Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-08-06 på alla områden
-
3 poängSkaffa en enkel multimeter. Kostar ca 150 kr på Biltema/Classe/Kjelle Låt landströmmen vara urkopplad minst 10 min, gärna med någon liten förbrukare inkopplad om det bara är fråga om 10 min. Mät och anteckna spänningen på de batterier du vill veta om de laddas. Koppla in landströmmen. Mät och anteckna spänningen som ovan, De batterier som har högre spänning vid mätning två laddas. Multimetern kommer du säkert att ha glädje av senare i livet.
-
3 poängJag har slutat med isolerade kabelskor och använder oisolerade rullcrimp som nyper ordentligt kring hela kabeln och även höljet och lägger vanlig krympslang med lim över kabelskon istället. Det hjälper ju inte @skippeer just nu men kanske något att kika på?
-
2 poängDå var Nord West 355:an på plats men lite besvär med ny båt...dieselstopp på ena maskinen 12 distans ifrån hemmahamnen. Bra pris i Danmark. Liten vinst att danska kronan sjönk med 5 öre under affären... Blir en ny tråd i framtiden.
-
2 poängDessa kabelskor med krympslang har även mjukare metall. Tror att metallen runt kabeländen då inte blir pressad lika hårt, smetas mer ut.
-
1 poängTack båda för svar. Kom på att jag har en multimeter i båten så får kolla tipsen ovan nästa gång jag är där 👍
-
1 poängSvaret på den ultimata frågan var ju ”42”…. Men svaret på din fråga är ju: -Det beror ju på hur det är kopplat…. Och det finns nog inte så många båtar som har några år på nacken, som har identiska elsystem. Så vad som är vanligast är ju svårt att säga. Men i en vettig installation har man två oberoende laddare eller en dubbelladdare som är kopplad till varje batteribank. Just precis en billig multimeter, den och en slangklämmeskruvmejsel borde alla ha ombord. Lägg till någon hundralapp och köp en kombinerad multimeter/tångamperemeter så kan du även mäta strömmen som flyter i ledningarna utan att behöva koppla om dem via instrumentet. Men man kan ju även följa kablarna från laddaren mot batterierna och se hur det är kopplat.
-
1 poängGoogla och ladda ner CDI Electronics Troubleshooting guide. Kolla att du får tag på 7th edition eller senare. Du bör hitta din Yamaha i denna. Suzukin har antagligen en liknade konstruktion, men kanske separata tändspolar, den på bilden är en tandemkopplad där båda stiften tänder samtidigt, ett så kallat Wased spark system. Söker du på Suzuki i pdf:en hittar du en korsreferens på ledarfärger mellan Yaman och Sukan, vilket nog är till hjälp. Åtgärd 1 i båda fallen är att koppla bort stoppledningen.
-
1 poängNja, det var väl den snabbare varianten, Parca 22? Folkparcan marschar ju en sex-sju knop kanske, skall mycket till om du skall dyka med den.
-
1 poängBollventil har ibland en kula i sig så luften inte kommer ut. Det finns enklare varianter som bara är mer som ett rör som borde funka.
-
1 poängDet är väl den båten som i båtfolkmun kallades för U-båten? Pga. att den ville dyka in i vågorna vid kraftigare motsjö. Kunde bli riktigt farligt. Om den är "nåt att ha" kan bara spekulanten avgöra. Får man den nästan "gratis" så kan man säkert ha trevligt med den i mindre sjöar vid lugnt väder. MD2:an får man nog i förväg söka reservdelar till. Googla. Men är den färskvattenkyld och funkar bra, så är den väl närmast outslitlig.
-
1 poängNja, tror Valium eller nå't skulle vara mer effektivt. Mer "speedy" tror jag inte de behöver bli 😉
-
1 poängPrecis en sådan letade jag efter tackar! Ja precis lite för mycke ström på startkablarna var en tanke att ha ett smidigt batteri om jag ville ta med den i ekan, men lite over kill så strunt i det!
-
1 poängAha, det är den Olsson. Förstår mer om bakgrunden då men står fast vid att man bör förbereda sig bättre. Har svårt att tro att han inte gjorde det när han friåkte.
-
1 poäng
-
1 poängNja, "strömmatare" är laddaren i alla driftslägen. Men många kan agera spänningsaggregat, och det är nog den funktionen som avses. Men en batteriladdare som inte är rätt inställd eller t.o.m. av äldre typ kan i många fall skicka på spänningar och pulser som i värsta fall dödar din plotter. I synnerhet om man inte har något batteri kopplat till laddaren som belastning. Jag skulle rekommendera en nätadapter 12V/2A eller liknande, finns att köpa nästan överallt (Kjell, Clas o.s.v.). Rätt sak till rätt pryl 😉
-
1 poängIngen aning vad den har för beteckning och har inte sett videon tidigare, men det var ena riktiga idioter! Kallar SSRS för Coast Guard, ingen koll på vädret, inga vindrutetorkare, ingen koll på förbrukningen osv. Men jag är väl bara gammeldags som tycker man ska ha lite koll innan man åker iväg.
-
1 poängVilken strömförsörjning som helst 12V DC, du behöver ju också kolla vilken effekt som krävs, vilket verkar var 15W. Om du inte har någon nätadapter eller liknande hemma så kan kåpa någon som passar.
-
1 poängTog en gammal 12V-laddare för PC och satte på en Garmin strömkabel på den.
-
1 poängUtan att egentligen veta tycker jag 9psi på högtrycken låter lågt. Normalt behöver spridarna 30-60psi för att fungera. Lite olika beroende på motor och sprut. Kan vara värt att kolla upp. Jag har använt https://www.emanualonline.com/catalogsearch/result/?q=4.3gi dom har i stort sett alla manualer till pentas alla motorer/drev. Det kostar några hundra men det tjänar man in snabbt. Om du vill veta hur alla givare kan testas samt funktionen över styrsystemet får du googla fram Mefi manual. Det finns några olika men gissar att du har Mefi 2/3. Här är en guide för att kolla felkoder ifall iat,map,tps eller något annat skulle vara ur funktion. Du får då blinkningar på led lampan som du får översätta till en mefi felkods lista som du lätt hittat på nätet. Delarna kostar några få kronor och finns på Biltema. https://www.offshoreonly.com/forums/do-yourself-boating-budget/103342-make-marine-efi-code-tool-less-than-%241-00-a.html
-
1 poäng
-
1 poängDessa kabelskor med krympslang har jag slutat att använda. Själva krympslangen är för mjuk, och flyter ut innan metallen i hylsan påverkas. Dra på en lös krympslang innan du pressar. På med krympslangen efter krimpningen så funkar det riktigt bra.
-
1 poängJa jag kör bara med 19mm men sen har jag på känn att jag inte har din snabbhet och teknik som måste vara hämtad från F1- teamens hjulbyte 😉
-
1 poäng
-
1 poängDock kan ju den som en gång skrev det du en gång läste gjort ett löst antagande? Att skrovet skulle suga vatten som en svamp i hela skrovet är en skröna utan sanning. (Har jag hört)😂
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00