Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-08-05 på alla områden

  1. 3 poäng
    Stämmer bra! En ren skröna enligt plastexperterna. Om laminatet är rätt gjort utan luftfickor så finns det ingen kapilärkraft i glasfiberarmerad plast. För att det spontant ska sprida sig krävs kapillärkraft. Plastpest beror inte på inträngning via skador utan på att vatten tränger igenom gelcoat och plast. Inte genom att det "suger åt sig" utan p g a långvarig kontakt. Sedan sker en kemisk reaktion inne i plasten som orsakar osmos/plastpest. Sen kan man såklart få osmos i eller kring en skada men fukt sprider sig inte i glasfiberlaminat som det gör i porösa material. Ex trä, isoleringsmaterial, distansmaterial mm. https://www.lovelyhome.se/batprodukter/plastpestosmos/om-plastpest-och-osmos
  2. 2 poäng
    Beror det inte också på mängden skit som ska sugas?
  3. 2 poäng
    Dock kan ju den som en gång skrev det du en gång läste gjort ett löst antagande? Att skrovet skulle suga vatten som en svamp i hela skrovet är en skröna utan sanning. (Har jag hört)😂
  4. 2 poäng
    Man kan ju annars rebranda sin japanska utombordare till en amerikansk dito......
  5. 2 poäng
    Vad är den delen av båten gjord i för material? Glasfiberplast? Aluminium? Stål? Trä? Annat? Men rent generellt skulle jag inte vara orolig om det är 1-2 mm djupt. Det är förmodligen ett par centimeter tjockt i mitten fram. Så länge inget är sprucket, så. Försök komma åt utrymmet framme i fören från insidan och leta noga efter sprickor eller andra deformationer. Bäst är att göra det när solen lyser på fören, om det är en plastbåt, för då lyser det igenom bra. Komplettera med stark ficklampa och eventuellt nåt att peta med om du inte når med fingrarna överallt. Känn efter om en misstänkt spricka är en spricka eller bara en gjutskarv. Tänk på att insidan kan ha utstickande glasfibrer som sticks och gör riktigt ont, som träflis men svårare att se om de fastnar under huden.
  6. 1 poäng
    Dessa kabelskor med krympslang har jag slutat att använda. Själva krympslangen är för mjuk, och flyter ut innan metallen i hylsan påverkas. Dra på en lös krympslang innan du pressar. På med krympslangen efter krimpningen så funkar det riktigt bra.
  7. 1 poäng
    Ja jag kör bara med 19mm men sen har jag på känn att jag inte har din snabbhet och teknik som måste vara hämtad från F1- teamens hjulbyte 😉
  8. 1 poäng
    Då har du för klen avluftning, jag klarar tilläggning, sugtömning och avgång på 7 minuter och 30 sekunder om förhållandena är gynnsamma.
  9. 1 poäng
  10. 1 poäng
    Ska på med våldtäkten? Jag hoppas Du menar våtdräkten...
  11. 1 poäng
    Ja ta upp båten och låt den torka. "såren" kan suga i sig vatten i hela skrovet och inte bara lokalt. sen kan du få plastpest som följd. Jag har en gång i tiden läst att det kan vara så, så det är inget löst antagande från mig.
  12. 1 poäng
    Har du koll på vilken sida på tången som skall trrycka på metallen, och vilken sida som skall trycka på plasthylsan. Vänder man fel så håller det inte. Sen kan du prova att efterpressa med ett hack smalare på tången än på hylsan. (Pressa med röda gapet mot blåa hylsan....)
  13. 1 poäng
    Nu när jag blivit påmind så hade jag för mig att + (med fet stil) var sten grundare än 2 meter och att + (utan fet stil) med siffra var bestämt djup i pappers sjökorten. Men alla + i eniro verkar vara med fet stil, med eller utan siffra.
  14. 1 poäng
    För det första så tycker jag att ni borde vara trevligare mot varandra. Internet är full med seglingssajter var de flesta trådar går ut på att vara oartiga mot varandra och I alla fall orkar jag inte mera följa dem. Allt beror ju förstås på vinden, men som du skrev, så är sydväst den vanliga vinden och då kan man lätt göra det på 1 vecka. Men vill man göra det lugnt så är det bra att reservera 2 veckor, då kan man stanna I hamn i dåligt väder. Har själv gjort Hangö-Kalmar på 5 dagar, med 1 jätte lång dag. Om båten är från före 1995 så är det bara att sälja den, 1995-> så skall du ha papper på att momsen är betald i ett EU land. Men marknaden i Finland är nog ganska mättad på "billiga" båtar från 70-80 talet, så vill du ha den snabbt såld så måste du sälja den mycket förmånligt. Från Finland säljs många av dessa båtar till Estland, så en möjlighet är att sälja den i Estland, med "leverans" i Hangö.
  15. 1 poäng
    Du har helt rätt ang. kackerlackor och deras ägg som ibland gömmer sig i kartonger. Många seglare brukar packa om "torrvaror" innan man tar om bord dem på båten. Problemet med konserver är att de rostar, vilket tyvärr efter en tid gör att det bildas hål vilket får innehållet att ruttna eller rinna ut. Ambitiösa besättningar brukar ta bort etiketten och lacka konserver innan man stuvar. Andra väljer att regelbundet kontrollera sina förråd med konserver.
  16. 1 poäng
    Det stavas ”kackerlackor”, det är orsaken till att erfarna långfärdsseglare aldrig bär ombord pappkartonger, sköljer frukt och pillar bort etiketter där det kan finnas ägg som sedan kan bli flygande insekter. När touchmärkningen av burkarna försvunnit kan dagens middag bestå av oväntade råvaror men det är bara charmigt. Får erkänna att känslan av kackerlacker inte glädjer mig det minsta när man skall krypa ned i sin koj förhoppningsvis utan kryp eller vem möter man på natten på väg till toaletten.... Lite osäker var riskerna ökar, vet att på Lanzarote hade vi dessa kryp på ett lyxhotell vars dörrar saknade trösklar ut i korridoren. Osäker hur det var med balkongdörren. Kanske gränsen går vid Spanien/Portugal på väg söderut. Grekland har dessa kryp vet jag av egen erfarenhet dock ej ombord. Konstigt nog har jag sett några YT som gladligen släpar ombord pappkartonger innan Atlantseglingen. Packa i plastlådor lagom stora mtp hanteringen, bra mot kryp och oväntade läckor in till stuvarna. Alla matvaror har vi inplastade i påsar eller burkar mtp kryp och fukt.
  17. 1 poäng
    Här finns vdo instrumentglas. Beställs via åf autoexperten. Svindyra i original men det enda jag hittat. https://www.autokatalogen.se/wls/show_article_result_index.do?pageNumber=9&objectsPerPage=10&kf=false&stockFilter=ANY&filterInStock=false&showInStockFilter=false
  18. 1 poäng
    Jojo så är det, men då kanske man har bättre glädje av en båt som är gjord för just deplacementfart. Som TS skriver så är den inget kul i låga farter. Vill man åka sakta så och slippa kämpa mot båten så är ett planade skrov med en motor som inte är gjord för ett planande skrov i den storleken som en Swemax750 ingen bra lösning. Sedan att TS tycker att det räcker för dennes familj är helt ok, inget jag har med att göra eller opponerar mig emot. Var bara lite info till TS.
  19. 0 poäng
    Ok. Mycket möjligt. Det låter lugnande.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...