn hackar till. Testa båda cylindrarna. Det finns en liten risk gnistan stundtals är svag att cylindern inte tänder trots att lampan blinkar, men det troliga är att du får ett resultat att lita på. Om det bara är en cylinder som är påverkad så testa att skifta tändspolar och kablar dito. Om felet byter cylinder så byt den felaktiga tändspolen/kabeln. Om detta inte löser problemet så ladda ner denna felsökningsguide och återkom om du har frågor. Toppspänningsvisande DVA instrument är bra att ha, men oftast isolerar man felet även utan denna. https://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2016/12/7th-Edition-Troubleshooting-Guide_RS.pdf
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...